Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
Bart Cornelisse
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Bart Cornelisse »

Ik heb in begin 1970 tot 1972 gevaren met de Allemannia van Ommeren, het traject Ludwigshafen - Karlsruhe gevaren samen met de Batavia dit altijd met de zelfde sleepboten namelijk de Hans-Peter uit Manheim en de Jupiter uit Leimersheim beide boten van firma Peter Kuhnle uit Manheim, de gegevens van die 2 heb ik terug gevonden.
Maar er waren ook nog van een andere firma de Emmy, een boot van 1000 PK en van die zelfde firma een haven bootje de Adam van 350 PK? die laatste bracht ons meestal de haven van Mundenheim uit of in
De Emmy was een zwarte boot met 1 of 2 rode biesjes in de pijp en de Adam was van de zelfde firma verder ook helemaal zwart.
Heeft iemand over de Emmy en Adam gegevens?? of wellicht foto's??
Als er een beetje was in het water zat kreeg de Allemannnia 2000 ton de Hans-Peter en de Jupiter en de Batavia 1500 ton de Emmy
Caveman1886
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2018 00:10

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Caveman1886 »

En ook met dezelfde eigenaar?
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja, de Benediction est Esperee komt na 1892 niet meer in de grenspassages voor en de Zeven Gebroeders van Dobbelaar passeert op 15 januari 1905 voor het eerst de grens bij Lobith. Daar kan dus van alles tussen gezeten hebben, maar het is niet opgeschreven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Capitanojuliano
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2018 08:37

History

Bericht door Capitanojuliano »

Where can I find any available history of my barge? Is there or has there ever been a comercial registry circa 1911 the year my barge was built.
Here is what I know of my vessel.
I need to know the history before the 1960;s when my barge was bought as a private leaisure craft and owned by a family til I bought her last year. I believe she was in comercial use up till the 60's but also do not know any history before then.
Name of ship: Hoop Op Zegen (Hope for Blessing) (Not an unusual name I know)
Type: BargeTjalk / Skutsje 17.06
Length: 17.06 m (56 ft)
Width: 3.53 m ( 11 ½ ft)
Draught: 0.60 m
Material: Steel
Air-draft, mast raised: About 16 meters
Air-draft, mast lowered: About 2.75 meters
Variable draught: Leeboards
Design: Flat and round bottom
Builder: Van der Werf in Kootstertille
Build Country: Netherlands
Year: 1911
Bijlagen
Starboard side view.jpg
Starboard side view.jpg (76.19 KiB) 2841 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: History

Bericht door Gert Schouwstra »

Hello Capitanojuliano,

Welcome to our forum. I think the moderator will move this posting to another topic: "Foto's, gegevens van schepen gezocht." (Photo's and data of vessels requested). But in the meantime I can answer your question.

HOOP OP ZEGEN Built in 1911 at Kootstertille by Joon Molles van der Werf
L = 17,06, W = 3,53 - 33,42 Tonnes
1st owner: H. Drost at Surhuisterveen (18 sep 1911)
2nd owner: Bindert Pietersma at Hardegarijp (1 mei 1926)
3rd owner: Sjouke Wijkstra at Akkrum. New name: VERANDERING (22 aug 1938)

1st Registration number: L 1270 N (18 sep 1911)
2nd Registration: 30 aug. 1918: l 17,07 m / b 3,52 m / t 30,750 ton
3rd Registration number: G 4959 N , 22 aug. 1938: l 17,06 m / b 3,54 m / h 1,07 m / t 31,386 ton:
Kadastraal brandmerk: 373B Leeuw 1954.

Owner in 2015: Matthijs Willering. Name HOOP OP ZEGEN.

Your ship is registered in the Skutsjestamboek.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
sjaak v remmerden
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2018 15:53

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door sjaak v remmerden »

hallo even voorstellen"" mijn naam is sjaak v remmerden ik kom van oorsprong uit een schippers familie
mijn vader heten teunis en mijn moeder henny uit tiel
mijn oom bart kwam uit beneden-leeuwen
mijn andere oom albert uit zwartsluis
in de begin van de jaren 60 zat mijn vader op de NATRA 5 dat was een zelf losser
het werk lag vaak naar de nieuwe hartelsluis nu ook weer weg
en naar willemstad toen was het nog open daar werd toen de dam en sluis gemaakt
later zijn we voor hokken gaan varen uit zulichem
in de jaren 70 zijn we weer naar de NATRA,S gegaan en wel op de 11
van steevensweert,maaseik ,heel,naar katwijk of botlek
in 74 zijn we weer naar hokken gegaan op een sleepschip waal2 en ik op de sleepboot harmar
door een aanvaring bij de botlek brug kwam er een snel einde aan die tijd mijn vader kwam daar bij om
ik heb vanaf die tijd nooit meer een voet gezet aan boord
werk wel met schepen in de haven van rotterdam,ben havenwerker dus toch wel met water en schepen bezig
nu om een lang verhaal kort temaken ik zoek info van die tijd want alles is vergaan met die aanvaring ,
ik weet nog dat er een,bram en co bij de natra,s waren ze kwamen uit rotterdam en zaten op de 10 dacht ik
zo nu weten jullie wie ik ben hoop hier te vinden wat kwijt ben
mvg sjaak v remmerden
Paul Posthumus
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2018 17:59

De “Onderneming” van schipper Hofker van Nes, Ameland.

Bericht door Paul Posthumus »

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum, dus wellicht stel ik mijn vragen op de verkeerde plek of op de verkeerde manier. In dat geval op voorhand excuses.

Ik zoek informatie over de “Onderneming” van schipper Hofker uit Nes, Ameland. Ik weer weinig over dit schip, alleen wat dingen uit familieverhalen/overlevering.

Ik weet dat schipper Hofker in een maatschap voer met Epke van der Geest en Ane (of Anne) Olivier die met de “Friesland” voeren. De “Friesland” was een motorschip, de “Onderneming” een platbodem (tjalk?). Het was een schip met één mast en een zeer lage roef. De spiegel was geel-rood. Veel merr weet ik niet.

Ze voeren van Ameland onder andere naar Amsterdam, Harlingen, Groningen, Leeuwarden. Zowel veerdiensten als beurtvaart.

Het laatse dat ik weet was dat de “Onderneming” midden jaren zestig lag “weg te roesten” in een kanaal tussen Leeuwarden en Groningen.

Wie heeft informatie over de “Onderneming”? Bouwjaar, werf, afmetingen, foto’s, tonnage, latere eigenaren etc.

En nog belangrijker: bestaat het schip nog?

Ik heb op LVBHB een schip gevonden dat het zou kunnen zijn, maar dat is alleen gebaseerd op de lage roef, de (veelvoorkomende) naam en de kleuren van de spiegel. Het is dus lang niet zeker dat dit het schip is dat ik zoek. Ik zal straks een link plaatsen naar dit schip.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg, Paul
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door karelzijpe »

Misschien is dit een begin voor je zoektocht.

https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=G4251N

Karel
Paul Posthumus
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2018 17:59

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Paul Posthumus »

Dank je, Karel!
Plaats reactie