Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

mbs gerrit jan schreef: 24 mei 2018 13:40
navigatie schreef: 24 mei 2018 09:28 Hallo Erik,

Was er in de Voorhaven van Schiedam geen plaatsje voor je, had je niet zo ver gehoeven. :D
Om een dag heel rustig te liggen had je ook nog naar binnen kunnen schutten.
We kwamen elkaar nog bijna tegen, ik kwam de Maashaven uit toen jij naar binnen ging.

grt Wim
Als je dat een keer doet, wel in de gaten houden dat de schuttijden, zeker in het winterseizoen een stuk ingeperkt zijn, je ligt er wel heerlijk rustig, en op loopafstand van het centrum. Heb daar een heel aantal keren gelost bij de glasfabriek, maar die is jammer genoeg gesloten..
Klopt helemaal Johan.
Ook in de zomer moet je niet 's morgens vroeg al weg willen. Men vindt 9.00 uur een mooie tijd om te beginnen.

grt Wim
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Hoi Erik,

Bij deze neem ik de vrijheid om eens wat vragen over je andere professie te stellen.
Omdat ik per jaar wel 'n keer of drie met 'n vliegtuig met vakantie ga,boeien sommige aspecten van het vliegen mij wel.

1. De route vanaf de gate naar de startbaan v.v.;weet je die altijd van te voren,gaat dat met 'n soort navigatiesysteem,
wordt je 'erheen gepraat',of anders? Want voor de leek is het 'n wirwar van lijnen,afslagen,cijfers en letters.

2. Ken je het karakter van elke landingsbaan? (Kort,lang genoeg,veel kans op dwarswind enz.)

3. Is er bij 'n landingsbaan 'n al of niet denkbeeldig vak,waarbinnen in elk geval de wielen de grond moeten raken?

4. Dat je bij het starten en landen de wind niet achter wil hebben dat snap ik,maar,is dat absoluut,m.a.w.windkracht 1 ook
niet? (Het lijkt me denkbaar dat 'n hogedrukgebied juist boven het vliegveld zit waardoor je niet goed weer uit welke richting de wind komt.)

5. Op welke manier is eigenlijk de stroomvoorziening voor o.a.de cabineverlichting geregeld? (Listertje,dynamo,accu's kan
ik me niet voorstellen)

Dit was het zo'n beetje;mogelijk vind je het leuk om er op in te gaan,voel je vrij.

Gr.Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Erik, al doet mijn nicknaam wellicht vermoeden dat ik de antwoorden op de vragen van Jan zou weten, dat is niet het geval, maar ook ik ben er best wel benieuwd naar.
GRTZ Theo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik kom er vanavond op terug mannen. Nu sojaschroot ex Dintelhaven aan het lossen bij Sesam in Enschede.
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wytze van der Velde »

Schiet al lekker op Erik, zie ik vanuit mijn drijvende kantoor bakboord voor je :-)

Grtz Wytze
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag de soja gelost bij Sesam in Enschede. Helemaal achterin in Enschede. Daar houdt ‘t op.
Werd gelost met een wat oudere draadkraan. Doe mij maar die moderne hydraulische kraantjes, die gaan sneller en de grijper is denk ik beter te controleren, want die bonken niet zo vaak tegen je schip. Hier heb ik er wat van moeten zeggn want hij bleef maar doorgaan.

Waren om half drie leeg, en om half vier onderweg.
Helaas een half uur voor Sluis Hengelo liggen wachten want we waren vroeger dan afgesproken. En dan is er geen sluiswachter want die moet opgeroepen worden. De bediening van de kunstwerken gaat er niet op vooruit hier.

En de sluis liep zo snel leeg dat we de touwen niet op tijd van de bolders kregen. Dus 9m de trap op om ze los te gooien :?
Ik hoop dat die sluis niet op afstand bediend gaat worden want dat lijkt me niet veilig met zo’n verval en als ze zo snel schutten. En nu zijn die sluizen net opgeknapt, had er dan gelijk glijbolders in gemaakt. Gemiste kans.
Bij Delden kregen we de tweede schutting dus het vlotte niet echt vandaag.

Tegen tien uur vast boven Eefde.
Morgen naar Amsterdam, om vrijdag mais te laden voor Izegem.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef :

Ik hoop dat die sluis niet op afstand bediend gaat worden want dat lijkt me niet veilig met zo’n verval en als ze zo snel schutten.
Hallo Erik,

Vanaf 2020 worden de sluizen in Delden en Hengelo op afstand bediend vanuit het Sluizencomplex in Eefde, geen bemanning meer op de beide sluizen.

De restauratie van de beide sluizen verliep ook niet geheel volgens plan, een behoorlijke vertraging opgelopen.
In/bij de sluis in Delden moeten nu nog weer en aantal zaken worden verbeterd/gewijzigd/afgewerkt worden, waardoor de sluis weer enige tijd gesloten is. :(
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Het zijn niet alleen personele problemen die maken dat je bij sluis Hengelo soms wachten moet.
Het heeft er ook (vooral!) mee te maken dat in het pand boven de sluis heel weinig water uit beekjes enz.loopt.
Daarom moet elke schutting water die verloren gaat weer terug gepompt worden.
Toen ik daar veel kwam was het de gewoonte om 's morgens om 6 uur te beginnen alle schepen boven en beneden de sluis
weg te werken,waarna ze tot 12u wachtten tot het waterpeil weer in orde was en dan dus weer 'n schutting (voor zover er aanbod was,uiteraard.). Om 16uur werd er dan opnieuw het eventuele aanbod weggewerkt.

Dat betreffende stuk kanaal tot Enschede was 'n uitdaging voor ingenieurs en belanghebbenden;in eerste instantie waren,
vanwege de terreinstijging,twee sluizen gepland,maar dat zag Enschede niet zo zitten,immers,na Hengelo nog twee sluizen,
dat vond men te tijdrovend.
Uiteindelijk is besloten een sluis met 'n fors verval te maken,wat het wel noodzakelijk maakte om boven de sluis dijken aan te leggen omdat je daar fors boven het maaiveld kwam en dichter bij Enschede vrij diep moest uitgraven,vanwege het oplopende terrein. De uitgegraven grond kon men gebruiken voor de dijken;dat kwam wel goed uit.
En waarom geen sluis met spaarbekkens? Dat zal wel 'n kosten-overweging geweest zijn.

(Deze wijsheid heb ik uit het boek "De Twenthe-kanalen , succes van een mislukking," van schrijvers Willy Heitling
en Leo Lensen.)

Gr,Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Bij deze nagekomen foto's van de afgelopen reizen.
M'n laptop is bij de reperateur, dus ik zit op een iPad, en ik vind het lastig om daar foto's mee te plaatsen.
Nu even de laptop van m'n vrouw geleend.

