Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Houtvaart.

Bericht door Theo Horsten »

Evert Sikkema schreef:Het lijkt mij dat je met deze lading niet al te slecht weer moet treffen, of vergis ik mij?
Afbeelding
Dat heb je goed bekeken, Evert. Wat een vat de zee op die gaten kan krijgen, dat hou je niet voor mogelijk. Maar de stutten lijken niks en sjorrings zijn ook nauwelijks te zien, zeker geen kruislingse sjorrings, dus in geval van nood gaat het hele zootje snel overboord. Dan ben je er vanaf en hoef je dat in elk geval niet meer te lossen. :D

Dat schip was natuurlijk niet gebouwd op het varen met pakketten. Tussen 1970 en 1974 voer ze onder de naam Bogumila; dat was in de beginperiode van het varen met pakketten.

Een vraag aan de lezers die nu nog hout varen: worden er eigenlijk nog wel bezempakketten vervoerd of is het alleen maar lengte? Bij de verschillende houthandelaren hier in Griekenland zie ik alleen maar keurig in plastic verpakte lengtepakketten.
pluijm

Re: Houtvaart.

Bericht door pluijm »

Theo Horsten schreef:
Een vraag aan de lezers die nu nog hout varen: worden er eigenlijk nog wel bezempakketten vervoerd of is het alleen maar lengte? Bij de verschillende houthandelaren hier in Griekenland zie ik alleen maar keurig in plastic verpakte lengtepakketten.
Om je vraag beantwoorden weet ik niet genoeg Theo, maar zo werd in 2006 in Poole hout aangevoerd door de Russische SHEKSNA

Afbeelding
groeten
Jan van der Pluijm
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Houtvaart.

Bericht door Theo Horsten »

Ja, zo zie ik de pakketten hier ook en ook in diezelfde, slechte kwaliteit - vijfde kwaliteit of "utskott", iets beters verkopen ze hier niet. Ik wilde bij de bouw van ons huis op verschillende plaatsen 3de, maar nog liever 2de kwaliteit gebruiken, maar dan keken ze me aan of ik niet goed snik was. Dat gebruikte niemand. Ik had de keus tussen Grieks waaibomenhout of "Zweeds" hout, want alles wat niet Grieks is, dat is hier Zweeds, maakt niet uit of er met grote letters op die pakken staat dat ze uit Rusland of Finland komen. Als ik dan vroeg waarom ze geen betere kwaliteit importeerden, dan zeiden ze stuk voor stuk dat de Zweden dat niet naar Griekenland wilden exporteren. Gelul, natuurlijk. Ze willen niet betalen voor een betere kwaliteit hout, zo zit dat. :)
Eerste kwaliteit zag je ook vroeger maar heel weinig, maar tweede of derde is toch heel normaal.

Hout blijft me na al die jaren nog steeds interesseren en telkens als ik bij een bouwmatarialenhandel ben, kijk ik even naar het hout, waar het vandaan komt en zo. Maar alles keurig op lengte en nergens zie ik ooit nog een bezempakket, ook niet op auto's. Het is uiteraard logisch om dat met die mooie vierkante ruimen allemaal te standariseren, maar wat een afval krijgen ze dan. Dat zal, naar ik aanneem, dan weer verwerkt worden in spaanplaat en andere plaatmaterialen.

Goedbeschouwd wordt het hoog tijd om weer eens een reisje naar de Oostzee te maken en op het gemak bij de zagerijen te kijken. Maar ja... :roll:
Ragnar

Re: Houtvaart.

Bericht door Ragnar »

Hallo Theo,

I meen dat ik vorig jaar nog wel eens reisje heb gemaakt met een deklast aan oneven pakketten. geladen in Vyborg en richting bordeaux waar het al met al zo op de kade werd gesleurd, regen of niet, dat maakt bij die fransen blijkbaar niks uit. ook nog wel es in Karlstad geladen voor zowat de half spanje.

Sta je in Finland bij hartje winter met je goede gedrag hele constructies te timmeren en te zagen om het zaakje maar een beetje normaal te krijgen (meen me nog te weten dat ze daar toen niet wilden laden vanwege de harde sneeuwval) en dan wordt het in de volgende haven onder de stromende regen gelost.

