Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

van: www.kustvaartforum.com
Stef

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Stef »

Het blijkt dat bouwnummer 28, Schoonertje voor K.Deen, de OLGA is.
Het 2 mast schoenertje werd gedoopt als Boreas.
De hele geschiedenis tot 1974 van de OLGA ex BOREAS is te vinden op de volgende link:

https://members.home.nl/adriana-shipping/Datebase.htm

Zoek op OLGA.

Met dank aan Peter Arendz!

In dezelfde database is nog een schip van Wilmink te vinden, de al eerder op dit forum afgebeelde Nelly,
afgeleverd in maart1910 voor J. Kruize Groningen.
Het Wilmink bouwnummer is 55 en er is door Kruize Fl 16000,- voor betaald.

Hartelijke groet,
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Ben »

@Stef, zo komen er door je speurwerk en dat van anderen steeds meer schepen naar boven. Ik zal de eerder geplaatste bouwlijsten aanpassen.
In mijn archief zit zowaar ook nog een foto van de bovengenoemde OLGA, waarvan de teboekstelling door Lloyd's in 4-1998 werd doorgehaald: delete entry, continued existence in doubt .

Afbeelding
Stef

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Stef »

Dit halfmodel van een sleepboot hing nog in het kantoor van scheepswerf Wilmink toen het kantoor werd overgenomen door de NNS.
Thans hangt het bij ons in de huiskamer.
Datering tussen 1900 en 1920 ?
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Stef

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Stef »

Op pagina 1 van dit onderwerp schreef Peter Wilmink (geen familie van):

bouwnr. 93
stoomsleper, 39 ton, lengte 60' breedte 14'5"
Asko (1916 bouwjaar)
Redden hernoemd in 1991 en bestaat nog steeds (Rye in de buurt van Hastings, Engeland)


Iemand die zeer geinteresseerd is in de werf Wilmink is over een paar weken in de buurt van Hastings en wil graag weten of de boot daar nog steeds is en wie tegenwoordig de eigenaar is.
Misschien dat een of meer van de forumleden opheldering kan geven?

Zijn er forumleden die antwoord kunnen geven op de vraag of er nog meer sleepboten van Wilmink bestaan?

Met vriendelijke groet,
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

ben schreef:Ook bij Scheepswerf Wilmink gebouwd is het Nederlandse s.s. Eendracht:
Eendracht - bouwjaar 1914 - 347 brt - 40.30 x 7.04 - tewater als als Antina - 1920 naar Engeland als Oakover - 1937 Dixley - 1939 Accomac - 6-12-1946 tijdens de reis van Belfast naar Silloth gestrand in Bangor Bay en total loss.
De EENDRACHT bij de werf:

Afbeelding
Foto: collectie J.A. Ideler.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Even wat Wilmink-zaken

Schuttevaer van 25 dec 2008:
De 160 pk Luctor van de Delfzijlse partners H. Wijnhold en J. van der Meulen werd in 1960 de nieuwe Gruno van Folkert Bijma in Delfzijl. Deze in 1907 bij J. Th. Wilmink te Gideon gebouwde stoomsleepboot, waarvan de stoomketel (druk 10,33 kg/cm²) in hetzelfde jaar bij Van Dam & Gorter te Uithuizen was gebouwd, was in 1948 verbouwd tot motorsleepboot met een 150 pk MWM Benz viertakt dieselmotor. Na zo'n 7,5 jaar de Bijmavlag in top te hebben gevoerd, werd de in 1960 aangeschafte Gruno verkocht aan B. Kiers uit Zwolle, die de boot hernoemde in Triton.

De andere gegevens komen uit de Maritiem-Historische Databank 1813-1907:

Algemeen Handelsblad 09-05-1903:
Te water van werf J.Th.Wilmink te Groningen de stalen gaffelschoener JANTINA AGATHA , groot 140 ton voor Smits (Onnes) te Groningen. De kiel is gelegd voor een dito schoener voor R.Kramer te Goningen (wordt de ATLANTIC).

Rotterdamsch Nieuwsblad 29-05-1903:
Groningen 28 mei. Heden is alhier aangekomen van de werf de stalen schoener JANTINA AGATHA gebouwd door Th.J.Wilmink te Groningen voor J.J.Onnes, alhier. De kiel is 10 weken geleden gelegd en het schip is 124 ton groot.

Algemeen Handelsblad 07-07-1903:
Te water bij werf J.Th Wilmink te Groningen een stalen zeetjalk van 140 ton voor D.F.Rasker te Groningen.

Dagblad Scheepvaart 17-04-1905:
Op donderdag 13 april is de bij de werf J. Wilmink te Groningen gebouwde - mastgaffelschoener DINA JOANNA, kapitein/eigenaar J. Wijnstok, vertrokken van Delfzijl naar Stockton met een lading graan.

Provinciale Groninger Courant 15-02-1907:
Delfzijl, geen datum) Hedenmorgen arriveerde alhier van Groningen een prachtige naar de eisen des tijds ingerichte sleepboot genaamd OSCAR, voor rekening van Bremer Lloydte Bremen. De boot is gebouwd bij de heren J.Th. Wilmink te Groningen, de machinedelen bij de heren Gorter en Van Dam te Uithuizen.Na een proeftocht op de Eems vertrekt de boot morgen naar Bremerhaven.

