Oud Amsterdam
Re: Oud Amsterdam
En als je er was, kon je eerst al die rommel opruimen, voor je in je ruim kon komen.
Re: Oud Amsterdam
Gelukkig had men niet zo een haast als tegenwoordig.......
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Je kunt ook haast hebben als je maar langzaam vooruit komt...
Ook vroeger zullen ze blij geweest zijn als de vracht gelost is en er weer geld in het sigarenkistje zit.
Live to sail, sail to live
Re: Oud Amsterdam
Toch krijg ik vaak de indruk dat men vroeger de loop der gebeurtenissen vaak maar afwachtte,
terwijl men nu de naaste toekomst geheel naar zijn hand tracht te zetten.
Als men vroeger een reis aannam voordat men leeg was, dan sprak men van een 'haastige schipper',
tegenwoordig vindt men dat heel gewoon.
terwijl men nu de naaste toekomst geheel naar zijn hand tracht te zetten.
Als men vroeger een reis aannam voordat men leeg was, dan sprak men van een 'haastige schipper',
tegenwoordig vindt men dat heel gewoon.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Oud Amsterdam
Een varende schoolvriend van mij zijn vader, zij voeren met de motor clipper "Laus Deo" uit Amersfoort voor het graanbedrijf Nieuwenhuijzen,
was ook altijd zo haastig. Als men het ruim ging aanvegen voor het laatste beetje vracht werd de motor al gestart. Een 2 Cy. Bolnes, nog met lontjes.
Harde wind, toch over het IJselmeer, dan alles maar zeevast en moeder benauwd. Het schip had ook nog zwaarden en dan maar een fok aan de mast er bij en varen maar.
Dat was begin '50 en ben meerdere malen meegeweest als de school het toe liet.
HG
Jan.
was ook altijd zo haastig. Als men het ruim ging aanvegen voor het laatste beetje vracht werd de motor al gestart. Een 2 Cy. Bolnes, nog met lontjes.
Harde wind, toch over het IJselmeer, dan alles maar zeevast en moeder benauwd. Het schip had ook nog zwaarden en dan maar een fok aan de mast er bij en varen maar.
Dat was begin '50 en ben meerdere malen meegeweest als de school het toe liet.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Oud Amsterdam
De schietschuit op Utrecht, het wonder van snelheid voortgetrokken door twee hay-burners,
werd in de loop van de negentiende eeuw vervangen door een zwarte wolken uitbrakend vuurspuwend monster.
Na het gereedkomen van het Merwede kanaal kregen deze wonderen van elegance
ligplaats aan de Prins Hendrikkade bij de Kraansluis.
Beschrijving Prins Hendrikkade 99-104
Op de voorgrond: Open Havenfront met aanlegsteiger voor de stoombootlijn Amsterdam- Utrecht
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1900 t/m 1905
Afbeeldingsbestand OSIM00008004037
Fragment van https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0008004037
Getuige het pandje op de achtergrond een tijd dat ketels nog vrolijk met asbest bekleed konden worden.
werd in de loop van de negentiende eeuw vervangen door een zwarte wolken uitbrakend vuurspuwend monster.
Na het gereedkomen van het Merwede kanaal kregen deze wonderen van elegance
ligplaats aan de Prins Hendrikkade bij de Kraansluis.
Beschrijving Prins Hendrikkade 99-104
Op de voorgrond: Open Havenfront met aanlegsteiger voor de stoombootlijn Amsterdam- Utrecht
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1900 t/m 1905
Afbeeldingsbestand OSIM00008004037
Fragment van https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0008004037
Getuige het pandje op de achtergrond een tijd dat ketels nog vrolijk met asbest bekleed konden worden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
We zijn ca. 23 jaar verder gekomen.
De namen op de gevels zijn veranderd, maar asbest wordt er nog steeds verkocht.
De watersport beleeft zijn opkomst, zie het winkeltje rechts. Op die plaats zou later ASA-boot electro komen.
Iets verder langs de gracht naar links had je tagrijn de Zwaan (als ik me goed herinner), maar daar heet het al Kromme Waal.
Daar zat ook de verf Kiwiet de Jonge. Die maakte onder meer ijzerglimmerdekverf,
daarmee werden trouwens ook de na-oorlogse gietijzeren lantaarnpalen in Amsterdam mee geschilderd......
Voor de oever ligt niet meer het veer op Utrecht maar is het tappunt voor de waterboten gekomen.
Dat was later achter het centraal station geplaatst.
Voor de wal de acht jaar oude Waygat van Drinkwaterbedrijf Rutters.
Zie https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=A7182N
Een andere waterleverancier was Waterboot 'Neptunus' van C. Nauta.
Beschrijving Prins Hendrikkade 96-107 (v.r.n.l.).
VervaardigerOnbekend
CollectieArchief van het Bureau Monumentenzorg: glasnegatieven en negatiefloze foto's
Datering november 1938
Afbeeldingsbestand 012000004179
Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/012000004179
De namen op de gevels zijn veranderd, maar asbest wordt er nog steeds verkocht.
De watersport beleeft zijn opkomst, zie het winkeltje rechts. Op die plaats zou later ASA-boot electro komen.
Iets verder langs de gracht naar links had je tagrijn de Zwaan (als ik me goed herinner), maar daar heet het al Kromme Waal.
Daar zat ook de verf Kiwiet de Jonge. Die maakte onder meer ijzerglimmerdekverf,
daarmee werden trouwens ook de na-oorlogse gietijzeren lantaarnpalen in Amsterdam mee geschilderd......
Voor de oever ligt niet meer het veer op Utrecht maar is het tappunt voor de waterboten gekomen.
Dat was later achter het centraal station geplaatst.
Voor de wal de acht jaar oude Waygat van Drinkwaterbedrijf Rutters.
Zie https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=A7182N
Een andere waterleverancier was Waterboot 'Neptunus' van C. Nauta.
Beschrijving Prins Hendrikkade 96-107 (v.r.n.l.).
VervaardigerOnbekend
CollectieArchief van het Bureau Monumentenzorg: glasnegatieven en negatiefloze foto's
Datering november 1938
Afbeeldingsbestand 012000004179
Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/012000004179
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
ook niet te vergeten dekkers drinkwaterdienst voor de binnenvaart ,rutters ed leverden meestal aan de zee vaart .
Re: Oud Amsterdam
Inderdaad Dekkers was er ook.
Zou dit hem kunnen zijn?
Voorgrond: Westerkanaal overgaand in Le Mairegracht met (links): brug 349 (bascule); gebouwen op linkeroever: Wester Suikerraffinaderij,
CollectieArchief van de Dienst Ruimtelijke Ordening en rechtsvoorganger: foto's
Datering november 1959
Afbeeldingsbestand 10009A000508
Fragment vanb: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/10009A000508
Zou dit hem kunnen zijn?
Voorgrond: Westerkanaal overgaand in Le Mairegracht met (links): brug 349 (bascule); gebouwen op linkeroever: Wester Suikerraffinaderij,
CollectieArchief van de Dienst Ruimtelijke Ordening en rechtsvoorganger: foto's
Datering november 1959
Afbeeldingsbestand 10009A000508
Fragment vanb: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/10009A000508
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....