Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
tulpensohn
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 jun 2008 20:32
Locatie: Muttenz ; Schweiz

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door tulpensohn »

Hallo
mooie Tekening maar de Unterwalden heeft een eigene Site ( Motorschleper Unterwalden )

Groetjes Ruud
Afbeelding


Ruud
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door maarpol »

Groeten Martin

Roest rust nooit.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Roy »

Is dat de "Rein" die ik in 1966 een nieuwe Bolnes heb zien krijgen ?.
Dat heb ik dezelfde boot ook gezien dat ze in 's Gravendeel leeggehaald werd voor de sloop. Dat zal 1996 geweest zijn terwijl wij er waren om te proberen de oude "Marsdiep" van de TESO van de sloop te redden.............

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door k-k »

Deze boot Roy? Jaartallen wijken een beetje af. Gr. Klaas.
https://www.binnenvaart.eu/stoomsleepbo ... -rein.html
tonberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2008 12:14
Locatie: ouderkerk ad amstel

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door tonberg »

die kont is de oostkant
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Roy »

Ja Klaas, dat is 'm helemaal !.
Vreemd dat vermeld wordt dat de "Rein" bij Treffers gesloopt is.
Nu is een mens nooit te oud om te leren, maar het verschil tussen 's Gravendeel en Haarlem is me al jaren bekend............. :!: :idea: :wink:
Toch een foutje op deze m.i. toch zeer informatieve site. Blijft er één addertje onder het gras zitten. Zou na het leeghalen de "Rein" alsnog naar Haarlem gegaan zijn ?. Het lijkt mij niet waarschijnlijk, maar niets is natuurlijk onmogelijk. :roll:

m.v.g., Roy.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door k-k »

Joop zou daar misschien een boekje over open kunnen doen. Ik heb het idee dat er wel meer met sloopobjecten werd geschoven. Helemaal als er handel in onderdelen was. Gr. Klaas.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door joop 1 »

sloopschepen worden onder slopers onderling nog al eens verhandeld ik weet niet of het nog zo is maar in de tijd dat wij sloopten was het de gewoonste zaak van de wereld en dan ontstaan er dus foute gegevens ik kan er legio opnoemen is hier in het verleden al vaker ter sprake geweest soms fotos erbij moeten halen om div mensen te overtuigen
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Binnenvaarder »

Vanmiddag een boek over de grote Rijnslepers gekocht (€ 20) bij de stand van de VB op de beurs in Gorcum, veel foto's van de grote rederijen.
mvg
Geert
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-05-30 om 19.51.41.jpeg
Schermafbeelding 2018-05-30 om 19.51.41.jpeg (120.81 KiB) 3411 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Binnenvaarder »

Ik heb op de beurs in Gorcum een mooi boekwerk gekocht met als titel "Motorschlepper auf dem Rhein" van Gerd Schuth.

Ik heb een vraag over de sleepdraden. Bij het 1e schip hangen alle draden van de volgende schepen in de Brittelhaak. Als ik naar de foto kijk vraag ik mij af of die draden dan onder het achterschip komen van de 1e lengte en eventueel het roer zouden kunnen beschadigen. Ik heb nooit gesleept dus geen idee wat er met die sleepdraden gebeurt in deze situatie. Ik heb de sleepdraad een beetje creatief ingetekend :?

Ik heb een foto als voorbeeld uit het prachtige boek van Gerd Schuth gebruikt, meteen maar een beetje reclame maken. :D
mvg
Geert
Bijlagen
Sleepvaart_20180615_0002(0).jpg
Sleepvaart_20180615_0002(0).jpg (215.81 KiB) 3258 keer bekeken
Sleepvaart_20180615_0001(0).jpg
Sleepvaart_20180615_0001(0).jpg (243.26 KiB) 3258 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie