London River

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: London River

Bericht door Roy »

Mogelijk lagen er meer kettingen, ook dwars over de Thames, maar daar had ik nog niet van gehoord.
Die ketting(en) zijn, zover ik weet, ook niet door M.A.de Ruyter en zijn maats maten doorgevaren. :roll: :!: :?: :wink:

m.v.g., Roy
OldSailor
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2009 17:18
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: London River

Bericht door OldSailor »

Klopt, ik dacht dat het van Brakel was.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: London River

Bericht door Robert Delhaye »

London River, de kaaien en dokken bevinden zich voor een groot deel in het vroeger beruchte Eastend. In de 19e eeuw had Londen de grootste haven ter wereld, en eromheen volop 'industriële revolutie'. Metaalindustrie zoals 'Thames Ironworks', met een eigen voetbalteam: 'Thames Ironworks FC', nu uiteraard omgedoopt tot West Ham United, bijgenaamd 'the Hammers'.
Nog tot de jaren zeventig van de vorige eeuw behield Londen's Eastend z'n karakter, maar met de sluiting van veel industrie en een groot aantal dokken, verdwenen veel van de oorspronkelijke inwoners, waaronder Londenaren, Schotten, Ieren en Chinezen. De Engelsen verdwenen hoofdzakelijk richting graafschap Essex, naar steden als Barking & Dagenham (waar zo'n grote wijken met op elkaar lijkende sociale woningbouw werden gebouwd, dat zelfs vandaag de dag nog van gps voorziene emergency-ambulances van London Ambulance Service er regelmatig verdwalen), en de grotendeels nieuw opgetrokken stad Basildon.
Het Eastend maakte plaats voor talloze Bangladeshi, Pakistani, Italianen en Spanjaarden, Oost-Europeanen, die er curry-huizen, restaurants, winkels, magazijnen en loodsen op na houden.
De échte Eastend-nostalgie zijn mooie herinneringen geworden, gangsters, public houses (pubs), clubs, bioscopen met meelevend publiek, bokswedstrijden, noem maar op, alles wat geinig is.
Even een stukje "vroeger", in het Engels, dat past er beter bij:
...It's funny how pubs change their names nowadays. In the past they never did but suddenly you look up and the 'Dog and Duck' has got some funny name like the 'Fart in the Colander'. There's two pubs down the East End, though, that will never change their names. Go down Mile End Road and just before you get to Whitechapel tube station there's the 'Grave Maurice'. That was one of Ronnie Kray's favourite hang-outs. Then if you go down the road just another hundred yards you come to the Blind Beggar, which I suppose is just about the most famous pub in all London. That's where Ronnie Kray shot George Cornell the night after the 'Mr Smith's Club' fight. That pub was named after a story about a blind beggar who had a beautiful daughter. Really he was a rich nobleman and he was disguising himself so people wouldn't marry her for his money. The other story is that the beggar was a soldier who got blinded in the Hundred Years War and his daughter, called Bessy, became a brass to keep him. That sounds more likely, and there's a Bessy Street off Roman Road.
Another very famous place in its heyday was 'Charlie Brown's'. Really it was called the Railway Tavern and it was just in the West India Dock Road in Limehouse. Before the war people used to drive down there after a night out in the West End just to slum. It was an adventure for them, something they could tell their friends the next day - "Oh listen, we was in the East End last night and look we survived". The original Charlie Brown had a big collection of stuff he'd bought off sailors who docked and he'd got some more stuff he'd show the men in the party in the back room.
The pub's still there but it's changed a lot. The other big place, the 'Blue Posts' was opposite the Railway. Then there was the 'Crown and Anchor' which Queenie Watts ran in Pennyfields, Chinatown. She was a great pal of the Kray-Twins. She used to sing the old Cockney songs for them when when they had the 'Double R' and the 'Kentucky' clubs.
Just like Soho, the East End was full of clubs and spielers and when it come to it the Twins was getting a good nip out of a lot of them. It may not have sounded much but it added up. The owner of 'Dodgers' in Brick Lane paid them £15 a week and there was a another of the same from a betting shop there. There was a spieler in the Commercial Road that paid the same as well. The 'Green Dragon' in Aldgate paid up £40 and there was more when a blackjack table went in the club.
There was a tenner from another place in the Whitechapel Road. And that was only part of it. When you think that about that time (1960) you could buy a house in Tottenham for £500 you can see it was good money...

