Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
teunis
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

Dat is in de vlothaven Amsterdam aan de andere kant zie je de silo’s en kraan van de Igma.
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door pieter53 »

Dat men in staal ging bouwen ligt vroeger; zo rond 1870 al (als ik goed geïnformeerd ben).
Men stopte rond 1902 met de productie van puddelijzer.

Ons schip was van staal en stamde uit 1898.
Het had alleen flink last van putroest omdat dat 'eerste' staal niet erg homogeen van samenstelling was.
Na 100 jaar was het vlak gemiddeld dik genoeg. De putten werden dun,
maar de zwakke plekken werden gevormd door de afgesleten landen op het vlak...

PDF over staal
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Wie weet?

Bericht door PeterSchoeber »

Of het de Vlothaven is weet ik niet maar ik weet welhaast zeker dat het bij Rotim is waar in het verleden vaak steenslag werd geladen voor baanonderhoud. Achter de locomotief zien wij zogenaamde Fas'n die de schone ballast over de zijkant kunnen kiepen. Is een mooi gezicht om de schone ballast in korte tijd eruit te zien komen. Wel een stofmasker op want het stuift als een gek.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 08 jul 2018 21:48 Dat men in staal ging bouwen ligt vroeger; zo rond 1870 al (als ik goed geïnformeerd ben).
Men stopte rond 1902 met de productie van puddelijzer.

Ons schip was van staal en stamde uit 1898.
Het had alleen flink last van putroest omdat dat 'eerste' staal niet erg homogeen van samenstelling was.
Na 100 jaar was het vlak gemiddeld dik genoeg. De putten werden dun,
maar de zwakke plekken werden gevormd door de afgesleten landen op het vlak...

PDF over staal
Hallo Pieter,

Het eerste staal was niet zo goed van kwaliteit, zoals jij al beschrijft.
Het staal vanaf 1930/1935 was al van betere kwaliteit.
Interessant stuk over staal in de PDF over staal, dit PDF kende nog niet, bedankt hiervoor.
Dit PDF ga ik bewaren.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Heren,
Bedankt voor het antwoordt.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door pieter53 »

Graag gedaan!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j »

de goederentrein kwam vanaf emplacement Westhaven de nieuwe hemweg over na omlopen loc naar emplacement vlothavenweg en geduwd naar ROTIM .Het was ook de spoorweg naar pier Afrika en de petroleumhaven.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

Bij Kraan- en Werkschepen ging het over ijzer en staal.
Daar werd ook de geschiedenis van de ontwikkeling van ijzer- en staalsoorten geschetst.
Wat ik graag zou willen weten. Hoe lang en hoe breed en hoe dik waren vroeger platen ijzer en platen staal.
Ik heb wel eens gehoord dat rond 1900 platen staal 6 meter lang waren.
Veel schepen die werden verlengd werden 6 meter langer.
Dat was het voordeligst.
Het motorschip Atalanta (1923) van mijn grootvader was gebouwd van platen die 1.82 m. breed waren (lengte weet ik niet) en 9 mm dik.
Is hier over ook ergens informatie te vinden?
Dus over maten van platen staal en ijzer.
Groet K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Kees ik zie dat je de discussie over ijzer en staal van de klipper-draad naar hier heb gehaald.
Prima want het gaat natuurlijk over alle "metalen' schepen van rond de vorige eeuwwisseling.

De Jolles is heel duidelijk gebouwd van ijzer en staal. Het vlak en de romp was van staal, de dekken dennenboom en de onderzijde van de roef was van ijzer het bovendeel van de roef en het roefdek was van hout.

Het staal van de romp is prima te lassen, het ijzer van het dek ging met moeite, bij de dennenboom en de roef lukte dat niet. Toen er een hogere dennenboom op zou komen en de oude eraf gesloopt moest worden sloeg mijn broer uit ballorigheid met een moker tegen een aangeklonken spalkhaak. Het resultaat: De spalkhaak lag in het gangboord en in de dennenboom zat een meer dan vuistgroot gat.

Een ander feit:

De 28 cm hoge boeiing die, zoals op elke klipper van voor tot achter langs het gangboord liep, behoorde tot de romp is meer dan eens naar binnen gedrukt. Eenmaal zelfs zodanig dat hij vrijwel plat in het gangboord lag. Met een dommekracht en oliedruk pompen is hij steeds weer keurig recht gemaakt zonder dat er ook één scheurtje boven de bergplaat is ontstaan.
Dit zou met het ijzer van de dennenboom onmogelijk zijn geweest.

Waarom dit onderscheid tussen het materiaal van de verschillende delen is gemaakt weet ik niet. Mogelijk was het staal duurder en heeft men dit alleen op de kwetsbare plaatsen gebruikt.


Ik heb een kopie van het eerste blad van het bestek van de Jolles gemaakt.
Ik weet niet of het op dit kopie leesbaar is maar daarin valt mij op dat bij de HUID gesproken wordt van plaatijzer met tussen haakjes staal, terwijl bij het GANGBOORD alleen gesproken wordt van geribbeld plaatijzer.
ook onder de kop DNNENBOOM ( staat niet op deze foto) spreekt men uitsluitend van plaatijzer.

Het bestek staat vol met 'duimse maten" maar ik geloof niet dat dit een antwoord is op de vraag van Kees, helaas.

Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, (DPLA) ik heb een reactie op jouw bericht over het staal van de Jolles in de draad Wie weet geplaatst.
Kees had daar al een vraag hierover staan en daar past het dan ook beter.
Groetjes Theo
Plaats reactie