ossebaar.j schreef: ↑27 jul 2018 08:40 Koproeren waren toen nog onbekend
Dat is interessant: wanneer ontstonden de met de hand bediende koproeren !?
Ik moet denken aan de bouteurs op de Franse kanalen en ook op het Duitse Ludwig-kanaal naar de Donau gebruikte men eenvoudige borden, die je zou kunnen laten zakken - zie de sleepschip GERMANIA HIER in de link (in #1 de foto uiterst rechts). De borden heetten "Schwallbretter".
Hoe zag het eruit op de open rivieren met de ontwikkeling van de handbediende koproer?
Van wanneer de Vulcan 32 is weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat de Koningin Emma van de PSD uit 1938, thans sportvis boot Estrella met een koproer is uitgerust.
estrella recht van voor.jpg (101.1 KiB) 1138 keer bekeken
pieter53 schreef: ↑27 jul 2018 11:31
was het een vaste opstelling of was het maar iets wat er aangehangen werd als men het kanaal op ging?
De bouteur en de Schwallbretter waren voor leeg vaaren in het kanaal. Alleen leeg, maar dan absoluut.
Zoals het was op de open rivieren, ik weet het niet. Ik denk leeg met bouteur of Schwallbrettern!
Bedankt:
Ik vond wel een oude vermelding van koproer
Voorzijde: De naar de rechter zijde stevenende tjalk, met een koproer. ' Keerzijde: Het wapen nagenoeg als op n° XII. Omschrift: “ WL CORNELIS ' ACKERSDIJK - OPPER DEEKEN VAN T SCHIPPERS - GILDE - 1784.
maar ik vermoed dat we daarbij moeten denken aan een stuurriem, een draaglap, die over boord gestoken werd.
Dat deed men ook bij het stevelen op de rivieren.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Die Koningin Emma voer die niet tussen Terneuzen en Hoedekeskerke.
De boten van deze dienst voeren met een rotgang achteruit de haven uit.
Zou dat koproer op die manier dienst gedaan hebben?
Groet K.T.
Ja, Kees daar was dat roer voor. Er zijn 3 van die boten gebouwd. Dacht in 1933. In 1966 of 67 ben ik eens overgevaren van Hoedekenskerke naar Terneuzen. Stond als ik het goed heb een Sulzer in. Liep hard en roken idem dito. Gegevens via de link. Gr. Klaas.
Ik vond nog een slecht plaatje, maar dit is een van de drie boten, de Prins Willem. Die matroos van de Vulcaan 32 heeft de mast gestreken voor de Maasbruggen, de verkeersbrug was niet zo hoog, de spoorbrug ging wel. Over hoog water ging men vaker door de Koningshaven als het uit kwam met het draaien van de bruggen.
gr.Bas
Kees Touw schreef: ↑27 jul 2018 16:13
De boten van deze dienst voeren met een rotgang achteruit de haven uit.
Zou dat koproer op die manier dienst gedaan hebben?
De stoom-raderbooten op de Weser hadden ook en handbediende koproer, dat werd gebruikt voor de vaart achteruit, als je terug willde naar beneden maar je niet kon draaien op de smalle Weser.