Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Herman »

Op de schepen met houten luiken die ik heb meegemaakt moest je de biemzen op hun plek schuiven,en met een ovale schijf wat aan de biemz draaiend was bevestigd werd die vastgezet in een uitsparing in de biemzenbank.Als het schip achterof lag had je er behoorlijke trekkracht voor nodig.
gr.Herman
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Herman dat is wat ik bedoel. Wie heeft nog fotos van zo een luikenhoofd?
Harry bedankt.Zo werd het ook gedaan met eigen laadbomen. Ze werden soms ook in het gangboord gelegd om beter te kunnen lossen. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Ab,
Zoiets?
Harry
Afbeelding
Afbeelding
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

beams, schilden, binten en scheerbalken.

Bericht door vaerdereij »

Theo Horsten schreef:"Biemzen" is een verbastering van het Engelse beams en een beam is een balk. Voluit is het een hatch beam.De juiste Nederlandse benaming is schild of luikschild, maar scheerbalk wordt ook gebruikt. Er wordt ook van scheerstokken gesproken, maar over de juiste betekenis van scheerstok lopen de meningen uiteen.
In met Zeil & Treil in de verklarende woordenlijst spreekt Frits R. Loomeijer over: 'bint=gebint: uitneembare dwarsscheepse balk waarop de scheerbalk rust.' Gaat wel over tjalken in binnen- en buitenvaart natuurlijk.
Anne
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Harry.
Nee die biemsen moeten ook uit de nesten getild worden.
Waar is dit en wordt er zout geladen uit het binnenschip? Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Jan Vos
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2004 15:34
Locatie: Hoogkerk

Bericht door Jan Vos »

A Vriend schreef:Herman dat is wat ik bedoel. Wie heeft nog fotos van zo een luikenhoofd?
Harry bedankt.Zo werd het ook gedaan met eigen laadbomen. Ze werden soms ook in het gangboord gelegd om beter te kunnen lossen. Vr gr Ab
De biemzen die uit de nesten gehesen werden lagen altijd in het gangboord.
Later kreeg je schuifbiemzen die met een pal vastgezet werden.
Toen ik als Lichtmatroos vaarde en 15 jaar oud was hadden we die schuifbiemzen, ik aan de ene kant trekken en Willem een domme kracht uit utrecht aan de andere kant.
Willem kwam te hard op gang en ik te langzaam kletterde die biemz in het ruim waar een shovel reed.
Die biemz is op 10 a 15 cm achter het hoofd van de chaufeur op de motorkap gevallen.

Daarna kwamen er nog die met een karretje verplaatst werden.
Vulpes pilum mutat, non mores.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Ook met die karretjes moest je elkaar goed in de gaten houden anders lag er zo een schild beneden, mét de karretjes. Op de Louise donderde er in Colombia een schild bovenop de handgranaten, de llichtspoormunitie en de raketkoppen. Dat is toch even extra schrikken. :shock:
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Harry Bernd schreef:Theo,
Scheerbalken en scheerstokken worden in de binnenvaart gebruikt.De scheerbalk loopt over het midden van het ruim in de lengteas.Hierin worden de scheerstokken gestoken waar de luiken op rusten.
Schilden worden weer onderscheiden in kraagschilden en blinde schilden.Om te voorkomen dat de schilden gaan schuiven rusten deze in zogenaamde nesten.
Harry
Bij mijn weten worden scheerstok en scheerbalk door elkaar gebruikt in de binnenvaart. Maar wat hier scheerstokken worden genoemd ken ik niet anders dan onder de benaming 'merkel'.

Afbeelding
De merkels worden in de scheerstok/balk gestoken en daarop rusten de luiken.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Harry,
Merkels is een andere benaming voor scheerstok.
andere Harry
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Harry,
Uit de taal van het water:
Scheerbalk. Langsscheepse balk waarop » merkels en » luiken rusten
Merkel. (1) Gootvormige dwarsscheepse steun van de luiken. (2) (v) Steunklos voor de » hooslanen
Harry
Plaats reactie