Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door itasca »

Mooi gedaan Bram, wel alles uitproberen voor je gaat varen. Daar bedoel ik eigenlijk walspanning 220 v mee. Want ik heb 3 verschillende monteurs aan boord gehad. En alles goed aanvinken in het menu op de laptop, is wel even een dingetje. :( Belangrijk bij 220 v wal-spanning is ,dat de master die spanning krijgt. En dan ook nog de stekker er goed in zit!! dus nul op nul en Fase op Fase aan de wal. Anders doet hij het niet, dat is niet erg, maar aan de wal gaat de aardlek er uit, en wanneer je daar niet bij kunt en een storingsdienst moet komen is lastig.Nou zeg je net, met een app, kan ik straks alles bekijken, kwa stroomverbruik etc. Dan heb je ook de mogelijkheid, om via die app, je generator te starten, wanneer dat is aangesloten. Misschien een idee, wanneer je ver weg ligt, aan de wal Prik en je ziet, walstroom is uit. succes en mooi systeem.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door itasca »

ik zie bij jou niet het kastje: remote control panel, zodat je de ampere walspanning terug kan draaien, of doe jij dat via de app?
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Waarom moet ik de ampere van de walstroom terug kunnen draaien?
Oh dat is als je een te lichte walstroomaansluiting zou hebben?
Ik sluit alleen maar aan op min 32amp 380v
Dan heb ik dat systeem niet nodig :oops:
vaar om te leven (niet andersom)
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door jan pont »

ik denk dat dit een overbodige opmerking is maar beter een opmerking teveel dan later een probleem,
hoe zit het met omschakelen en aansluiten aan de walvoeding met de draairichting van je pompen,
hier hebben we diverse schepen die aan verschillende stekkers liggen en daar hebben de instalatie en diverse monteurs moeite mee om dat goed te krijgen. :)
varen is een manier van leven
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Nou, dat probleem is toch heel simpel op te lossen. 2 fases wisselen. En dat kun je doen middels een stekker met fase-wissel. Draait de pomp verkeerd, de 2 daarvoor bedachte pinnen in de stekker draaien en klaar.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door itasca »

Elektrikers in de binnenvaart zijn vreemde lui :( want ik heb wel 2 pijltjes op de E-kast in de machine kamer rood en groen, dus kan gelijk zien-- fase verkeerd-- of goed! maar zetten die suffers er niet even een omkeerschakelaar bij????. Ben je bv i nplaatsen waarbij je via de VHF om stroom moet vragen, ja trek je de stekker er uit, om de pennetjes te wisselen, Is de strroom automatisch weer uit. Moet je weer vragen. En tegenwoordig zijn er automaten op de markt, die gooit bij Fase verkeerd , gelijk de draairichting goed. :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

jan pont schreef: 16 mar 2018 13:17 ik denk dat dit een overbodige opmerking is maar beter een opmerking teveel dan later een probleem,
hoe zit het met omschakelen en aansluiten aan de walvoeding met de draairichting van je pompen,
hier hebben we diverse schepen die aan verschillende stekkers liggen en daar hebben de instalatie en diverse monteurs moeite mee om dat goed te krijgen. :)
Dat is n dingetje wat de electrikers hier ( inmiddels alweer bijna 10 jaar geleden) gelijk goed gedaan hebben, dat schakelt schijnbaar altijd automatisch om hier, heb r nog nooit problemen me gehad 8)

Vandaag was men met zn 3en , en zijn de panelen gelegd, het was er echt weer voor....heel de dag regen hier :x
Maar het is er netjes op gekomen, de kabels naar beneden getrokken tot bij de kast, daar zal t maandag wel aangesloten worden
Afbeelding

om nog even op de electrikers terug te komen, 10 jaar geleden waren ze nog maar met zn 2en de jongste van de 2 doet hier nu ook t meeste werk.
Van der Wal electro wat ik me toen niet realiseerde was de klus destijds eigenlijk een megaklus voor zo n 2 mans zaakje, maar dat zei hij zo pas :mrgreen:
3-7-2008 :hier Johan at work :D hij was helemaal in z`n element :wink: .
Afbeelding
verder is er voorop een nieuwe hydrofoor geplaatst op 220, ook op de omv achtervandaan, ook de acculadertjes voor op div accu`s staat op de stroom van achter vandaan, en de mast gaat ook weer op en neer :D

we zijn ver klaar, ik hoop maandag helemaal, maar t kan ook dinsdag worden denk ik, er moeten nogal wat kleinigheidjes gebeuren :oops:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mbs gerrit jan »

En nu geladen voor Brugge, of een halte eerder? Kwam je net tegen...
Johan van der Voet
Ms Solutio
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ooh ja dat was jij🙈
Ik was afgeleid, ja naar Brugge, zal later wel ns updaten😉
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ok updaten dus, we zijn weg uit Papendrecht, dat hadden jullie al wel begrepen...
We zijn leeg naar Amsterdam gevaren om daar 1200 t sunpellets te laden voor Brugge..zoals vermeld..
Donderdagmorgen werd al snel donderdagavond zo werkt dat in veevoerland...maar goed we waren toch al 15 dagen leeg dus daar hebben we ons maar niet meer druk over gemaakt :P
Eenmaal aan de beurt wel heel snel geladen, 1200 t in 45 min :o (en nog recht ook :mrgreen: )
Afbeelding
De andere dag vertrokken richting het zuiden, ea liep wel voorspoedig zodat we s`avonds nog binnen Terneuzen lagen, voor t eerst dit jaar dus via sluisplanning.nl aangemeld, en warempel het werkte nog ook :?
de andere dag weer op tijd vertrokken om op tijd in Brugge te kunnen komen..
sluiskilbrug..
Afbeelding
En dan heb ik nog weer ns wat foto`s van het stukje naar Brugge, als ik dat weer heelhuids overleeft heb, en de bruggen ook, heb ik altijd weer t fijne gevoel dat ik weer geslaagd ben voor mn stuurkunsten :mrgreen:
Afbeelding
Hier wat uitgevaren spul, net door t stuwtje van st Joris?
Afbeelding
op n nogal rekbare 48u ligplaats :roll:
Afbeelding
Hier een S bochtje net door Steenbruggebrug..
Afbeelding
Cathalijnedraaibrug
Afbeelding
En een vernieuwde brug, ik dacht de Gentpoortbrug...
Afbeelding
zo de rest..
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie