Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 1673
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 08 jun 2018 17.20 22:11

Ja Johan, we hebben in Walsoorden mout geladen voor Antwerpen. We zouden 550 ton krijgen. Ze gaven het sg als 55, maar het bleek iets lichter dus we kregen er maar 542 ton in.

Maar even terug naar de vorige reis.
Na een overnachting in Terneuzen zijn we de volgende dag naar Izegem gevaren. Dat ging niet snel want het was erg druk op de Leie. Het gaat daar een week dicht dus alle bedrijven vullen nog even hun voorraden aan. En er varen soms 110m's en als die geladen zijn gaat dat niet bepaald vlot. En je moet flink de kant in als je ze tegenkomt.

Toen een dag liggen wachten want ze hadden bij For Farmers geen plaats voor onze mais.
Beetje geklust, dagtank aftapkraan vervangen en lucht lekkage van de bedieningslucht compressor verholpen.

Volgende dag de mais gelost. Ook dat ging niet vlot want ze moesten telkens vrachtwagens tussendoor laden.
Olie van de DAF ververst, en een paar brandstofleidingen vervangen. Ook wat brandstof aansluitingen op de tank opnieuw gefit ivm lekkage. Alles was met teflontape gefit wat ongeschikt is voor brandstof en al helemaal niet voor GTL wat nog meer kruipt dan gasolie. Loctite gebruikt en nu blijft het wel droog.

Om vier uur leeg. Gelijk weg want we moesten de volgende morgen al weer laden in Walsoorden. Onderweg uitgebreid uitgespoten, want mais geeft veel stof en dat is er zo maar niet af.

Bij sluis Vijve vielen we achter een duwer met een diepe bak. Die zat een poosje vast op de droogte beneden de sluis maar kreeg 'm er uiteindelijk toch overheen. Er lagen minsten 10 schepen te wachten beneden Vijve. Ik heb het er nog niet eerder zo druk gezien.
Die avond gestrand beneden sluis Evergem.

Kopschroef bediening hield ermee op, naar bleek omdat het hydrauliekolie peil te laag was. Nergens lekkage te vinden dus waar was het dan gebleven? Het bleek in het carter van de DAF terechtgekomen te zijn, vanwege een lekkende seal in de stuurpomp. Waardoor het smeeroliepeil van de DAF juist ver bóven peil stond.
De volgende morgen maar even zonder boegschroef gedaan, en In Terneuzen hydrauliekolie gekocht en wat bijgevuld zodat we de boegschroef voorlopig weer even konden gebruiken.

In Walsoorden de boegschroef maar heel even gebruikt, en eenmaal voor de wal een oud stuurpompje erop gezet. Toen de smeerolie van de Daf opnieuw ververst, want hydrauliekolie is geen motorolie. Volgende week eens kijken of ik een nieuwe seal in dat andere pompje kan zetten.

In Walsoorden moesten we mout laden van de mouterij The Swaen in Kloosterzande. Ze stonden inderdaad al op ons te wachten Wim, omdat we wat later waren dan gepland. Maar omdat het regende konden we toch pas anderhalf uur later beginnen. Dat liep niet hard, zo'n 70 ton per uur.

Ik was door zo ongeveer iedereen gewaarschuwd voor de zuiging die de grote zeevaart veroorzaakt die voorbij de haven komt. Zelf ook eens meegemaakt met de Janna, en het kan daar inderdaad enorm tekeer gaan. De diepe vaargeul loopt er vlak voor de haven langs, en de grote en vooral snelle schepen trekken zomaar een meter water weg uit de haven. We hebben onze touwen lang gezet zodat ze veel kunnen rekken, en de Dyneema in de touwbak gelaten want dat rekt praktisch niet. Op de kade lag een gebroken Herkules draad, die blijkbaar ook niet echt geschikt was voor dit soort havens.