vriendelijke groet,
Robert
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: London River

Bericht door Flip »

Prachtig weergegeven. De "Diannel" heeft ongeveer twaalf jaar voor Board Export vanuit Delfzijl naar Goole en naar London Middleton Wharf Wapping gevaren. Ik heb er vier jaar op gevaren en was uiteraard goed bekend in die omgeving en verder. The Prospect of Whitby was bijna naast de deur. Ook een verhaal apart, de galg die gebruikt werd staat er nog. Met de "Jean-E" lagen we iedere week vanaf Amsterdam door de Tower Bridge tegen de London Bridge aan en gingen we buurten in de London Bridge pub. Later met de "Alletta" Hoogovens - Ford in Dagenham hadden we met twee reizen in de week geen tijd voor een pint.
https://en.wikipedia.org/wiki/Prospect_of_Whitby
Groet, Flip Buitenkamp
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: London River

Bericht door Robert Delhaye »

Mooi wat je verteld, ik zie het zo voor me. Ik heb een appartement in Londen dat ik verhuur omdat ik er toch maar zelden ben. De cafébaas van een van de pubs om de hoek, 'The Orange Brewery', is een jaar of negen geleden samen met z'n vrouw managersechtpaar van de 'Prospect' geworden. Hij heet Tony, of ie er nu nog steeds is, weet ik niet.
Ja, ik dacht zo eens wat te schrijven om de sfeer wat op te roepen van het Eastend, alhoewel ze er in Southeast-Londen ook wat van konden.
London Bridge omgeving, ken ik niet zo goed, maar het is niet zo ver van Charring Cross station geloof ik, daar heb je ook een paar leuke karaktervolle pubs, en loop je zo naar Soho. Tegenwoordig zijn alle pubs van de grote maatschappijen en staan en vallen ze met de zetbaas. Personeel is vaak uit Australië, Polen, Nieuw-Zeeland...
Ook interessant zijn de tal van "verdwenen rivieren" die de Thames instromen, zoals de beroemde Fleet, die nadat ze werd overdekt, een dusdanige gasontwikkeling kreeg dat ze ontplofte en huizen werden verwoest en alles en iedereen onder een dikke laag stront zat. Het schijnt dat daar de uitspraak "Oh Shit!" vandaan komt, gedaan door iemand die niets anders meer kon uitbrengen.
En in de Tower Bridge bevindt zich in een (ik dacht dat aan de zuidzijde) van de peilers een heus mortuarium. De hele nacht en ochtend voeren roeiers in bootjes om lijken uit de Thames te halen van mensen die erin gesprongen / gevallen / geduwd waren...
Tja, Londen, de Thames en haar inwoners, en schippers en zeemannen... een geweldige sfeer!

Vriendelijke groet,
Robert
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: London River

Bericht door George Robinson »

Tower Bridge on an old postcard
LONDONBELLE1893.jpg
LONDONBELLE1893.jpg (182.89 KiB) 2297 keer bekeken
The paddle excursion steamer is LONDON BELLE
1893, 738grt
Wm. Denny & Brothers, Dumbarton (477) for the London, Woolwich & Clacton-on-Sea Steamboat Company
1896 Belle Steamers Ltd., later owners from 1922
Served as a minesweeper 1916-1919 and recorded as going as far as Northern Russia!
Broken up at Grays, Essex in 1929
Groeten
George in Hull
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: London River

Bericht door Jan Stolp »

Afgelopen weekend was de Korneliske Ykes ,de in Heeg gemaakte replica van een palingaak,op weg gegaan naar Londen.
Vandaag verscheen een bericht met foto van de Korneliske Ykes met de Tower bridge op de achtergrond op Facebook.
Nu heb ik zelf geen facebook mijn vrouw liet het me zien ,misschien kan ik/zij de foto op het forum "toveren " :shock:
Groeten
Jan
Bijlagen
Palingaak Londenb.jpg
Palingaak Londenb.jpg (191.47 KiB) 1369 keer bekeken
Plaats reactie