Misschien een tip om het hectolitergewicht te meten tijdens het laden, zo weet je altijd hoeveel cub je nodig denkt te hebben voor de te laden tonnenmaat. Daarmee kun je gelijk vaststellen hoe je je schip moet beladen om gelijklastig te kunnen liggen, in onze tijd (zonder hoge denneboom) was het zelfs nog bepalend hoeveel deklast je dacht te moeten zetten/kreeg...Janna schreef: ↑01 mar 2018 09:45 Heb ik inmiddels ook bedacht Wim, en dat gaat vgd keer ook zo gebeuren.
Probleem is dat bij aanvang laden niemand precies weet hoe zwaar dat spul is.
En hier zat geen uitleesvenster op de laadinstallatie zodat ik kon zien hoeveel er al in zat. Soms is dat wel; zo en dan kun je tijdig maatregelen nemen. Die lader zit ergens bovenin, in de herrie. En ziet je vaker niet dan wel.
Maar ik ga er zeker wat meer bovenop zitten.
Ondanks dat de bevrachter het gewicht doorgaf, deden we altijd tijdens het laden alsnog een proefmonster nemen: men neme een leeg literpak (melk of vla) voorheen namen we zelfs een lege fles. Deze lieten we altijd door moeders op de keukenweegschaal wegen, dan vulde we deze met de te laden lading, gemiddeld vol tot waar het pak schuin liep, (niet te vol stampen)
Moeders woog deze weer op de weegschaal, het verschil in gewicht was het hecto litergewicht van de lading, zo konden we altijd uitrekenen heveel cub we nodig hadden voor de te laden tonnage/lading. als je sojaschroot moest laden in Amsterdam wist je dat daar een ander gewicht aan zat als Utrecht en de Europoort. Zo wist je in de loop van je carriëre wel wat het gewicht was en bij wie. Zo ook met rapsschroot van Spieck/overschie Mannheim VDO. Zo ook ladingen die uit zeeschepen kwamen vanuit diverse landen.
In onze tijd scheelde het ook nog al eens welke laadpijp je kreeg en wie deze bediende zelfs afhankelijk van hoeveel tip je gaf;-) toen werd het ook nogals eens los gestort zonder stofkleppen zoals tegenwoordig aan het einde van de pijp zit, daarmee werd de lading ook vaak lekker aangestampt tijdens het laden vanaf grote hoogte. Nu tegenwoordig floepert het als een slappe straal in het ruim, dit is wel degelijk van invloed op de hoeveelheid ruimte die je nodig heb... Soms kon er zelfs veschil in gewicht zitten als er ook nog eens van ruim gewisseld werd, van de zeeboot geladen werd, zoals ook bovenuit het ruim en/of verder onderin het ruim, allemaal factoren waar je als schipper vroeger je lessen wel mee geleerd kreeg!
Voorbeeld:
Je ruiminhoud is bv: 1000m3
de te laden tonnage: 500ton
een leeg pak weegt ongeveer: 30gram.
gevuld te hebben met lading : 75gram.
verschil is: 75-30= 45gram dus omgerekend 45 hectoliter/kilo
de maximale laadbare tonnage van dit product in het ruim is: 1000x0,45= 450ton
Dat zou betekenen dat je met deze lading 50ton deklast zou krijgen/moet zetten.
Voorbeeld 2:
zelfde ruiminhoud: 1000m3
te laden tonnage 500ton
leeg pak 30gram
gevuld met lading 95gram
verschil is: 95-30= 65 hectoliter/kilo
1000x0,65= 650ton, dus ruimte voldoende over die je afhankelijk van jou schip kunt verdelen om gelijklastig te liggen!