https://demaasbv.nl/
Deze al gezien? Geen idee of het een voortzetting is van het oude bedrijf. Gr. Klaas.
Wie weet?
Re: Keerkoppeling Hasselteraak
De VB in het midden van het logo zou staan voor: Vennix en Bertoe
Toch vreemd dat er weinig over dit soort keerkoppelingen bekend is, het was toch een Nederlands product.
misschien komt het omdat (de)ze voor een klein vermogen waren, ze zien er wat lichter gebouwd uit dan een open Brevo
De Maas B.V. was niet het bedrijf dat voorgekomen is uit dit bedrijf.
OMO een mailtje gestuurd, maar in de database en ook de VDMS bibliotheek was niets te vinden.
Merik
Toch vreemd dat er weinig over dit soort keerkoppelingen bekend is, het was toch een Nederlands product.
misschien komt het omdat (de)ze voor een klein vermogen waren, ze zien er wat lichter gebouwd uit dan een open Brevo
De Maas B.V. was niet het bedrijf dat voorgekomen is uit dit bedrijf.
OMO een mailtje gestuurd, maar in de database en ook de VDMS bibliotheek was niets te vinden.
Merik
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Vennix en Bertou hebben in 1923 een machinefabriek opgericht die al heel gauw "De Maas" heette en werkzaam was tot in de 70-er jaren. Mijn opa is er wel geweest als klant. Ze hadden geloof ik geen eigen merk, maar waren zeker gespecialiseerd in het verdieselen van gloeikopmotoren. Hieronder een advertentie uit 1935 met de keerkoppeling. Overigens zie ik geen ongebruikelijke onderdelen. Iedere fabrikant bouwde ze zo; Kuipers, Reintjes, enz.
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2018-06-25 om 23.31.03.png (380.41 KiB) 1823 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
In 1972 zijn bij ons de motoren nog gereviseerd door "de Maas", toen bestond de zaak dus nog.
Ze hebben trouwens ook in 1948 de motorisatie van de Navigatie gedaan. Is trouwens in Deest gebeurd.
De Achterhaven was denk ik iets te krap
grt Wim
Ze hebben trouwens ook in 1948 de motorisatie van de Navigatie gedaan. Is trouwens in Deest gebeurd.
De Achterhaven was denk ik iets te krap
grt Wim
Re: Wie weet?
Volgens mij bestaat het nog https://demaasbv.nl/nl/over-de-maas-bv
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
https://www.sagittavof.nl
Re: Wie weet?
Dank voor de info zo ver!
De Maas B.v kan / wil niet echt wat voor me doen en blijft on duidelijk of ze de voortzetting van v/h V&B Motorenfabriek "De Maas" zijn.
Zijn er nog schepen waar zo'n keerkoppeling in staat of is dit ergens te vinden?
Is er een algemene beschrijving bijv in scheepvaart school lesboeken uit het begin /1e helft van de vorige eeuw over dit soort keerkoppeling, hoe ea afgesteld moet worden en wat de onderdelen doen?
Merik
De Maas B.v kan / wil niet echt wat voor me doen en blijft on duidelijk of ze de voortzetting van v/h V&B Motorenfabriek "De Maas" zijn.
Zijn er nog schepen waar zo'n keerkoppeling in staat of is dit ergens te vinden?
Is er een algemene beschrijving bijv in scheepvaart school lesboeken uit het begin /1e helft van de vorige eeuw over dit soort keerkoppeling, hoe ea afgesteld moet worden en wat de onderdelen doen?
Merik
Re: Wie weet?
De werking is o.a. beschreven in het boek oliemotoren van Noorlander.
Verder is het allemaal niet zo moeilijk, maar als er zaken ernstig versleten zijn wordt het een ander verhaal.
Bron: Oliemotoren, G Noorlander 5de druk Uitgeverij Born Assen.
Er zit een stelmechanisme (dat ding tussen de schuifbus en de koppelingsplaten)(Links van de letter A) voor de koppelingshefboompjes f
en er zit een stelmechanisme voor het klemmen van de remband.
Die twee moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
Verder is er meestal een voorziening waarmee de klemband precies concentrisch met het huis van de omkeerbeweging gesteld kan worden.
Verder is het allemaal niet zo moeilijk, maar als er zaken ernstig versleten zijn wordt het een ander verhaal.
