Diversen.

van: www.kustvaartforum.com
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Diversen.

Bericht door maarpol »

Misschien datiemand er ietsbekends aan ziet naam volgnesde man Mt Feroza op het strand in Nigeria
Bijlagen
Feroza 2015-1.jpg
Feroza 2015-1.jpg (45.28 KiB) 1818 keer bekeken
Feroza 2015-2.jpg
Feroza 2015-2.jpg (50.66 KiB) 1818 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Wim Haveman
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2018 10:52

bulbsteven

Bericht door Wim Haveman »

beste lezers.

Ergens in een hoekje van mijn geheugen zit dat ik ooit een foto heb gezien van een coaster die om de een of andere reden was verbouwd.
Na de verbouwing had het schip een belachelijk grote bulb gekregen.
Het zag er niet fraai uit maar in de beschrijving bij de foto stond dacht ik dat de vaar eigenschappen aanzienlijk waren verbeterd.
Weet iemand over welk schip het gaat en heeft iemand de bedoelde foto?
Het is reeds tientallen jaren geleden dat ik de foto onder ogen kreeg, ik weet niet meer waar en hoe. Als ik mij goed herinner was het schip rood.
Ik herinner me deze foto omdat ik deze dagen voor mijn werk een verhandeling moet schrijven over draftsurvey uitvoeren.
Ik hoop dat iemand zich meer herinnerd dan ik,

Groeten

Wim Haveman
Bureau Veritas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: bulbsteven

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Wim, welkom op ons forum.

De CORRIE BROERE (IMO 7336642) was in 1973 al gebouwd met bulbsteven. Die was ook rood.
Maar met deze omschrijving is het vast zoeken naar de bekende speld....
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: bulbsteven

Bericht door Fluks »

De Corrie Broere is 1983 verlengd en voorzien van een bulbsteven,welke in 1985 weer verwijderd is.
Groeten,Arie.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: bulbsteven

Bericht door Gert Schouwstra »

O Arie dat wist ik niet, dan zouden ze hem er bij de bouw dus toch niet hebben aangezet. In de aankondiging van de bouwopdracht aan de Nieuwe Noord-Nederlandse Scheepswerven in 1973 stond namelijk dat het schip een bulbsteven zou krijgen.

@Wim: Kun je iets preciezer zijn over wat voor soort informatie je zoekt?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wim Haveman
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2018 10:52

Re: bulbsteven

Bericht door Wim Haveman »

Ik wil graag wat preciezer zijn maar helaas kan ik me niet meer herinneren dan datgene wat ik reeds vertelde.
Het was volgens mij geen groot schip, 1000 of misschien 1200 ton.
Mijn bedoeling is om aan de hand van de foto uit te leggen dat een afwijkende vorm van het onderwater schip iets kan doen met de LCF.
ik neem aan dat door de vreselijk grote bulb de LCF verder naar voren zit dan dat schip zonder bulb.
Een andere foto dan die ik bedoel kan daarom ook. Maar op het WWW heb ik geen afwijkende "bulben" gevonden.
Het is jammer maar ik heb er toen niet aan gedacht de bijzondere foto te bewaren.

Groet

Wim
Wim Haveman
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2018 10:52

Re: bulbsteven

Bericht door Wim Haveman »

als ik in mijn gedachten naar de foto kijk zie ik een scheepje in ballast varende. BB zijde van voren in beeld. Volgens mij rood dus, kan het ook mis hebben wat de kleur betreft. Het zou kunnen dat het een Z/W foto was.
Dus een trim achterover daardoor is de monsterlijke bulb erg nadrukkelijk zichtbaar wat ook de bedoeling van de fotograaf was.
De bulb begint net onder het voordek. Hoe dat zit met de ankers weet ik niet meer.
Nog een flard herinnering; de bulb was donker van kleur, zwart misschien, stak erg af tegen de verdere scheepskleur.
Waarschijnlijk heb ik de foto gezien in een blad over de kustvaart, geen idee welke en waar en wanneer, dus nog voor het internet tijdperk.
Er was een artikel gewijd aan de nieuwe bulb. Dit is toch echt wel alles wat ik me er van herinner, helaas.......
Jos Komen
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:49
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: bulbsteven

Bericht door Jos Komen »

Corrie Broere met bulb.

Corrie Broere.jpg
Corrie Broere.jpg (107.43 KiB) 1863 keer bekeken
Corrie Broere 1974.jpg
Corrie Broere 1974.jpg (38.65 KiB) 1859 keer bekeken
https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=1546
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.
https://www.kombuispraat.com
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: bulbsteven

Bericht door k-k »

Wim, Ben even aan het zoeken geweest en kwam op Kombuispraat iets over bulbstevens tegen. Daarbij werden wat begrippen uitgelegd en ook wel voorkeuren die volgens mij maar een beperkte ondergrond hebben. Misschien zit er wat voor je tussen. In ieder geval niet het door jou gevraagde plaatje. Succes verder met zoeken. Op de de pagina van de link wat naar beneden scrollen. Gr. Klaas. Zie net dat Jos Komen ook heeft gereageerd.
https://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=1712
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: bulbsteven

Bericht door Roy »

Even een wilde gok voor Wim: Zou het een reefer van Seatrade geweest kunnen zijn ?.
Ik denk dan b.v. aan schepen als de "Normandic", ""Nyantic", e.a.

m.v.g., Roy
Plaats reactie