Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Gert Schouwstra »

Goede vraag Wim,
De Elizabeth IV is in 1904 gebouwd bij van Vlaardingen in Gouda als lichter ALBATROS voor de N.V. Internationale Guano en Superphosphaatwerken in Zwijndrecht. 34,55 x 5,60 - 225 ton.
In 1931 is hij omgebouwd tot motortankschip (ketelschip) ELIZABETH IV voor de N.V. Mij. voor Zwavelzuurbereiding v/h G.F. Ketjen te Amsterdam. Brandmerk 2005 B Dord 1934. 34,47 x 5,57 x 2,19 - 204 ton. Hij had 7 ketels en heeft zo rondgevaren tot na 1960.

Nou die rare scepters. Ik heb geen idee, maar het zou te maken kunnen hebben met het laden en lossen van de zwavelzuurtanks. De luiken kwamen natuurlijk weinig open. Misschien om een draadje vanaf de ankerlier naar achter te geleiden om een laadslang op te kunnen pikken?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Touw »

Lang geleden toen de was nog aan boord gedaan werd, ik spreek over de jaren vijftig en begin jaren zestig, werden lange scepters gezet op het hoeklijn van de denneboom waar de spalklatten op konden liggen. Dus ik denk dat er op dat schip een matroos met zijn vrouw in het vooronder woonde.
Ik zie de vrouw op het voordek staan. De was is droog maar de scepters staan er nog.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Foto Leo Schuitemaker.
Ik dacht ook aan waslijnscepters.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door pieter53 »

Aantekening.jpg
Aantekening.jpg (43.96 KiB) 1342 keer bekeken
Een waslijnsteun op een dekzeilrand/blubijzer/keggenbank.
Op de achtergrond de Tjerk Hiddes uit Gorredijk
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door k-k »

Bij ons stonden de drooglijn ijzers in potjes aan de trunkhoofden. Aan elk trunkhoofd een ijzer. Zo konden beide gezinnen aan boord hun wasgoed kwijt. Kan me niet herinneren wat er op onderstaande foto aan de waslijn hangt. Op het dwarslijntje is het duidelijk, maar aan de lange lijn hangen zware stukken. De dwarslijn bleef gewoonlijk zitten. De lange lijn werd na het drogen van de was opgeschoten. Het was een geplastificeerde stalen draad. We gebruikten de lijn ook wel als reep, om te vissen. Nog iemand die herkent waar het ergens is? Bij voorbaat dank! Gr. Klaas.
1960 Waal opvarend.jpg
1960 Waal opvarend.jpg (112.04 KiB) 1322 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Gert Schouwstra »

Die waslijn scepters hadden wij ook, maar die stonden op de luiken. Bij de Elizabeth IV lijken ze op het bestek, op de voorkant van de beide bolderkasten te staan. Daar zet je zeker geen waslijn neer, dus volgens mij is het wat anders.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door pieter53 »

Bij mij aan boord bevond zich een waslijnscepter met aan de onderzijde een forse bout+dito ring.
Een erfenisje van een zandschipper.
Een oud schipper wist me te vertellen dat men die op motorscheepjes in de gaten voor het draadrelinkje stak.
Sommige schippers hadden namelijk tijdens het varen nooit de was hangen, dus kon de was langs het gangboord hangen,
sommige schippers wilde geen onnodig geloop over de luiken
en sommige schippersvrouwen wilden niet graag op de luiken klauteren.
(Dat laatste misschien ivm met de opgaande winden die altijd door de gangboorden speelden?)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Fluks »

Op verscheidene schepen,waarop ik gevaren heb waren er hokjes op het kapdeksel of op de tussendekjes,waarin men de voet van droogijzers in kon schuiven.Op de tussendekjes kon men er z-haken in schuiven om met latten en keggen de dekkleden,die men over de luiken trok te schalken.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

k-k schreef: 16 apr 2018 19:07 Bij ons stonden de drooglijn ijzers in potjes aan de trunkhoofden. Aan elk trunkhoofd een ijzer. Zo konden beide gezinnen aan boord hun wasgoed kwijt. Kan me niet herinneren wat er op onderstaande foto aan de waslijn hangt. Op het dwarslijntje is het duidelijk, maar aan de lange lijn hangen zware stukken. De dwarslijn bleef gewoonlijk zitten. De lange lijn werd na het drogen van de was opgeschoten. Het was een geplastificeerde stalen draad. We gebruikten de lijn ook wel als reep, om te vissen. Nog iemand die herkent waar het ergens is? Bij voorbaat dank! Gr. Klaas.

1960 Waal opvarend.jpg
Sterrenschans boven Nijmegen, Klaas?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door ichthus »

Hallo lezers ,heeft dit iets met oud rotterdam te maken,nee dus ander topic !
Plaats reactie