Bron: Oliemotoren, G Noorlander 5de druk Uitgeverij Born Assen.
Er zit een stelmechanisme (dat ding tussen de schuifbus en de koppelingsplaten)(Links van de letter A) voor de koppelingshefboompjes f
en er zit een stelmechanisme voor het klemmen van de remband.
Die twee moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
Verder is er meestal een voorziening waarmee de klemband precies concentrisch met het huis van de omkeerbeweging gesteld kan worden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Vereniging LVBHB heeft een behoorlijk aantal handleidingen van de Brevo keerkoppeling in het archief. Als het je gaat om de principes van werking en afstelling, kun je daar wel verder komen denk ik. Onderdelen zijn er denk ik niet meer en die zul je met de hand moeten maken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
Nu we hier toch met keerkoppelingen bezig zijn, de volgende vraag...
Achter de motor in mijn opduwer ligt een ZF BW 6 M 30. Hoewel het beestje het lang heeft uitgehouden, varend uit Amsterdam opgehaald, daarna nog heel veel mee getoerd, en na proefdraaien op het droge waarbij alles correct werkte, was het eenmaal weer te water 'bal'. Wel in z'n vooruit willen, maar alleen met veel geweld via neutraal naar achteruit (die zitten héél kort bij elkaar, heel kleine schakelgang) en toen zat het vast... Niet meer uit z'n werk te krijgen. Met een hamer in z'n neutraal gekregen, maar daarna wel stilstaand schakelen, maar zodra er stuwdruk op komt zit hij vast.
Is hier iemand, of weet iemand (een bedrijf) die met zo'n oudje nog raad weet? Ik ben er vanmiddag mee bij Van Stigt geweest, maar ik hoefde 'm niet eens uit de auto te halen: te oud, geen onderdelen meer van te krijgen. Een nieuwe willen ze me wel verkopen natuurlijk maar dan moet er wel het een en ander aangepast en ruim 1200 Euro bruto 'heb ik niet even liggen'. En ik krijg dat natuurlijk nooit bij mijn penningmeester erdoor...
En wat zou het probleem kunnen zijn? Hij heeft bijna 8 jaar stilgestaan, en ik heb er nooit aan gedacht om, zoals in de boekjes staat, de koppeling gedurende die tijd geheel te vullen met olie tegen condens. Gecorrodeerd?
...help...
Groeten van Tim
Achter de motor in mijn opduwer ligt een ZF BW 6 M 30. Hoewel het beestje het lang heeft uitgehouden, varend uit Amsterdam opgehaald, daarna nog heel veel mee getoerd, en na proefdraaien op het droge waarbij alles correct werkte, was het eenmaal weer te water 'bal'. Wel in z'n vooruit willen, maar alleen met veel geweld via neutraal naar achteruit (die zitten héél kort bij elkaar, heel kleine schakelgang) en toen zat het vast... Niet meer uit z'n werk te krijgen. Met een hamer in z'n neutraal gekregen, maar daarna wel stilstaand schakelen, maar zodra er stuwdruk op komt zit hij vast.
Is hier iemand, of weet iemand (een bedrijf) die met zo'n oudje nog raad weet? Ik ben er vanmiddag mee bij Van Stigt geweest, maar ik hoefde 'm niet eens uit de auto te halen: te oud, geen onderdelen meer van te krijgen. Een nieuwe willen ze me wel verkopen natuurlijk maar dan moet er wel het een en ander aangepast en ruim 1200 Euro bruto 'heb ik niet even liggen'. En ik krijg dat natuurlijk nooit bij mijn penningmeester erdoor...
En wat zou het probleem kunnen zijn? Hij heeft bijna 8 jaar stilgestaan, en ik heb er nooit aan gedacht om, zoals in de boekjes staat, de koppeling gedurende die tijd geheel te vullen met olie tegen condens. Gecorrodeerd?
...help...
Groeten van Tim
Re: Wie weet?
Bakker in IJlst; je weet wel die van de poldermolentjes
https://www.bakker-ijlst.nl/shop/zf_bw_6_en_7
maar ik verwacht dat dat ook een flinke duit gaat kosten.
https://www.bakker-ijlst.nl/shop/zf_bw_6_en_7
maar ik verwacht dat dat ook een flinke duit gaat kosten.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....