Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Ja,heel mooi hoor..

Zoals ik schreef;ik kwam nogal eens in Hengelo-Enschede(daar zelfs nog verkering gehad!)dus leuk het nog eens weer te zien.

Gr.Jan.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp »

Dat zou Willem wel pijn doen als hij de "Neerlandia "zo ziet.mij trouwens ook wel....
Groeten
Jan
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Die vaart hier net voorbij met z’n bunkerboot..
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Even een update, en dan tijd voor de vragen van Jan en Theo.

We zijn na lossing van de soja in Enschede 's avonds nog naar Eefde gevaren. Onderweg het ruim uitgespoten, droog gemaakt en dichtgelegd, de gebruikelijke bezigheden na lossing. Klaar voor een volgende reis.

Volgende morgen de IJssel af, via het Ketelmeer en IJsselmeer naar Amsterdam en in de IJhaven gaan liggen.

Vrijdagmiddag begonnen met de volgende reis; Amsterdam-Izegem met mais uit de opslag, een duwbak. Te laden in de Coenhaven.

Toen wij daar binnenliepen kwam de Eemspoort net naar buiten, die was net gelost van zand.
Wij lopen de Coenhaven in en de Eemspoort er uit, een hoog Deutz-gehalte hier.
Wij lopen de Coenhaven in en de Eemspoort er uit, een hoog Deutz-gehalte hier.
IMG_0580.JPG (127.78 KiB) 1478 keer bekeken

Ik had een partij van 500ton aangenomen maar omdat het er bij een voorgaande buurman niet helemaal in paste konden wij de duwbak leegmaken en kregen we bijna 100 ton extra, een welkome aanvulling van de verdiensten. 8)
15 ton mais in een klap..
15 ton mais in een klap..
IMG_0581.JPG (141.2 KiB) 1478 keer bekeken


Na afloop nog naar Breukelen gevaren.
Brooklin
Brooklin
IMG_0583.JPG (138.45 KiB) 1478 keer bekeken
Daar lig je niet echt rustig want de doorgaande scheepvaart komt met gang voorbij dus je ligt af en toe aan je touwen te rukken. Goed strak vastmaken dus, maar we lagen buitenop een buurman en dan durf ik niet zoveel kracht te zetten om vast te maken, ik wil hem ook niet van de wal trekken. Minder goed geslapen dus.

Gisteren dan via ARK en Lek/Noord naar Dordrecht.
Skutsenvloot op de Lek.  Die hebben op de Kralingse plas gezeild.
Skutsenvloot op de Lek. Die hebben op de Kralingse plas gezeild.
IMG_0586.JPG (134.64 KiB) 1478 keer bekeken
Gebunkerd en door de Kil in.
De vorige week overvaren spits Coxwain bij de sloper.
De vorige week overvaren spits Coxwain bij de sloper.
IMG_0594.JPG (89.14 KiB) 1478 keer bekeken
Via Hollands Diep en Volkerak naar de Krammersluizen en overnacht.


Vanmorgen buiten geschut en nu in de Keten, richting Terneuzen. Lekker weer erbij, Zuid 2, zonnig en goed zicht - vakantiereisje op deze manier.

Nu de vliegtechnische vragen.
veen1195 schreef: 29 mei 2018 14:37 Hoi Erik,

Bij deze neem ik de vrijheid om eens wat vragen over je andere professie te stellen.
Omdat ik per jaar wel 'n keer of drie met 'n vliegtuig met vakantie ga,boeien sommige aspecten van het vliegen mij wel.

1. De route vanaf de gate naar de startbaan v.v.;weet je die altijd van te voren,gaat dat met 'n soort navigatiesysteem,
wordt je 'erheen gepraat',of anders? Want voor de leek is het 'n wirwar van lijnen, afslagen, cijfers en letters.
De taxi route naar de startbaan wordt opgegeven door de verkeersleiding. Op grote velden zijn er meestal vastgelegde routes van en naar de baan maar de verkeersleiding kan daar van afwijken. Taxibanen zijn gemerkt met een letter, bijv taxiway A. Op een grond-navigatie kaartje vindt je de layout van het veld met daarop de startbanen en taxibanen.
Grond kaartje Schiphol
Grond kaartje Schiphol
IMG_169F877D479D-1.jpeg (190.71 KiB) 1623 keer bekeken
Als je niet bekend bent op het veld is het zaak dat kaartje erbij te houden want je rijdt makkelijk verkeerd.
Ask me how I know :mrgreen:

