Een klipper heeft een geveegde kont, net als bijv. een luxe motor Cor.
Een klipperaak is een mix van klipper en aak, een scherpe uitwaaierende kop met een dikkere aken-kont. Daarom had een klipperaak wat meer laadvermogen dan een klipper van dezelfde afmetingen, maar ze liepen meestal wat minder hard dan een klipper omdat ze het water minder goed loslieten.
Sommige mensen zeggen; een tjalk die met z'n kop tussen de sluisdeuren heeft gezeten
Mijn jeugd.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Mijn jeugd.
Sommige mensen zeggen; een tjalk die met z'n kop tussen de sluisdeuren heeft gezeten
Een iets officiëlere benaming voor een klipperaak is: Klipper met een paardenkont.
Er waren meerdere redenen waarom dit type werd gebouwd.
Eén reden noemt Janna al: Het iets grotere laadvermogen.
Maar zeker zo belangrijk was de goedkopere bouw.
Bij een klipper moet het roer door de spiegel en het dek gevoerd worden en men moet een stuurlier bouwen.
Bij een klipperaak kan men het roer eenvoudig aan de steven hangen, en bedienen met een helmstok.
Een iets officiëlere benaming voor een klipperaak is: Klipper met een paardenkont.
Er waren meerdere redenen waarom dit type werd gebouwd.
Eén reden noemt Janna al: Het iets grotere laadvermogen.
Maar zeker zo belangrijk was de goedkopere bouw.
Bij een klipper moet het roer door de spiegel en het dek gevoerd worden en men moet een stuurlier bouwen.
Bij een klipperaak kan men het roer eenvoudig aan de steven hangen, en bedienen met een helmstok.
Re: Mijn jeugd.
Voor de volledigheid: er zijn klipperaken met
- een kont zo ongeveer als een tjalk, dus met stuiten en een naar binnenvallend boeisel
- een kont meer zoals een Hasselteraak, dus met een berghoutsplaat en een (bijna) rechtopstaand boeisel
- een kont meer zoals een Hagenaar, dus licht gehaald en een boeisel dat in lijn met de romp iets achterover nijgt
- een kont met een S spant zoals de stevenaken, vaak een waspikse klipperaak of waspikker genoemd.
- en als ik het wel heb klipperaken met een kruiserkont, dus van onderen geveegd en geknepen, maar naar boven toe meer zoals een spits. Ze hebben een doorgestoken roer.
- een kont zo ongeveer als een tjalk, dus met stuiten en een naar binnenvallend boeisel
- een kont meer zoals een Hasselteraak, dus met een berghoutsplaat en een (bijna) rechtopstaand boeisel
- een kont meer zoals een Hagenaar, dus licht gehaald en een boeisel dat in lijn met de romp iets achterover nijgt
- een kont met een S spant zoals de stevenaken, vaak een waspikse klipperaak of waspikker genoemd.
- en als ik het wel heb klipperaken met een kruiserkont, dus van onderen geveegd en geknepen, maar naar boven toe meer zoals een spits. Ze hebben een doorgestoken roer.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 11 okt 2014 12:45
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Mijn jeugd.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Overigens is het schip, vooropgesteld dat het inderdaad de Noordster was, nog steeds in de vaart, maar nu als Catharina Anna, volgens de scheepsleggers.
Cor.
Groet,Cor.
Re: Mijn jeugd.
Origineel bestand op: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... mmingh.JPG
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Mijn jeugd.
Joop heeft mij eens verteld dat er een soort atelier van gemaakt was, als zodanig wel eens in Gent zien liggen. Waar is dit ?? Imiddels opgelost, zie dat tegenwoordig van deze kant en was me nog niet opgevallen...Grootdok Gent
Re: Mijn jeugd.
ik had gedacht dat er hier wel een foto geplaatst zou worden van de Fraternite van Waddinxveen
of van de Dubio van Anne Molewijk uit Terneuzen
maar het blijkt nu dat Hans met de punten gaat lopen
ik meen dat er origineel de zelfde motor in stond als bij de Carpio van Kees
nu dus met een dikke Volvo (bij mijn weten)
gr
leo
of van de Dubio van Anne Molewijk uit Terneuzen
maar het blijkt nu dat Hans met de punten gaat lopen
ik meen dat er origineel de zelfde motor in stond als bij de Carpio van Kees
nu dus met een dikke Volvo (bij mijn weten)
gr
leo
Re: Mijn jeugd.
Foto's van dit forum. De VINCITA vaart nog rond met dezelfde naam, kleinzoon van de toenmalige eigenaar. De FIDE DEO is jaren geleden in tweeën gedeeld. Het achterschip is een micro-pousseur en het voorschip is de helft van een Franse pousseur, MARTINIQUE (ex- FIONIA van wijlen Jan Oostland)- CARAIBES. Gisteren gepasseerd in Terneuzen, toeval bestaat. Op het Franse forum te vinden voor de liefhebber.https://www.vagus-vagrant.fr/forum/viewt ... #p10095928 Juiste naam was wel degelijk Fionia, staat hier vermeld als Fiona.
Re: Mijn jeugd.
zwart /wit foto's en film
altijd leuk om naar te kijken Hans
later toch weer in kleur, maar dan wel op de Seine
gr
leo
altijd leuk om naar te kijken Hans
later toch weer in kleur, maar dan wel op de Seine
gr
leo