De verkeerspost gebeld en gevraagd of ze de zeevaart wilden inlichten dat er laad werkzaamheden plaats vonden in Walsoorden. Centrale Zandvliet heeft dat in het scheepvaartbericht gezet, en dat heeft gewerkt. Geen enkele last van zuiging gehad, alle zeevaart stopte keurig af tot zo'n 16-17km uur en onze touwen bleven heel 8)

Tegen zeven uur waren we vol en konden we vertrekken. Druk met grote zeevaart buiten de haven. Via de Schaar van de Noord. Er liep nog een mooie vloed dus om half negen lagen we in de Cauwelaertsluis. Schutten duurt daar altijd lang dus pas om een uur of tien vast in het Schuildok net door de Noordkasteelbrug, na tip van Bram. Pas maandagmiddag lossen.

De plaatjes:
IMG_0599.jpg
In Terneuzen
IMG_0599.jpg (164.88 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0600.jpg
Muurschilderingen in de Nieuwstraat
IMG_0600.jpg (184.09 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0601.jpg
Wachtend voor sluis Ooiegem
IMG_0601.jpg (140.84 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0602.jpg
Zwaaien in Izegem deel 1
IMG_0602.jpg (108.01 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0603.jpg
Zwaaien in Izegem deel 2
IMG_0603.jpg (151.17 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0604.jpg
Zwaaien in Izegem deel 3
IMG_0604.jpg (114.89 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0605.jpg
Zwaaien in Izegem deel 4
IMG_0605.jpg (131.76 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0606.jpg
Zwaaien in Izegem deel 5
IMG_0606.jpg (117.23 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0607.jpg
Zwaaien in Izegem deel 6
IMG_0607.jpg (120.87 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0608.jpg
Zwaaien in Izegem deel 7
IMG_0608.jpg (105.4 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0609.jpg
Zwaaien in Izegem deel 8
IMG_0609.jpg (122.17 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0620.jpg
Wachtend voor de sluis, palen naar beneden en de kop bijwerken..
IMG_0620.jpg (165.31 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0623.jpg
De eerste mout loopt erin
IMG_0623.jpg (191.01 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0625.jpg
De NYK Ibis komt vlak langs de haven..
IMG_0625.jpg (102.5 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0626.jpg
.. keurig afgeslackt
IMG_0626.jpg (164.03 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0627.jpg
De silo's van mouterij The Swaen
IMG_0627.jpg (163.81 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0629.jpg
De mout loopt er in.
IMG_0629.jpg (106.51 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0630.jpg
Je moet hier geen Herkules (touw/staaldraad) gebruiken want dat rekt niet en dan gebeurt er dit..
IMG_0630.jpg (403.14 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0632.jpg
Mocht je de voorrangssituatie niet snappen...
IMG_0632.jpg (147.97 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0633.jpg
Laag water
IMG_0633.jpg (166.06 KiB) 691 keer bekeken
IMG_0635.jpg
De Klerk
IMG_0635.jpg (110.85 KiB) 691 keer bekeken


Kees Keijzer
Berichten: 7271
Lid geworden op: 16 mar 2005 17.20 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer » 08 jun 2018 17.20 23:03

Zo zijn we weer helemaal bij Erik.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

pieter53
Berichten: 5569
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 09 jun 2018 17.20 08:26

Als beroeps-muggenzifter even de vraag:
Is het geen Cobratros in plaats van Herculestouw?
Cobra = veel metaal aan de oppervlakte
Hercules = veel 'touw' aan de oppervlakte
Beiden = combinatie van 'touw' en staaldraad.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Eemspoort
Berichten: 2794
Lid geworden op: 25 nov 2006 17.20 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort » 09 jun 2018 17.20 08:31

Het afgebeelde draadje is een herkules. De kern is staaldraad en de mantel is stug touw.
Ondingen...
Afbeelding
Wilhelmshaven

pieter53
Berichten: 5569
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 09 jun 2018 17.20 08:39

Er is dan nog maar weinig mantel zichtbaar.......
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Eemspoort
Berichten: 2794
Lid geworden op: 25 nov 2006 17.20 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort » 09 jun 2018 17.20 08:44

Is geheel zichtbaar, hoor. Al het blauwe. Een herkules is niet per definitie dikker dan een staaldraad.
Afbeelding
Wilhelmshaven

Janna
Berichten: 1673
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 09 jun 2018 17.20 10:09

Herkules is net als staaldraad stug en rekt bijna niet. Het verschil met staaldraad is dat het iets prettiger werkt omdat er een dun laagje kunststof touw omheen zit, waardoor het voor je bolders en handjes wat vriendelijker is.
Je moet het net als staaldraad met achtjes op je bolders beleggen. Het voordeel tov van gewoon touw is dat het veel beter bestand is tegen schavielen. Je zou het kunnen gebruiken in combinatie met een rekker.