2. Ken je het karakter van elke landingsbaan? (Kort, lang genoeg, veel kans op dwarswind enz.)
Afmetingen zoals lengte en breedte van de baan vindt je in je navigatiekaartjes, vroeger van papier en tegenwoordig meestal op de iPad of tablet. Dwarswind is afhankelijk van het verschil tussen de baan- en windrichting. De windinfo beluister je op de ATIS broadcast. Dat is een bepaalde frequentie waarop de weersomstandigheden worden uitgezonden zoals wind, zicht, temperatuur en luchtdruk, welke baan in gebruik is, welke naderingsprocedure en evt bijzonderheden. Voor aankomst of vertrek beluister je altijd de ATIS.
3. Is er bij 'n landingsbaan 'n al of niet denkbeeldig vak, waarbinnen in elk geval de wielen de grond moeten raken?
Ja, dat vak is er zeker, dat wordt de touchdown zone genoemd.
Runway markings.
Runway markings.
runway markings.jpg (162.95 KiB) 1612 keer bekeken
Grofweg het eerste derde deel van de landingsbaan. Het is meestal ook op de baan zichtbaar dmv grote witte strepen. Als het niet lukt om in de touchdown zone te landen dan moet je een doorstart maken en het nog eens proberen.
4. Dat je bij het starten en landen de wind niet achter wil hebben dat snap ik,maar, is dat absoluut, m.a.w.windkracht 1 ook
niet? (Het lijkt me denkbaar dat 'n hogedrukgebied juist boven het vliegveld zit waardoor je niet goed weer uit welke richting de wind komt.)
Vliegtuigen krijgen door de fabrikant na certificering een maximale staartwind (tailwind) limiet opgelegd. Soms limiteren luchtvaartmaatschappijen deze nog verder. Op de Boeing 747 bijv is de maximale staartwind 15knopen. Maar dat accepteert een vlieger niet altijd, bijv als de baan nat is want dan is de remweg langer. In dat geval vraag je om een baan die meer in de wind ligt. Je landt in principe op een baan die in de wind ligt, met tegenwind dus. Dan is de grondsnelheid lager, en de remweg aanzienlijk korter. De thema's zijn veiligheidsmarges en het beperken van risico's.
Schiphol hanteert maximaal 10 knopen tailwind, en daarboven wordt van baan gewisseld. Geluidsoverlast speelt hierbij een grote rol, sommige banen hebben een ruimer geluidsquotum en krijgen de voorkeur bij baan-selectie. Dit creëert een spanningsveld tussen piloten en verkeersleiding; piloten willen ivm de veiligheid liever tegen de wind in landen maar verkeerleiders moeten proberen binnen de geluidsnormen te blijven.
5. Op welke manier is eigenlijk de stroomvoorziening voor o.a.de cabineverlichting geregeld? (Listertje,dynamo,accu's kan
ik me niet voorstellen)
De vliegtuigmotoren hebben generatoren die stroom leveren. En in geval van nood zijn er accu's voor een beperkte tijd, ongeveer een half uur. Er is ook een hulpmotor, de APU (Auxiliary Power Unit) maar die wordt normaliter alleen op de grond gebruikt.
Dit was het zo'n beetje; vind je het leuk om er op in te gaan, voel je vrij.

Gr.Jan.
Welcome :D
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Interessante materie! Bedankt voor de uitleg. Het klinkt allemaal toch ook best logisch, eigenlijk.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Eric, bedankt voor de beantwoording,met kaartje,achtergrondinformatie etc.
Veel is mij nu duidelijker geworden maar verder blijf ik als passagier uiteraard dezelfde
passieve houding aannemen die ik altijd al had.
(Wanneer je eens meevaart met 'n binnenschip en iets staat je niet aan of je ziet gevaar dreigen,dan kun je
even verhaal halen in de stuurhut maar bij 'n vliegtuig is dat natuurlijk niet zo😊)

Nogmaals bedankt,veel succes.

Gr.Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Erik, bedankt. Echt heel interessant om te lezen.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Erik, Bedankt voor de uitleg. Maakt een hoop duidelijk. Maar bij mij rijst er al lezende een vraag. Stel dat je aan het eind van een landings of taxibaan wilt of moet keren, maak je dan gebruik van je motoren en je remmen? Kun je bij een propeller negatieve pitch geven? En hoe zie je dat je nog op de baan blijft? Camera bij je neuswiel? Het lijkt me dat je vanuit de cockpit qua zicht een relatief grote dode hoek hebt. Of je nu vaart of vliegt, we leven wel met je mee natuurlijk! Gr. Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Dan misschien maar een topic vliegles Erik?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Een interessante uitleg, nu weten we ook hoe het vliegen in zijn werk gaat.
Je onderneming : De Vliegende Vaart" doet zijn naam wel eer aan !

Vliegen lijkt mij wel iets gecompliceerder dan varen, waar je wel je gedachten goed bij moet houden !

Wat ik me nog wel afvraag,hoe het komt dat er nog steeds piloten met een slok op, in de cockpit achter stuurknuppel kunnen zitten.
Is er in een vliegtuig uit veiligheidsoverwegingen geen Alcohol slot aanwezig, om te voorkomen dat een piloot met een borrel op de lucht in gaat ?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie