Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Westeind »

We noemden dat toch sleepklippers?
ik weet nog dat de Tonga voer, was altijd een apparte verschijning, voer zn laatste jaren altijd op de Duitse kanalen :)
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Zo een koppie als van de Tonga doet me denken aan een 'soort van' klipperaak in het MAS te Antwerpen.
-
belgische_klipperaak_st_antonius_merelbeke_1914_antwerpen_17-04-2013_pieterk_11.jpg
belgische_klipperaak_st_antonius_merelbeke_1914_antwerpen_17-04-2013_pieterk_11.jpg (169.88 KiB) 2155 keer bekeken
Foto: Pieter Klein cc-by-sa-nc
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door klipper »

wat fotos op pc, alrina krakow
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Touw »

Ik wil nog even terugkomen op de grote sleepschepen met een klipperkop, ook wel sleepklippers genoemd.
In mijn artikel "Clippers en Klippers' in het blad van de Vereniging De Binnenvaart van 2011 nr. 5 probeerde ik alle soorten klippers op te noemen.
Ik noemde:
Type voorkomend vanaf
1. Tweemaststevenklipper
Type A roef midscheeps 1877
Type B roef achterop 1884

2. Tweemastklipper (stafsteven)
Type A roef achterop, bezaansmast achter de roef 1880
Type B roef midscheeps 1883
Type C roef achterop, bezaansmast voor de roef 1883
Type D zelfde als A maar met liggend stuurwerk 1890
Type E zelfde als C maar met liggend stuurwerk 1893

3. Eenmastklipper (stafsteven)
Type A kleine maat, roef achterop 1887
Type B zelfde als A, ronde luikenkap, mast met contragewicht. 1895
Type C zelfde als A, maar met ijzeren helmstok 1888
Type D kleine maat, dekschip 1895
Type E grote maat, roef achterop 1896

Type 2A, 2C en 3E komen ook voor met een zogenaamde schoenerkont. Zij worden ook Friese klippers genoemd , hoewel veel werven in de rest van Nederland dit soort schepen bouwden. De eenmastklippers 3B en 3C, beiden met ronde luiken, zijn zeer waarschijnlijk alleen in België gebouwd. 3B had geen bokkenpoten als strijkinrichting. Deze variant werd onder andere gebouwd bij Van Damme te Baasrode.

Inderdaad heb ik de sleepklippers overgeslagen. Ik kan me ook nog herinneren waarom ik dat heb gedaan. Want ook ander schepen met een klipperkop heb ik laten afvallen. Dat waren de sleepboten en de vracht- en of passagiersstoomboten. Ik geloof ook dat de sleepklippers anders zijn gebouwd dan de grote zeilklippers. De sleepklipper hadden volgens mij, maar ik kan me vergissen, vanaf de achterste voorbolder tot de voorste achterbolder een gelijke breedte, terwijl de zeilklippers hun grootste breedte bij de mast hadden.
Ik probeerde de jaartallen netjes onder elkaar ze zetten, maar dat krijg ik niet voor elkaar. De jaartallen verwijzen naar het oudste door mij gevonden type. Wat niet wil zeggen dat er nog oudere zijn. Mocht iemand op de hoogte zijn van oudere klippers van wat voor type ook. Dan hoor ik dat graag.
Groet K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kapitein Spok »

Heel veel jaren geleden toen er in het Maritiem museum in Rotterdam nog leuke dingen te zien waren kocht ik daar deze fotokaart.

Volgens dit museum werd deze grote klipper ook Rijnschip genoemd. Ik weet niet wat de werkelijke afmetingen van het schip waar dit een model naar gemaakt is maar het was wel zo ongeveer de afmetingen Louisa, circa: 60 x 8.30

Afbeelding
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Touw »

Ik heb veel gegevens van dat model en van het schip dat werkelijk gebouwd is.
Morgen heb ik meer tijd. Even geduld aub.
Groet K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, dat is heel leuk. Ik wacht het rustig af
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Touw »

Kapitein Spok schreef: 09 mar 2018 21:25 Heel veel jaren geleden toen er in het Maritiem museum in Rotterdam nog leuke dingen te zien waren kocht ik daar deze fotokaart.

