Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag de maximale 14 uur gevaren die toegestaan is in de dagvaart.
Een mooie gelegenheid om eens te kijken of mijn aannames voor wat betreft de kosten kloppen.

Om zes uur begonnen in Vianen. Op het Merwedekanaal loop je geladen natuurlijk niet zo hard, met 9 á 10 km houdt het wel op. De brugbediening op afstand van het Merwedekanaal draaide de bruggen prachtig op tijd voor ons, hoefden niet een keer af te stoppen.
Dus ruim op tijd voor de acht uur-opening van de spoorbrug van Arkel. Die draaide dan weer iets te laat, maar dat is de NS. Zonder enige communicatie. Natuurlijke vijanden, dat zijn we ;)
Sorry Tim, jij niet :lol:

Om negen uur op de Merwede. In de Volkerak een hele vlotte schutting voor ons alleen. De Krammer duurde daarentegen wel even, zoals gebruikelijk. Er lag ook een sluis uit.
Hansweert liep vlot. Op de Westerschelde het eerste stuk tegen de vloed in, maar net voor Terneuzen ging het mee lopen.
Half acht in de Oostsluis Terneuzen.
Op aanwijzing van Leo een mooi plekje in zijkanaal-A gevonden. Om acht uur gemeerd.

De kosten berekening dan:
De afstand Vianen-Terneuzen is 148km. 14 uur bezig geweest waarin vijf sluizen van gemiddeld een half uur, dus 2,5 uur eraf. 148km in 11,5 uur is gemiddeld 12,9 km/uur. Op de Merwede hadden we stroom mee maar op de Westerschelde flink tegen, en van de Krammer naar Wemeldinge eerst tegen en later mee. Gemiddeld genomen zal dat elkaar wel opheffen.
Die 3 uur op het Merwedekanaal hebben we 350 toeren op de Deutz gedraaid, en de rest van de dag 450 toeren. Over de hele dag gerekend is dat gemiddeld 420 toeren.
We hebben 475 liter gasolie verbruikt vandaag; gemiddeld zo'n 41 liter per uur. Dus met 500 ton in lopen we bij 420 toeren krap 13km en verstoken we een dikke 40 liter per uur. Goed om te weten.
De generator heeft slechts 20 minuten gedraaid om te koken, want de schroefasdynamo laadt de accu's vol.
Zo'n twee en half uur boegschroef gebruik komt daar nog bij, en dat zal zo'n 25 liter GTL gekost hebben. Totale kosten 475liter gasolie á €0,62= €294,50 plus 25ltr GTL á €0,70=17,50. Ik gebruik gemiddeld 2 liter smeerolie per dag, á €2,50=€5. Dan kom ik op zo'n €320 variabele kosten voor vandaag.
Ik had in m'n ondernemingsplan gerekend met 20% meer, dus blijkbaar zit ik aardig in de buurt. Beetje havengeld en walstroom erbij, en dan klopt het wel. Hopelijk blijven de brandstofprijzen waar ze zijn.

Nog even Terneuzen ingelopen, biertje genomen op de markt.

Nu naar bed, morgen om zes uur weer verder. Kijken of we Santes halen morgen. Dat wordt een uitdaging.

De plaatjes van vandaag:
Meerkerk, alweer.  De spits Hotel ligt er nog.
Meerkerk, alweer. De spits Hotel ligt er nog.
IMG_0083.jpg (114.12 KiB) 1833 keer bekeken
Bazelbrug
Bazelbrug
IMG_0088.jpg (149.68 KiB) 1833 keer bekeken
Concordiabrug
Concordiabrug
IMG_0089.jpg (157.63 KiB) 1833 keer bekeken
Grote Merwedesluis
Grote Merwedesluis
IMG_0090.jpg (152.64 KiB) 1833 keer bekeken
Zeevaart op de Schelde
Zeevaart op de Schelde
IMG_0091.jpg (130.2 KiB) 1833 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

He ja leuk. Wij verstookten 38 liter bij 415 toeren. Dus vergelijkbaar.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door PeterSchoeber »

Hallo Eric,

Erg leuk om al je avonturen op de waterwegen te volgen. Even een kleine correctie. Het was niet de NS die je dwarszat bij het passeren van de brug bij Arkel maar Arriva. Gelukkig mag Arriva daar de treindienst uitvoeren en niet onze staatsspoorwegen die er op de lokale lijnen in het verleden een potje van maakte.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

als het niet veranderd is dan even het volgende over de Hotel
hij heeft ook wel eens een paar weken in Terneuzen gelegen
ik heb de man toen gesproken ,hij was opstapper of ZZPer of hoe je zo een aflosser ook maar wil noemen
als hij zich verhuurde voor een bepaalde periode ergens in het land dan voer hij die richtinng heen en meerde zijn schip daar in de buurt af
ik heb hem zelf al eens gefotografeerd terwijl hij in Rotterdam in het Boerengat lag
als je bvb een paar maanden 14/14 vaart en je ligt ergens veilig in de buurt scheelt dat veel reistijd
ik ben gisteren nog bij je langszij geweest maar je was al "gevlogen"zo als dat heet :wink:
en of je Santes haalt?
dat ligt niet echt naast deur ,maar zonder geluk vaart niemand wel
gr
leo
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

als je nog verder door wil b,v richting Bethune de sluis vanDon is tot 30 april gestremd wegens renovatie zie teletekst pag 722,ooit eens om 6 uur uit terneuzen vertrokken 2100 in rijsel voor de sluis grand carre met verlengde kempenaar 600 ton diepgang 2.40
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank je voor de tip over sluis Don, maar dat wist ik, tot eind april dicht. Vorige keer dat ik daar doorheen kwam was het er trouwens al een complete bouwput, met weggehaalde bolders en gaten in de muur.

In één dag Terneuzen-Santes halen wordt een uitdaging schreef ik al. We gaan het zien. Ik reken er eigenlijk niet op, maar niet geschoten is altíjd mis ;)
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Heb even in m'n dagboeken gespiekt; in 1994 met de kempenaar geladen met 500 ton lood diepgang 2.40 m Zatedag 5 november om 7.30 door Terneuzen, 12.00 u boven Evergem en 16.30.u vast boven Vijve. de andere dag zondag, maandag om 6.00 u vertrokken boven sluis Vijve, 07.30 u boven Harelbeke, 17.00 u boven Don en om 19.30 u in Noyelles Godault. Maar toen was Kortrijk nog smal en bij Menen en Komen waren ze aan het verbreden.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Mastodont luxe motor op vakantie trip
om 07:30 weg uit de put van Evergem
nog net opgeschut in Rijssel en om 22:00 vast beneden Don
maar ik vrees dat het voor Eric al niet meer haalbaar is
geeft niks
die gast heeft tijd zat ,hij lost van de week niet meer
weet ik uit zeer betrouwbare bron :mrgreen:
gr
leo
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Mooi lang weekend dus;doe je de NN R.dam nog,Eric? (denk het niet)
Vorig jaar liepen dochter en schoonzoon 3u45min.
Dit jaar kijken we alleen naar schoonzoon;dochter slaat over.
En Kees; Noyelles ben ik ook eens geweest met loodpasta vanuit Arnhem.
Toen we daar aankwamen,was het 30 Gr.met 'n straffe zuidelijke wind.
(Hoef ik niet uit te leggen,denk ik)
Even op Maps gekeken;op Erik's losplek wordt ook graan geladen,dus.....

Gr.Jan.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Jan even het vervolg van die reis; Donderdag morgen om 9.00 u leeg in Noyelles naar Douai gevaren , daar even naar de beurs en daar bleef 420 ton mout van Marquette naar Enschedé op de beurs staan , dus aan de reis, vrijdag was feestdag de 11e november . Woensdag geladen, de andere woensdag weer leeg en de vrijdag in het Stork haventje in Hengelo een stuk constructie geladen voor Rotterdam waar we maandag weer van leeg waren, dus dat liep als een trein.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie