Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Wie weet?

Bericht door Westeind »

Idd is tegen het lucht happen, zo sluit je de tunnel af, vooral bij achteruit zuig je de flappen dicht, ik heb r ook wel eens over gedacht, maar nog niet toegekomen😉
vaar om te leven (niet andersom)
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Kroes »

Oké, bedankt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Zit er toch nog een beetje over te peinzen. Helpen die flappen echt bij achteruitdraaien? Mij lijkt het dat de boven het water uitstekende schroef op achteruit lucht blijft happen.In mijn beleving dienen ze om vooruitslaand de tunnel sneller vol water te trekken, omdat er geen aanvoer meer is van "valse" lucht. En zodra de tunnel vol water zit heb je vol vermogen vooruit. Of klopt mijn redenering niet Bram? Jij bent een van de deskundigen op dit moment. Mijn ervaringen met een tunnel zijn al 46 jaar oud. Gr. Klaas.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Wie weet?

Bericht door Westeind »

Ja klopt Klaas, ik zat dat ook te bedenken, goed dat jullie me scherp houden 😅

Je kan het ook dichtlassen maar dan gaat er een stukje rendement van je buis verloren
vaar om te leven (niet andersom)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Voordeel van de "oude dag" is dat je de tijd kunt nemen om er over na te denken Bram. Toch zie ik terug op een mooie varenstijd, waarin ik veel kennis heb opgedaan voor mijn latere "carrière". Nu probeer ik het kind in me jong te houden door het spelen met en het knutselen aan modelbootjes. Kan ik gelukkig een hoop van mijn opgedane kennis in kwijt. Gr. Klaas.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

k-k schreef: 31 mei 2018 12:48 Zit er toch nog een beetje over te peinzen. Helpen die flappen echt bij achteruitdraaien? Mij lijkt het dat de boven het water uitstekende schroef op achteruit lucht blijft happen.In mijn beleving dienen ze om vooruitslaand de tunnel sneller vol water te trekken, omdat er geen aanvoer meer is van "valse" lucht. En zodra de tunnel vol water zit heb je vol vermogen vooruit. Of klopt mijn redenering niet Bram? Jij bent een van de deskundigen op dit moment. Mijn ervaringen met een tunnel zijn al 46 jaar oud. Gr. Klaas.
Klaas, dit doet mij denken aan mijn tijd op de eerste Vlist (1975). De vlist had een schroef met een diameter van 160 centimeter, normaliter hadden we met ledig schip de achterpiek en de kofferdammen achter vol met ballast water en dan bereikten we een diepgang achter van 125 cm, dus de schroef toppen een 35 cm boven water, de tunnel was dan op vooruit snel vol , we hebben het ook eens voor de fun gedaan zonder ballast, dan hadden we een diepgang achter van 90 cm, de moer op de schroefas lag amper onder water en de zijkanten van de tunnel zaten nog net onder water, we moesten de roeren dwars onder de kont draaien en dan volaan vooruit draaien, het duurde een tijdje eer de tunnel vol water was, hetgeen zich kenmerkte door schudden van het achterschip en toerenverlies van de motor, dan het stuurrad loslaten zodat de roeren naar de midden liepen, de zeer scherpe Vlist liep dan als een haas, maar owee als je moest stoppen, dan was je als een luchtballon op het water, je kon niets meer, want een kopschroef, daar hadden we nog nooit van gehoord..

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
teunis
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

Ooit heb ik bij de werf van brouwer een kempenaartje gezien die een stale scharnierende klep had gebouwd aan zn tunnel bij vooruit draaien ging klep open en bij achtruit zoog de tunnel m vacuum en het schijnt 40 jaar gewerkt te hebben?
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

teunis schreef: 31 mei 2018 20:43 Ooit heb ik bij de werf van brouwer een kempenaartje gezien die een stale scharnierende klep had gebouwd aan zn tunnel bij vooruit draaien ging klep open en bij achtruit zoog de tunnel m vacuum en het schijnt 40 jaar gewerkt te hebben?
Teunis, dat is heel goed mogelijk. Je zag het regelmatig bij omgebouwde sleepspitsen met zo´n hele volle kont.
Bij vooruit draaien gaat de klep open en levert geen enkel weerstand. Maar bij achteruit draaien is het beslist wel effectief
Immers, achteruit slaan is niets anders dan het water in de tunnel verplaatsen naar richting voorschip. Wanneer dat verplaatste water wordt opgevuld door de lucht die met de zelfde snelheid in die tunnel wordt gezogen verplaatst de schroef vervolgens geen water maar lucht en heb je dus geen achteruit.
Die klep zorgt er voor dat er niet heel gemakkelijk lucht in de tunnel komt en zo ontstaat er bij achteruit draaien min of meer vacuüm in die tunnel.
Daardoor wordt in plaats van lucht water vanonder klep en de tunnelrand in de tunnel gezogen en dus heeft de schroef weer water om te verplaatsen, en daardoor wordt het schip achteruit getrokken.
Zeker wanneer het schip eenmaal wat achteruit door het water gaat stroomt het water `vanzelf`naar de schroef toe, en ook stijgt de waterspiegel vlak voor de kont waardoor de schroef nog meer water krijgt en dus nog meer rendement geeft.

De meeste tunnels lopen maar een paar decimeter door voorbij de schroef. Ik kan me herinneren dat een bepaald type Rhenus motorschepen een tunnel had die een heel eind voorbij de schroef doorliep en er uit zag als de rug van een walvis. De opening van die tunnel zat altijd onder water en die schepen hadden een geweldige achteruit.
Bij vooruit draaien was er natuurlijk wel enige weerstand maar omdat die tunnel zo lang was en maar heel geleidelijk naar beneden boog viel die weerstand wel mee. Deze constructie was ook alleen maar mogelijk omdat die schepen een hele overhangende kont hadden, die nog altijd veel verder doorliep dan deze tunnel.
Zou je dat bij de eerder genoemde spits hebben gedaan dan was het een spits van 40 meter of nog langer geworden. :(
teunis
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

Leuk om te weten ik heb zelf de Rhenus 132 zal volgende week in dok een foto maken of u deze bedoeld.
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

teunis, echt leuk om te horen dat m'n gepalaver toch nog wordt gelezen.
maar 132? doe daar maar de helft af! :lol:
Misschien laat mijn herinnering me zwaar in de steek, maar ik zit eerder aan nummers vijftig of zestig te denken.

Wat wel zou kunnen dat de kennis die met die schepen is opgedaan in jouw tunnel is terug te vinden.
Ik ben benieuwd.
Plaats reactie