Rederij Van Ommeren

JWG

Bericht door JWG »

Mooi plaatje van de Normandia en de Astoria, voor het eerst dat ik deze schepen zie.
Wat mij wel opvalt is dat de kop/voorsteven van de normandia op de voor mij bekende VO steven lijkt.
En nu vraag ik mijzelf af, waar komt dat ontwerp vandaan.
Je herkend een bepaald model schip, en denk dat het en VO er is.
Vaak is dat wel zo op een enkeling na.
Het type schip werd op diverse scheepswerven gebouwd, was het nu zomaar een populair model tank schip in die tijd welke in diverse uitvoeringen werd gebouwd.
Of kwam het ontwerp echt bij de VO vandaan.

Van de magdeleine weet ik bv dat mijn oom vertelde dat deze specifiek voor de schelde en zeeuwse stromen was gebouwd.
Kenmerken waren, een hoger trundek en er zaten opstap trede aan, en over de hele lengte een handreling van 10 cm hoog.
Tankhoofden waren wat hoger, we hadden geen sleep inrichting maar weer wel een aparte loodsenhut met twee kooien aan SB.
Opvallend is eigenlijk ook dat zowel de magdeleine/brigitte/alrofra nooit verlengt zijn naar de 80 meter, terwijl de meest andere tankers eind 60 begin 70 wel werden verlengd.

En nog een vraag: wie weet waar de ia vandaan komt die steeds achter de naam staat.

wie weet?????

groet JWG
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Leendert.Sr , 44,43 x 8,87 x 1,67 , 297 ton , Bouwjaar 1925 , Werf Baan Hofman in Gorinchem , 360 pk Cummins , Ex Helvetia ( sleeptankschip van Phs van Ommeren NV Rotterdam ) , Combi , europanummer 2310180

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Van Ommeren

Bericht door Maarten Bron »

JWG vroeg gisteren waar de "ia" vandaan komt die steeds achter de naam staat.

Hoi JWG, de "ia" was bedoeld om de scheepsnamen een Latijn-achtige klank te geven. Tevens waren deze namen afgeleid van, soms heel oude, geografische benamingen. Uitzonderigen daargelaten natuurlijk zoals de duw- en sleepboten. Een voorbeeld van een paar schepen waar ik zelf op gevaren heb : Visugia naar de Weser, Thessalia naar de landstreek Thessalie in Griekenland, Dubisia naar het riviertje de Doubs, een zijriviertje van de Saone. In het blad Binnenvaart van november 2000 staat nog een leuk stukje van Arie Lentjes over de benamingen en ook in de boeken Rederij Van Ommeren 1 & 2.

Groetjes Maarten.
JWG

Bericht door JWG »

Bedankt Maarten voor je antwoord,
Ik ga toch maar eens proberen die boeken in bezit te krijgen, binnenkoord maar eens richting maritiem museum in Roterdam.

nogmaals bedankt voor je reaktie.

groet JWG
Roy-

Bericht door Roy- »

Die 2 boeken van Arie Lentjes betreffende de historie van V.O. in de Rijn- en Binnenvaart; deze zijn zeer aanbevelenswaardig.
Ik heb ze zelf ook ( gehad ).
Daar staan ook alle oorspongen van de namen in.
Een voorbeeld: "Daventria" betekend gewoon Deventer.............

m.v.g. Roy
Danny

Bericht door Danny »

Leendert.Sr , 44,43 x 8,87 x 1,67 , 297 ton , Bouwjaar 1925 , Werf Baan Hofman in Gorinchem , 360 pk Cummins , Ex Helvetia ( sleeptankschip van Phs van Ommeren NV Rotterdam ) , Combi , europanummer 2310180
Afbeelding

Afbeelding

Hier nog 2 plaatjes als combi

ligt hier in Meppel

Beide foto`s komen uit het prive album van mijn collega Bouwe
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Je ziet ze nog steeds,al wordt het snel minder,dit was zijn laatste vlag van van Ommeren,hij was ook al aardig op leeftijd ( de schipper ) had op kantoor gezeten bij van Ommeren.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Novara , 84,85 x 9,50 x 2,82 , 1525 ton , Bouwjaar 1970 , Werf De Vooruitgang in Alphen aan de Rijn , 800 pk Stork Ricardo , Ex Liguria , Karbouw , europanummer 3011957

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

vond tijdens het opruimen deze anzichtkaart

de licosia
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

scillia
Plaats reactie