De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

De tjalken voeren ook op getijde water en vielen ook droog op het wad....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Omstreeks 1870 gingen veel schippers in Zeeland over op tjalken die in het noorden waren gebouwd. Hun oude schepen, ponen en schuiten waren weliswaar zwaar gebouwd maar oud en aan vervanging toe. Schepen die in Friesland en Groningen waren gebouwd waren veel goedkoper dan de schepen die in Zuid-Holland en Noord-Brabant waren gebouwd. Zeeland stelde niet veel voor op het gebied van scheepsbouw. Ik lees vaak dat die oude schepen zo zwaar waren gebouwd om te voldoen aan de zware eisen die de Zeeuwse havens stelden. Elk tij droogvallen en niet altijd op de gunstigste zaat. Maar die noordelijke tjalken waren even goed bestand tegen droogvallen. Ik denk dan ook dat het meer te maken heeft met de traditie van de scheepsbouwers in de meer Zuidelijke streken. Nu opnieuw een opmerkelijke foto uit Antwerpen. Hier een zeer zeldzame ijzeren/stalen otter. Hij ligt in het Zuiderdok straatmest te laden dat bestemd was voor de Kempen.
SA352002.jpg
SA352002.jpg (138.16 KiB) 1588 keer bekeken
Foto Collectie FelixArchief/stadsarchiefAntwerpen.

De Antwerpse Reinigingsdienst had ook twee ijzeren zeilotters, de ZWALUW en de DUIF. Dit lees ik in het boek van Maurice Kaak op pag. 262.
Vermoedelijk zijn ze, in ieder geval een, omgebouwd tot motorschip. Dus het schip op de foto is de ZWALUW of de DUIF.
Groet K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, mijn mogelijke verklaring over de zwaardere bouw Vlaamse en Zeeuwse schepen was een veronderstelling. En dat het waarschijnlijk overbodig was is in de praktijk wel bewezen, ofschoon de regelgeving er dus wel degelijk rekening mee hield.

Een andere vraag: Die overgang naar noordelijker tjalken was dat ook al in de houten tijd, of spreken we dan meer over de ijzeren/stalen schepen?
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Beste Kapitein Spok en andere meelezers, het begon allemaal met de Krim-oorlog. Hou je vast.
Zoals iedereen weet heeft de wereldpolitiek invloed op alles en zeker op de Nederlandse binnenvaart.
Tijdens de Krimoorlog (1853-1856) toen de Engelsen niet op Rusland konden varen, hadden de Groningers hun plaats ingenomen. Het waren gouden tijden voor de Noordelijke werven. Na de Krimoorlog was dat afgelopen: er was nu een enorme overcapaciteit aan zeeschepen. Deze werven trachten te overleven door voor de binnenvaart te gaan bouwen. Toen omstreeks 1870 de schippers in Zeeland en West Noord-Brabant grotere schepen wilden laten bouwen waren de traditionele schuiten en ponen niet geschikt om groter te bouwen. Er ging te veel hout inzitten. Gelijktijdig boden de Groningers en de Friezen hun tjalken aan tegen lage prijzen. Zo grijpt alles in elkaar. Het speelde zich nog allemaal af in de tijd van de houten schepen.
Ik schrijf er over op mijn website. Zie SCHEEPVAART II - 7 en scroll bijna helemaal naar onder.

https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door karelzijpe »

't Maakt wel wat los, mijn vergelijking van een "Otter" met een "Tjalk". De Otter had bij mij gewonnen, is toch iets meer schip en sterker dan een tjalk .Een wereld van verschil ! Het getijdenverschil op het Wad of op de Westerschelde is ook gewoon gigantisch.
Kees haalt de geschiedenis erbij, en die was inderdaad bepalend, de Krim-oorlog etc. België ( Wallonië) was het eerste geïndustrialiseerde land in
Europa( na de UK) voor Duitsland (Solingen), Nederland was tot WO II uiteindelijk gewoon een agrarisch land. Mijn grootvader deed zijn tjalk van de hand en liet een tweemastklipper bouwen om op Antwerpen, Gand, Wallonië en de Rijn te varen.

Wordt later vervolgd.

Karel

p.s. Die stront-race van Anvers naar de Kempen is toch weinig van bekend !
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

img376.jpg
img376.jpg (91.6 KiB) 1381 keer bekeken
In het boek 'Vlaamse & Brabantse binnenschepen uit de 18e en 19e eeuw van Maurice Kaak staat ook deze tekening met het lijnenplan van de Zwaluw en de Duif. De schepen zijn gebouwd als zeilschip in 1899/1900. Let op de volle kont. Niet echt de kont die lijkt op die van een houten otter. Ook op de eerder geplaatste foto is te zien dat de boeiing achter stijl staat.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Beetje krap in de kimmen, plat in het vlak en vol in de kont.....
Je zou denken aan beïnvloeding door andere scheepstypes?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door karelzijpe »

Aan welke denk jij dan, Pieter ?

Karel
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Producten van Groninger werven.... :roll:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

SA034025.jpg
SA034025.jpg (29.16 KiB) 1247 keer bekeken
Dit is een uitsnede van een foto uit het FelixArchief/stadsarchiefAntwerpen. De beschrijving luidt: Haven: de Thamesbarge.
Nu komt het geregeld voor dat de beschrijvingen van beeldmateriaal in openbare collecties niet correct zijn.
Dat is ook hier het geval. Het is zeker geen Thamesbarge!
Wat is het dan wel?
we zien hier een platgebouwd houten schip met een bescheiden staatsie.
Het heeft een gaffeltuig met een topzeil (vlieger). Achterop op het roer een druilmastje met een sprietzeil. Aan boord ligt een grote ladder.
Ik schat dat die minstens twee keer zo lang is als het ruim diep.
Eerder heb ik foto's gezien van Antwerpse beerotters die ook zo'n grote ladder aan boord hadden
De beerotters werden voor de rechtrekking van de Scheldekaaien (1888) geladen in de buurt van de St Jansvliet.
De kaaien daar hadden geen trappen. Dus ik vermoed dat die ladders gebruikt werden als ze op de zaat zaten.
Dankzij het boek 'Vlaamse & Brabantse binnenschepen' van Maurice Kaak is het schip op de foto te herkennen als een Denderpleit. Ook Bovenschip van de Dender genoemd. Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die het met me eens zijn.
img379_2_2.jpg
img379_2_2.jpg (102.72 KiB) 1247 keer bekeken
Dit is een tekening van Maurice Kaak van een Denderpleit.
Er zijn wel verschillen. Het gaffeltuig op de tekening is zoals het hoort zonder giek.
img377.jpg
img377.jpg (153.14 KiB) 1247 keer bekeken
Dit is een foto van een (paviljoen-) beerotter in de Zuiderdokken.
Hier is de grote ladder goed te zien.
Ook hier het gaffeltuig op de zware mast met een genaaide steng.
Gaat het hier om een giek of is meer een boom om het zeil voor de wind uit te zetten?
Zou het schip van de eerste foto ook stront hebben vervoerd?
Het is bekend dat de Antwerpse Reinigingsdienst beerotters had die behoorlijk van elkaar verschilden.
Graag reacties.
Groet K.T.
Plaats reactie