Bauxiet laden Vulkaanhaven
Bauxiet laden Vulkaanhaven
IMG_0491.jpg (114.16 KiB) 1264 keer bekeken
Weer wat leidingwerk geverfd
Weer wat leidingwerk geverfd
IMG_0501.jpg (130.24 KiB) 1264 keer bekeken
Het wordt een bonte vertoning..
Het wordt een bonte vertoning..
IMG_0502.jpg (175.64 KiB) 1264 keer bekeken
We gaan de bauxiet weer lossen bij van Uden in de Merwehaven
We gaan de bauxiet weer lossen bij van Uden in de Merwehaven
IMG_0504.jpg (181.6 KiB) 1264 keer bekeken
Erts 'hapt'niet zo makkelijk
Erts 'hapt'niet zo makkelijk
IMG_0505.jpg (160.9 KiB) 1145 keer bekeken
Op de wal in een trechter en vandaar met een bandje in 15 stuks 20' containers.  Moet naar het Verre Oosten
Op de wal in een trechter en vandaar met een bandje in 15 stuks 20' containers. Moet naar het Verre Oosten
IMG_0506.jpg (151.25 KiB) 1264 keer bekeken
En leeg
En leeg
IMG_0507.jpg (126.6 KiB) 1264 keer bekeken
Volgende reis, sojaschroot laden bij ADM Dintelhaven
Volgende reis, sojaschroot laden bij ADM Dintelhaven
IMG_0515.jpg (193.56 KiB) 1264 keer bekeken
De restanten van de oude Botlekbrug worden gesloopt
De restanten van de oude Botlekbrug worden gesloopt
IMG_0516.jpg (195.28 KiB) 1264 keer bekeken
‘Oude brug’ staat er, is dat zodat dat de slopers niet per abuis aan de nieuwe gaan knabbelen..
‘Oude brug’ staat er, is dat zodat dat de slopers niet per abuis aan de nieuwe gaan knabbelen..
IMG_0517.jpg (161.81 KiB) 1264 keer bekeken
De Lek bij Hagestein.
De Lek bij Hagestein.
IMG_0520.jpg (121.35 KiB) 1264 keer bekeken
Beneden sluis Hagestein gestrand.
Beneden sluis Hagestein gestrand.
IMG_0521.jpg (136.67 KiB) 1264 keer bekeken
We gaan een davit oppikken bij Misti in de Malburger haven.
We gaan een davit oppikken bij Misti in de Malburger haven.
IMG_0532.jpg (143.84 KiB) 1264 keer bekeken
Even op z'n plaats houden terwijl de kraan hem aan boord draait.
Even op z'n plaats houden terwijl de kraan hem aan boord draait.
IMG_0533.jpg (132.35 KiB) 1264 keer bekeken
De vroeger zo nette koftjalk Neerlandia heeft betere tijden gekend.  Masten plat, ik denk dat die deuk in de kont wordt hersteld.
De vroeger zo nette koftjalk Neerlandia heeft betere tijden gekend. Masten plat, ik denk dat die deuk in de kont wordt hersteld.
IMG_0536.jpg (181.88 KiB) 1264 keer bekeken
Hier wordt nog geklonken, de drijvende werkplaats van Ando Heijnis .
Hier wordt nog geklonken, de drijvende werkplaats van Ando Heijnis .
IMG_0537.jpg (144.25 KiB) 1264 keer bekeken
Ando komt even met de roeiboot een praatje maken.
Ando komt even met de roeiboot een praatje maken.
IMG_0539.jpg (164.99 KiB) 1264 keer bekeken
Zutphen aan de horizon
Zutphen aan de horizon
IMG_0542.jpg (113.51 KiB) 1264 keer bekeken
Eefde beneden.
Eefde beneden.
IMG_0544.jpg (130.58 KiB) 1264 keer bekeken
Een laadponton (denk ik) bij de TKF in Lochem
Een laadponton (denk ik) bij de TKF in Lochem
IMG_0545.jpg (137.59 KiB) 1264 keer bekeken
De overloop van een beek
De overloop van een beek
IMG_0546.jpg (150.89 KiB) 1264 keer bekeken
Overdekte overslag bij Markelo
Overdekte overslag bij Markelo
IMG_0547.jpg (145.28 KiB) 1264 keer bekeken
Een nieuwe brug in Hengelo
Een nieuwe brug in Hengelo
IMG_0548.jpg (128.79 KiB) 1264 keer bekeken
Stadion FC Twente in Enschede
Stadion FC Twente in Enschede
IMG_0551.jpg (268.11 KiB) 1264 keer bekeken
Einde Twentekanaal, verder kun je niet.
Einde Twentekanaal, verder kun je niet.
IMG_0552.jpg (146.4 KiB) 1264 keer bekeken
De eerste hap gaat uit de soja
De eerste hap gaat uit de soja
IMG_0555.jpg (186.66 KiB) 1264 keer bekeken
Echt hard gaat het niet..
Echt hard gaat het niet..
IMG_0556.jpg (170.76 KiB) 1264 keer bekeken
.. maar nu toch bijna leeg.
.. maar nu toch bijna leeg.
IMG_0558.jpg (171.08 KiB) 1264 keer bekeken
Grijper spoelen en klaar
Grijper spoelen en klaar
IMG_0560.jpg (173.06 KiB) 1264 keer bekeken
Het kantoor van Wytze.
Het kantoor van Wytze.
IMG_0561.jpg (162.02 KiB) 1264 keer bekeken
Een hele mooie beurtvaarder in Lochem
Een hele mooie beurtvaarder in Lochem
IMG_0563.jpg (164.18 KiB) 1264 keer bekeken
De Stad Breda, hij zal wel op die stad gevaren hebben.
De Stad Breda, hij zal wel op die stad gevaren hebben.
IMG_0564.jpg (146.68 KiB) 1264 keer bekeken
We komen de Itasca van forumlid Hein tegen
We komen de Itasca van forumlid Hein tegen
IMG_0567.jpg (127.69 KiB) 1145 keer bekeken
Mooi schip en echt multi-purpose.
Mooi schip en echt multi-purpose.
IMG_0568.jpg (138.04 KiB) 1264 keer bekeken
De verleden tijd vaart voorbij.
De verleden tijd vaart voorbij.
IMG_0570.jpg (127.65 KiB) 1264 keer bekeken
De Johannes 1 doet af en toe nog een reisje.
De Johannes 1 doet af en toe nog een reisje.
IMG_0571.jpg (135.68 KiB) 1264 keer bekeken
Een voormalige Hamburgvaarder, nog altijd strak in het grijs.
Een voormalige Hamburgvaarder, nog altijd strak in het grijs.
IMG_0573.jpg (139.04 KiB) 1264 keer bekeken
Een schip met zure apppelen boven het IJsselmeer
Een schip met zure apppelen boven het IJsselmeer
IMG_0574.jpg (87.33 KiB) 1264 keer bekeken
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Hallo Erik,

Ik heb je foto's even gezien, maar ze zijn nu weg :?:
In de gauwigheid zag ik wel dat het geen ruwe beauxiet was, maar al een halfproduct. Ik heb me ooit laten vertellen dat dit al gebrand zou zijn.
Verder stonden de foto's bij mij nogal door elkaar.
In ieder geval weer bedankt voor de tijd en moeite die neemt om ons op hoogte te houden.
Ik ben weer te snel geweest met mijn reactie :oops: , foto's staan er keurig op. met bijschrift,
grt Wim
Plaats reactie