Op grote koppelverbanden van Danser heb ik het achterop als steekeind zien gebruiken in de sluizen op de Bovenrijn. Die KVB-en pasten daar maar net in, en dan loopt hij niet terug. En het slijt niet op de randen van de glijbolder-kasten.

Ik vind Dyneema véél prettiger werken; qua dikte even sterk of sterker dan staaldraad of Herkules, zeker zo weinig rek en het weegt bijna niets. Maar het is natuurlijk lang niet zo slijtvast, en het gooit slechter omdat de lus dichtvalt.

Ik ga geen Herkules kopen.

Janna
Berichten: 1673
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 09 jun 2018 17.20 10:22

Wat nagekomen foto's:
IMG_0612.jpg
Er is hier aan boord voor de pneumatische motorbediening een extra compressortje.
IMG_0612.jpg (171.2 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0615.jpg
De eerste hap mais eruit in Izegem
IMG_0615.jpg (210.24 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0621.jpg
Op het Kanaal Gent nr Terneuzen gaat de zeevaart door de openstaande brug en wij onder de vaste zij opening door. Even oppassen met de zuiging maar dat bleek geen probleem.
IMG_0621.jpg (121.49 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0639.jpg
De mout zit er in
IMG_0639.jpg (333.17 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0640.jpg
Vol en naar buiten. Druk vlak voor de haven dus even rustig aan
IMG_0640.jpg (161.04 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0641.jpg
Drukte op de Schelde
IMG_0641.jpg (134.37 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0642.jpg
Gezellig druk in de Cauwelaertsluis
IMG_0642.jpg (124.42 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0643.jpg
In de Cauwelaertsluis
IMG_0643.jpg (239.76 KiB) 547 keer bekeken
IMG_0644.jpg
Scheldekaai in Antwerpen
IMG_0644.jpg (192.21 KiB) 547 keer bekeken

yska
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2017 17.20 20:20

Re: Vliegende Vaart

Bericht door yska » 09 jun 2018 17.20 16:03

janna de stuurpompjes van de daf hebben atf a nodig gewone hydrauliekolie mag niet groet Ramiro

Marco007
Berichten: 960
Lid geworden op: 02 feb 2006 17.20 11:41
Locatie: Delft

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Marco007 » 10 jun 2018 17.20 09:22

Janna schreef:
09 jun 2018 17.20 10:09
Herkules is net als staaldraad stug en rekt bijna niet. Het verschil met staaldraad is dat het iets prettiger werkt omdat er een dun laagje kunststof touw omheen zit, waardoor het voor je bolders en handjes wat vriendelijker is.
Je moet het net als staaldraad met achtjes op je bolders beleggen. Het voordeel tov van gewoon touw is dat het veel beter bestand is tegen schavielen. Je zou het kunnen gebruiken in combinatie met een rekker.

Op grote koppelverbanden van Danser heb ik het achterop als steekeind zien gebruiken in de sluizen op de Bovenrijn. Die KVB-en pasten daar maar net in, en dan loopt hij niet terug. En het slijt niet op de randen van de glijbolder-kasten.

Ik vind Dyneema véél prettiger werken; qua dikte even sterk of sterker dan staaldraad of Herkules, zeker zo weinig rek en het weegt bijna niets. Maar het is natuurlijk lang niet zo slijtvast, en het gooit slechter omdat de lus dichtvalt.

Ik ga geen Herkules kopen.

Mwoa Erik... Aan een Herkules kan je je handen ook goed openhalen hoor. :wink: *Ik spreek uit ervaring*
Je kan met achtjes werken, maar op grotere tankers (waar Herkulessen verplicht zijn) zijn de bolders van een dusdanig formaat dat je met een Herkules ook gewoon vast kan zetten.

En waarom zou jij Herkulessen moeten hebben. :mrgreen:
Je bent geen tanker toch? :wink:
Afbeelding



Plaats reactie