Provinciale Groninger Courant 26-03-1907:
Delfzijl 26 maart. Hedenmorgen arriveerde alhier van Groningen om een proeftocht op de Eems te doen de nieuwe naar de eisen des tijds ingerichte sleepboot ANNA SOPHIA, eigenaar de heer Frater Smid. De boot is gebouwd bij de heren J.Th. Wilmink te Groningen en zal bevaren worden door kapt. Kluin, thans kapitein op de sleepboot ACTIEF, eveneens van Frater Smid.

Provinciale Groninger Courant 26-03-1907:
Delfzijl 26 maart. De nieuwe sleepboot ANNA SOPHIA, die hedenmorgen van hier naar Emden vertrok om een proeftocht te doen met vele heren aan boord is door mist benoorden de Knock (nabij Emden) om 11 uur voormiddag met vallend water op het droge gevaren tegen de dijk. Met laag water konden de passagiers van boord lopen en zijn er enkelen aan land gegaan en per rijtuig naar Emden, verder met de pass.boot ANNA MEIKA naar Delfzijl en vervolgens per spoor naar Groningen. De sleepboot EEMS vertrok hedenavond halfnegen om assistentie te verlenen doch de ANNA SOPHIA was weder vlot geraakt en naar Emden opgestoomd.

Provinciale Groninger Courant 17-05-1907:
Delfzijl,17 mei. Hedenmorgen is van hier naar Hamburg de nieuwe, onder Duitse vlag en voor Duitse rekening varende sleepboot MARGARETHA, kapt. Mehrkens, vertrokken. De boot is gebouwd bij de heren J.Th. Wilmink te Groningen, de machines zijn gemaakt bij de heren Van Dam en Gorter te Uithuizen.

Provinciale Groninger Courant 10-06-1907:
Delfzijl (geen datum) Hedenmorgen vertrok van hier het onder Duitse vlag varende stoomschip TEXEL, kapt. Emil Wilhelms, na eerst een proeftocht op de Eems te hebben gedaan en de kompassen geregeld. Het stoomschip, gebouwd bij de heren J.Th. Wilmink te Groningen voor Duitse rekening, is naar de eisen des tijds ingericht.Bij de proeftocht is gebleken dat het aan alle eisen voldoet.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Gert Schouwstra »

In de database van Stichting Maritiem-Historische Databank staan de schepen als volgt. Ik vind het een leuke database, al zijn de zoekfuncties nog wat eenvoudig:

Year built: 1902
IMO number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Shipbuilder: N.V. Scheepswerf J. Th. Wilmink, Groningen, Netherlands
Yardnumber:
Gross Tonnage: 93.00 tons gross
Deadweight: 145.00 tonnes deadweight (1000 kgs.)
Length: 25.09 Meters Lenght overall (Loa)
Beam: 5.36 Meters Registered
Depth: 2.21 Meters Breadth, moulded

From: 1902 EENDRACHT
From: 1923 EENDRACHT
From: 1924 ESTER
From: 1925 FAMILIENS LYKKE
From: 1926 FAMILIENS LYKKE
From: 1940 DANSHIP
From: 1945 DANSHIP
From: 1948 HARDI

Year built: 1905
IMO number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner
Shipbuilder: N.V. Scheepswerf J. Th. Wilmink, Groningen, Netherlands
Yardnumber:
Gross Tonnage: 180.00 tons gross
Deadweight: 275.00 tonnes deadweight (1000 kgs.)
Length: 35.55 Meters Lenght overall (Loa)
Beam: 6.82 Meters Registered
Depth: 3.10 Meters Breadth, moulded

From: 1905 DINA JOANNA
From: 1906 DINA JOANNA
From: 1913 DINA JOANNA
From: 1926-03-23 HANS JOHANN
From: 1927-03-16 HANS JOHANN
From: 1930-05-20 HANS JOHANN
From: 1947-09-04 HANS JOHANN
From: 1953-02-17 HANS JOHANN
From: 1956-07-00 BOLJAREN
From: 1957 BOLJAREN
From: 1962 BOLJAREN
From: 1965 BOLJAREN
From: 1968 MARGITA
From: 1970 GIT
From: 1971 MONIA
From: 1971 MONIA
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Ben »

Gert Schouwstra schreef:De 160 pk Luctor van de Delfzijlse partners H. Wijnhold en J. van der Meulen werd in 1960 de nieuwe Gruno van Folkert Bijma in Delfzijl......... werd de in 1960 aangeschafte Gruno verkocht aan B. Kiers uit Zwolle, die de boot hernoemde in Triton.
@Gert, :shock: klopt het tweede jaartal 1960 wel?
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi ben,

Ik denk het wel, Volgens mijn info zijn er drie Gruno's (zonder nr als toevoeging):

Gruno (1) is in 1887 gebouwd als Maasmond VII en in 1935 door Bijma aangekocht. In 1960 naar de sloop gebracht.
Gruno (2) is in 1907 gebouwd als Luctor? en in 1960 door Bijma aangekocht. In 1967 dus weer verkocht volgens het Schuttevaer-artikel.
Gruno (3) is in 1940 gebouwd als Provincie Groningen en in 1970 bij de vloot gekomen. Dit is de huidige Gruno.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Ben »

@Gert, ik heb je bericht over die Gruno niet goed :shock: gelezen en het is me nu duidelijk.
Je hebt de drie Gruno's eens mooi "op een rij"gezet en dat geeft mij weer aanleiding om deze 57 jaren oude foto van de Gruno(1) te plaatsen.

De Noordstad van 1952, getrokken door de Gruno, in het Verbindingskanaal op weg naar een plekje tegenover het station in Groningen voor de overdracht.

Afbeelding
Foto: collectie B.Th. Gernaat
Plaats reactie