Die even pakketten zijn idd een stuk makkelijker te vervoeren bij de tegenwoordige box-shaped ships. Al met al klopte er toen nog steeds niks van de stuwage factor en was het blijkbaar toch nog moeilijk om zo'n vierkant ruim tot aan de nok vol te krijgen. stabiliteit met zo'n deklast was ook altijd wel spannend, wilt tenslotte niet bij het eerstvolgende bochtje, de haven uit omdondonderen.

Heb er zelf te weinig mee gevaren, wel veel logs naar finland gebracht. (ook het nodige verloren van dit spul :lol: ) De mannen van Spliet en W&B zullen het fijne vast wel kunnen aanvullen.

gr, ragnar
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Houtvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

Theo Horsten schreef:Hout blijft me na al die jaren nog steeds interesseren en telkens als ik bij een bouwmatarialenhandel ben, kijk ik even naar het hout, waar het vandaan komt en zo.
Het hoort wel niet helemaal thuis bij dit onderwerp, maar ik kan het toch niet laten.

Theo, dan doe jij hetzelfde als ik en soms is het om te huilen.
Zo kwam ik een keer in een bouwmarkt waar een stelletje tengellatten stond waar je zo kurkentrekkers van had kunnen maken.
Het commentaar was: "Gisteren stonden ze nog als bomen in het bos".

Dan onze vakantiebuurman Hans (bijna 78 jaar) in Zwitserland. Die maakt nog op ambachtelijke wijze met de bijl de houten dakbedekking die, 4 lagen dik (i.v.m. overlapping) op berghutten enz. gebruikt worden en die minimaal 50 jaar mee gaan en op plekken waar ze snel drogen wel 100 jaar.
Dus Theo, misschien moet je daar naar toe gaan om goed hout te halen.
Afbeelding
Buurman Hans tijdens het maken van houten "leien"

Afbeelding
Een voorraad "houten leien"

Afbeelding
Toepassing op de brug tussen Innertkirchen en het gehucht Aeppigen

Afbeelding
Een degelijk houten berghut uit 1637 met een dikke laag "houten leien"

Hier staat o.a. beschreven hoe ze verwerkt worden:
https://www.af.nl/voorraad/massief/redcedar/shingels/

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy-

Re: Houtvaart.

Bericht door Roy- »

Toch wel interessant allemaal. Over hout(soorten) is zoveel te vertellen, daar kan men gemakkelijk een hele site mee vol plempen.
Wat betreft het hout van een gemiddelde bouwmarkt het navolgende. Wat het tuinhout aangaat, dat wordt vrijwel door uitsluitend één importeur uit Frankrijk gehaald. Dat is relatief jong hout van snel groeiende bomen. Niet zo vreemd dus dat er draai op staat als de propellor van een vroeg Fokker vliegtuig...............
Hier in de buurt zit ook een onafhankelijke handelaar die z'n hout zelf importeerd. Dat komt uit Polen waar nog vrij veel oud hout blijkt te staan. Althans, dat is mij zo verteld. Wat waar is = waar; bij die man hoef je het aan te schaffen hout nooit na te zien,want het is gewoon goed. Dat ik dat min of meer automatisch toch wel doe, is meer een macht der gewoonte. Dat krijg je als je in het verleden veel bij diverse meubelmakers bijgerommeld hebt :roll: 8) :lol: :idea:

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Houtvaart.

Bericht door Ben »

De Brouwersgracht van 1950 is aan het hout lossen in Zaandam (?). De foto moet tussen 1950 en 1964 gemaakt zijn, want in 1964 werd haar naam gewijzigd in Beursplein.

Afbeelding
Mark

Re: Houtvaart.

Bericht door Mark »

Afbeelding
De Grimm voor Cuxhaven, geladen met stammetjes van Bayonne onderweg naar Rostock.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Houtvaart.

Bericht door Fluks »

Ook dit is houtvaart.Stammetjes pokhout van Rotterdam naar Heilbronn.Groeten,Arie.
Afbeelding
Groeten,Arie.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Houtvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding

Even terugkomend op de foto van Ben.
Volgens mij is dit niet Zaandam maar Amsterdam.In Zaandam lagen de schepen niet met de kop naar de wal maar zoals de Bab-T hier op de palen vlek voor de wal.Ook was het walletje anders niet zo recht meer aflopend.Het gedeelte waar de Bab-t hier ligt wordt of werd het Zwarte pad genoemd.Aan de overkant zie je die Grote vaart schepen liggen evenwijdig aan de Havenstraat.
Waar de Albatros ligt ( dat zeilschip) is William Pont.
Plaats reactie