Volgens dit museum werd deze grote klipper ook Rijnschip genoemd. Ik weet niet wat de werkelijke afmetingen van het schip waar dit een model naar gemaakt is maar het was wel zo ongeveer de afmetingen Louisa, circa: 60 x 8.30

Afbeelding
Het gaat hier om het model van een Rijnklipper. Later stevenklipper genoemd. Het model (M1748) werd in 1964/65 gebouwd door Jelle Hazenberg gebouwd. Deze oud-schipper was als modelbouwer in dienst van het Maritiem Museum te Rotterdam. Voor dit model gebruikte hij de bouwtekening (T2050) uit 1884 van werf Rijkée te Charlois.
Ik heb alle tekeningen van binnenschepen van deze werf stuk voor stuk bekeken en de notities die er op te vinden zijn overgenomen. De maten van dit schip waren: Lengte op het dek 153 voet. Breedte 25 voet en 1 duim. Hol 8 voet en 2 duim. Dus 43.31 x 7.10 x 2.31 m.
Nu is het niet zo dat het te bouwen schip de exacte maten kreeg van de tekening. Altijd waren er afwijkingen. Ook gaf de tekening niet voor alle onderdelen informatie. Wat ontbrak is door Hazenberg ingevuld. Die vertrouwde op zijn grote kennis van Nederlandse binnenschepen. De vorm van de romp is in ieder geval correct. Wat niet geldt voor de beplating. Maar goed, dit is misschien te detaillistisch.
In het boek van Henk Dessens ‘De Hazenbergmodellen’ Baarn 1991, staat dat het schip een lengte zou hebben van 42 meter en dat het 340 ton groot was. In het Rijnschepenregister van 1908 staat echter dat het schip 43.60 x 7.15 x 2.29 m. was en 460 ton groot. Ook het RSR van 1951 geeft 460 ton.
De oudste eigenaar door mij gevonden eigenaar van dit schip dat HONNETTE heette was in 1892 J.A. Mötter te Millingen. In 1898 en 1926 was J.P. Pols uit Waspik de eigenaar. Daarna in 1935 was het Hendrik Wilhelmus Thönis Pols eveneens te Waspik. In RSR 1951 was H.Pols eigenaar. Dus het schip is vrij lang in de familie Pols geweest.
Nu komt het mooie: van dezelfde tekening is ook nog een ander schip gebouwd. Dat schip bestaat nog. De laatste schipper die er vracht mee gevaren heeft was W. Kelder (RIVAL 2303137) Daarna kwam het schip in handen van scheepsrestaurateur Bart Vermeer. Het in 1883 door Rijkée gebouwde schip ligt sinds begin februari in Arnhem en zal daar worden omgbouwd tot theaterschip met behoud van het historische uiterlijk. Tenminste dat hoop ik.
Rival 1411.jpg
Rival 1411.jpg (62.8 KiB) 1905 keer bekeken
RIVAL in de Leuvehaven te Rotterdam. Het schip was verlengd.
Die verlenging is later door Bart Vermeer ongedaan gemaakt.
Rival 2412.jpg
Rival 2412.jpg (105.93 KiB) 1905 keer bekeken
RIVAL ex HOGO GROTIUS
Rival 3413.jpg
Rival 3413.jpg (123.56 KiB) 1905 keer bekeken
RIVAL ex HUGO GROTIUS
Ik heb de HONNETTE niet kunnen vinden in de liggers van de Scheepsmetingsdienst. Maar misschien zoek ik verkeerd.

Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Touw »

Stom dat ik dat niet zag. Dan zou het dus HONNÊTE moeten zijn. Frans voor 'eerlijk'.
Wel bijzonder dat zo'n oud schip maar een keer voorkomt in de liggers.
Groet K.T.
Plaats reactie