IJs en weder dienende...

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

IJs en weder dienende...

Bericht door Wrijfhout »

Omdat het met het foto's plaatsen lekker loopt misschien een idee om hier wat 'slecht' weer foto's te plaatsen. We gaan er steeds meer van uit alles onder controle te hebben, toch kan het weer vaak de planning behoorlijk in de war schoppen.

Kijken wat er los komt aan foto's en verhalen, want laat dat duidelijk zijn verhalen zijn minstens zo welkom!

Harry

Afbeelding

De Mira uit Kampen en Herder met de Variant uit Wemeldinge, geboeid in het ijs voor de verkeersbrug in Zuidhorn. Februari 1979, heel het Noorden raakte geisoleerd in enorme sneeuwduinen. Deze schepen strandden op zaterdagavond voor de brug en werden pas op de daarop volgende dinsdag bevrijd doordat een konvooi met tankers uit tegenovergestelde richting kwam.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
bertus geen gast

ijs en weder dienende

Bericht door bertus geen gast »

Nou Harry, aangezien jij mij verteld hebt om foto's te plaatsen ook van mij hier een bijdrage. Ik heb niet alleen Amsterdam, dus ik ga lekker
meedoen.
We hebben in de winter 1962 - 63 6 weken ingevroren gelegen voor de sluis van Herenthals "opweg" naar Overpelt ( belgische kempen) om zwavelzuur voor Ludwigshafen te laden. Na enige dagen dooi gingen we het proberen en gingen ijbrekertje spelen wat aardig lukte met de Walcheren, 300 pk Bolnes ( en soms stiekum de knop op start)
We waren tot richting Mol gevorderd stond de Dienst der Scheepvaart amok te maken. Want ze hadden een zg. Engelse bak onder contract om met behulp van een paar tractoren ook ijsbrekertje te spelen. Er waren toen nog enkele tractoren welke gebruikt werden om te slepen em die schipper van die Engelse bak verdiende daar natuurlijk mee.
Na enkele kilometers achter dat spul aan gezeten te hebben kwamen ze niet meer verder het ijs was voorhun te dik. Denk zo'n 30 cm.
Met onze kop half op de kont van die bak en dan helpen duwen wilde ze niet. schroef en weet ik wat allemaal. Na veel "gezeik" en tegenwerking zijn we er voorbij "gegaan" en moesten we zelf weer breken.
Het ijs was voorbij Mol knap dik dus dat was echt breken, af en toe achteruit en holpla mopperende vrouw aan dek de thee vloog uit de kopjes. We hebben het laatste stuk tot de volgende sluis (naam weet ik niet meer) wel over een paar kilometer geloof ik 2 half uur gedaan. Daarna ging het een stuk beter, want daar was het ijs niet zo dik.
Hierbij plaats ik enige foto's welke ik toen gemaakt heb, dus in het album zoeken en hier plaatsen. De Walcheren was het eerste schip van dit model hetwelk door Hendriks in Dodenwaard in 1954 is gebouwd en welke "model" heeft gestaan voor de 13 Kempenaars van de NRM.
Alleen het achterschip van de Walcheren is wat voller en had een vaste stuurhut i.t.s. tot de NRM kempenaars. We waren met de Walcheren in de huur bij de WGL, Wijgula, en er stonden 4 ketelsi n het ruim zodoende was "is" het een tankschip. Overigens vaart de Walcheren nu nog bij Wijgula.
Lang verhaal voor 2 foto's. Maar dat maakt het smeuig denk en hoop ik.
Groeten Bertus.

Afbeelding

Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Beste Jan,
Het kan soms een kleine wereld zijn en vind het prachtig voor je dat je zoons je niet meer met ongelooflijke blikken staan aan te kijken als je het verhaal nog eens ophaalt.

Voor dat het ijs hier helemaal verdwenen is, zijn we wel half april.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Afbeelding
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

artikel wrijfhout sleepboot orion

Bericht door Ben »

Mijn eerste foto's met een kleinbeeldcamera maakte ik in de winter van 1962/63. Waardeloze foto's, alleen dit detail kwam bij het scannen nog tevoorschijn, een vlaggetje met de tekst ijsbestrijding Groningen.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Wat zou ik graag willen dat de ijsbreker, ongetwijfeld de Orion, er ook onder zou staan. Een foto is nooit waardeloos want het moment dat is vastgelegd kun je nooit overdoen!

Afbeelding
Dit is een plaatje van de strenge winter van 1962, de Achernar wordt door drie Wagenborgsleepboten over het Eemskanaal richting Delfzijl getrokken.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Winter in Elburg

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding
In februari 1954 nam mijn opa met de Flevo een reis aan naar Elburg. De winter ging invallen en hij moest achter de dijk lossen. Er was afgesproken dat hij een sleepbootje zou krijgen om hem als hij leeg was te helpen naar de haven van Elburg te komen. Dat lukte en in die haven is verder overwinterd. Mijn vader heeft deze foto's genomen.

Afbeelding
Toen de Flevo in Elburg aankwam, vertrok net de Volharding, een kastje van ca 350 ton van fa. v/d Kamp uit Zwolle uit de haven om nog te proberen de Ketel te bereiken. Helaas was de ijsgang daar te zwaar en het schip moest terugkeren. Een paar honderd meter voor de haven van Elburg kreeg de Volharding koelwaterproblemen door het ijs. De motor moest worden stopgezet en het schip vroor onmiddelijk in. Op het Ijsselmeer kan grondijs in één keer los van de bodem komen en dan zit je niet alleen vast, de koelwaterinlaat zit dan gelijk dicht.

Zolang het winterde zat het schip wel goed, maar zodra bij dooi of harde wind het ijs zou gaan kruien zou de Volharding verloren zijn gegaan. V/d Kamp liet daarom 35 man personeel komen die het schip met de hand uitzaagden en zo stukje voor stukje naar de haven van Elburg sleepten. Daar deden ze drie dagen over. Op deze foto is de Volharding bijna binnen de havendammen.

V/d Kamp had nog een paar schepen, o.a. de Verwisseling, de Holland en de Nederland. Het was niet de eerste keer dat v/d Kamp zo'n stunt uithaalde. De Verwisseling was in de winter van 1939 nog net voor de winter inviel, een laatste reis zand aan het zuigen buiten Harlingen en kwam toen onder soortgelijke omstandigheden vast te zitten. Alleen is het daar volop getij, dus de dreiging van het ijs was veel groter. Toch is het ook toen gelukt het schip behouden in Harlingen binnen te brengen.

Afbeelding
Bij kruiend ijs konden er behoorlijke ijsbergen ontstaan. Deze foto is genomen vanaf de dijk. Als dat tegen je schip aan zou komen bleef er weinig van over.

Afbeelding
En nog een foto uit dezelfde serie: Ijs voor Lelystad, volgens mij toen nog een werkeiland. Mijn oom en tante: Piet en Jenny Flobbe woonden hier. Hij was schipper op een sleepboot die dagelijks op Elburg voer. Het kind op de eerste foto is mijn neef Bob.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De winter van 1964-1965 had een lange, strenge vorstperiode en de olie voor de opslagplaatsen van Esso aan het van Starkenborghkanaal in Groningen werden over zee bevoorraad door b.v. de Zweedse tanker Tankfjord:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

25 januari 1963:
Afbeelding
Plaats reactie