Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Frans de Lijster
Berichten: 5308
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Houtvaart

Bericht door Frans de Lijster »

Op het strand in Hoek van Holland in april 1963 de Duitse Windhund:



Afbeelding
Afbeelding


Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Ton Kompier

Bericht door Ton Kompier »

Heren ik zit met een vraag waar ik zelf geen antwoord op weet te vinden.

Wat zijn Biemzen?

Dit word meen ik in het ruim gebruikt?
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Herman »

Biemzen,dat zijn stalen balken die dwars over het luikhoofd in een glijgoot liggen,en zover uitelkaar komen te liggen dat er een luik tussen past.Als het ruim geopend is liggen alle biemzen aan 1 kant van het luikhoofd,en alle luiken in het gangboord,meestal tegen de verschansing aan.
Hoop dat het duidelijk genoeg is.
gr.Herman
Ton Kompier

Bericht door Ton Kompier »

Bedankt Herman. Ik wist niet meer wat de benaming was, maar heb zelf met deze methode gevaren in de jaren 1961.
Ik word een dagej ouder :D
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

"Biemzen" is een verbastering van het Engelse beams en een beam is een balk. Voluit is het een hatch beam.

De juiste Nederlandse benaming is schild of luikschild, maar scheerbalk wordt ook gebruikt. Er wordt ook van scheerstokken gesproken, maar over de juiste betekenis van scheerstok lopen de meningen uiteen.
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Theo,
Scheerbalken en scheerstokken worden in de binnenvaart gebruikt.De scheerbalk loopt over het midden van het ruim in de lengteas.Hierin worden de scheerstokken gestoken waar de luiken op rusten.
Schilden worden weer onderscheiden in kraagschilden en blinde schilden.Om te voorkomen dat de schilden gaan schuiven rusten deze in zogenaamde nesten.
Harry
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Dan is ook dat weer helemaal duidelijk, Harry. Bedankt. Ik wist dat scheerstok een uitdrukking uit de binnenvaart was, maar ik weet daar te weinig van om daar iets definitiefs over te kunnen zeggen. Maar als je op de kustvaart hebt gevaren met mensen die oorspronkelijk uit de binnenvaart kwamen, dan spraken die nooit van "biemzen" of schilden, maar altijd van scheerstokken. :)

Mijn opmerking dat de meningen over de juiste betekenis van scheerstok uiteen lopen, komt door het feit dat hieronder ook wel een smalle loopplank wordt verstaan.

Maar schild is dus de juiste benaming voor de zware balken die de houten luiken van een zeeschip moesten dragen en inderdaad: dan spreek je van kraagschilden en blinde schilden. De schilden vallen in nesten die ook bekend stonden als schoenen of stroppen. Nesten is de meest algemene bekende benaming. Zo worden wat wij kraagschilden noemen ook wel hoofdschilden genoemd. De blinde schilden worden dan tussenschilden genoemd.
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Nu we het er toch over hebben. Op de foto waar ze de biemsen verrijden gebeurd dat met een karretje .Ze worden opgedraaid en over de rand van het luikenhoofd verreden naar de plaats om ze in de nesten te laten zakken. Ik kan mij herinneren dat we op de Fiona de biemsen met de hand op de plaats schoven, oppassen dat je niet scheef ging, anders viel hij in het ruim. Maar hoe werden die ook al weer vast gezet? Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Ab,
Heb je hier wat aan?
Harry
Afbeelding
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Ab,
Of deze
Harry
Afbeelding
Plaats reactie