Boele en Oosterwijk.

Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Mooi, Karel, en hier nog even een detail van een kaart uit 1988, toen het water al zo'n 15 jaar andersom stroomde na de afsluiting van het Haringvliet en er in het Spui een flinke stroom ging lopen.
Afbeelding
En je ziet het; Klaas heeft het goed; de groene tonnen liggen aan de hekelingense kant , de rechteroever.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Samen zijn we sterk! Hier nog een recenter kaartje. Aan de Beierlandse kant wordt het steeds droger. Westelijk van de pont ligt de rode ton nu midden in de rivier. Gr. Klaas.
Screenshot_2018-04-10-16-27-19.png
Screenshot_2018-04-10-16-27-19.png (424.87 KiB) 1762 keer bekeken
Roel
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 mar 2006 14:45

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roel »

Aan de rechteroever zijn de tonnen altijd Rood en het maakt verder niet uit waar je vaart als je langs de rode tonnen vaart ben je altijd in de afvaart of lichten en ga je richting zee of je nu op de Rijn vaart bij Bazel of in het Spui bij Hekelingen.
gr Roel.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Roel, Het Spui liep vroeger over het Haringvliet af naar zee en lagen de rode tonnen aan de Noord oever. Sinds het sluiten (of eigenlijk een paar jaar daarna) heeft men de betonning in het Spui en Beningen omgekeerd. Vaar je van Hekelingen naar Hellevoetsluis dan heb je aan SB groene tonnen en ligt er vene voor de Hoornsche Hoofden een scheidingston en vandaar gaat het verder met rode tonnen voor Hellevoetsluis langs naar Stellendam. Kan me voorstellen dat het voor iemand die daar onbekend is vreemd over komt. Gr. Klaas.
Roel
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 mar 2006 14:45

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roel »

Toevallig ben ik daar vrij goed bekend en zoiets heb je bij de Kil ook als je van de Moerdijk komt ga je afvarig naar Dordrecht en recht door over het Hollands Diep ook je moet maar zo rekenen rood is rechts en rechts is altijd richting zee en dat is in de afvaart het gezegde is niet voor niets , een zeeman gaat met een bloedend hart naar zee en dat hebben ze mijn toch op de binnenvaart en op de zeevaart school proberen bij te brengen .
gr Roel.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Vreemd, ik heb daar nooit geen groene ton gezien in mijn tijd.

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Te vroeg gestopt met varen Karel! Van 1978 t/m 2009 voeren we met een zeilboot en vanaf 1985 was Zuidland onze thuishaven. Op windstille dagen heel wat rondjes Hoeksche Waard gemaakt en gedurende die tijd veel zien veranderen. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat verhaal van met bloedend hart naar zee gaan stamt uit de tijd van voor 1956 toen de spitse ton nog rood van kleur was en de stompe ton zwart, daarentegen had een rode gasboei een wit licht en de de zwarte een rood.
Dus dan klopt het verhaal want als je naar zee voer had je links, aan de kant van je hart, de rode tonnen.
Hier nog een stukje kaart van 1951 met verklaring;
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Inderdaad te vroeg gestopt ( nog spijt) Klaas.
Nog een vracht tarwe geladen in Zuidland 1965 , was nog een tij-haventje maar erg gezellig met dat kroegje op de hoek, duurde twee dagen en iedere boer met een vrachtje trakteerde op een biertje.
In mijn tijd geleerd : rechteroever en linkeroever wordt gerekend vanaf bron naar zee, betonning wordt gerekend vanuit zee.
Stroming in Kil en Spui na afsluiting Haringvliet totaal veranderd en afhankelijk moment van het tij.!!!!
Na hoogwater vertrekken van de stad ( Rotterdam) richting Ahoy, op de Oude Maas al een flinke ebstroom op de kop en dan het Spui induiken en met een bloedgang voor stroom richting Haringvliet. t' Was wel lekker, en scheelde weer in tijd.

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

In mijn "broodvaarderstijd", denk ergens in 1968 maar één keer door het Spui gekomen. Leeg van de Volkerak onderuit naar Hellevoetsluis. Ter hoogte van Middelharnis toch eens achter mijn oor gekrabd, want ik had geen kaart van dat gebied aan boord. Doorgevaren naar Hellevoet en toen langs de rechteroever naar het Spui. Mooi weer en bij dag, dus één en ander was op die manier wel te overzien. Geen goed zeemanschap, maar al doende leert men. Dus voor ons plezier varend, wel vooraf kaarten aan boord halen. Gr. Klaas.
Plaats reactie