Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
2006Frodo
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 dec 2008 17:48
Locatie: Nijmegen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door 2006Frodo »

Janna schreef: 01 mar 2018 09:45 Heb ik inmiddels ook bedacht Wim, en dat gaat vgd keer ook zo gebeuren.
Probleem is dat bij aanvang laden niemand precies weet hoe zwaar dat spul is.
En hier zat geen uitleesvenster op de laadinstallatie zodat ik kon zien hoeveel er al in zat. Soms is dat wel; zo en dan kun je tijdig maatregelen nemen. Die lader zit ergens bovenin, in de herrie. En ziet je vaker niet dan wel.
Maar ik ga er zeker wat meer bovenop zitten.
Misschien een tip om het hectolitergewicht te meten tijdens het laden, zo weet je altijd hoeveel cub je nodig denkt te hebben voor de te laden tonnenmaat. Daarmee kun je gelijk vaststellen hoe je je schip moet beladen om gelijklastig te kunnen liggen, in onze tijd (zonder hoge denneboom) was het zelfs nog bepalend hoeveel deklast je dacht te moeten zetten/kreeg...

Ondanks dat de bevrachter het gewicht doorgaf, deden we altijd tijdens het laden alsnog een proefmonster nemen: men neme een leeg literpak (melk of vla) voorheen namen we zelfs een lege fles. Deze lieten we altijd door moeders op de keukenweegschaal wegen, dan vulde we deze met de te laden lading, gemiddeld vol tot waar het pak schuin liep, (niet te vol stampen)
Moeders woog deze weer op de weegschaal, het verschil in gewicht was het hecto litergewicht van de lading, zo konden we altijd uitrekenen heveel cub we nodig hadden voor de te laden tonnage/lading. als je sojaschroot moest laden in Amsterdam wist je dat daar een ander gewicht aan zat als Utrecht en de Europoort. Zo wist je in de loop van je carriëre wel wat het gewicht was en bij wie. Zo ook met rapsschroot van Spieck/overschie Mannheim VDO. Zo ook ladingen die uit zeeschepen kwamen vanuit diverse landen.
In onze tijd scheelde het ook nog al eens welke laadpijp je kreeg en wie deze bediende zelfs afhankelijk van hoeveel tip je gaf;-) toen werd het ook nogals eens los gestort zonder stofkleppen zoals tegenwoordig aan het einde van de pijp zit, daarmee werd de lading ook vaak lekker aangestampt tijdens het laden vanaf grote hoogte. Nu tegenwoordig floepert het als een slappe straal in het ruim, dit is wel degelijk van invloed op de hoeveelheid ruimte die je nodig heb... Soms kon er zelfs veschil in gewicht zitten als er ook nog eens van ruim gewisseld werd, van de zeeboot geladen werd, zoals ook bovenuit het ruim en/of verder onderin het ruim, allemaal factoren waar je als schipper vroeger je lessen wel mee geleerd kreeg!

Voorbeeld:
Je ruiminhoud is bv: 1000m3
de te laden tonnage: 500ton

een leeg pak weegt ongeveer: 30gram.
gevuld te hebben met lading : 75gram.
verschil is: 75-30= 45gram dus omgerekend 45 hectoliter/kilo

de maximale laadbare tonnage van dit product in het ruim is: 1000x0,45= 450ton
Dat zou betekenen dat je met deze lading 50ton deklast zou krijgen/moet zetten.

Voorbeeld 2:
zelfde ruiminhoud: 1000m3
te laden tonnage 500ton
leeg pak 30gram
gevuld met lading 95gram
verschil is: 95-30= 65 hectoliter/kilo
1000x0,65= 650ton, dus ruimte voldoende over die je afhankelijk van jou schip kunt verdelen om gelijklastig te liggen!
De beste stuurlui staan aan wal.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Geweldige tip Frodo. Dat deden/doen jullie goed 8)
Ga ik ook eens proberen.

Wij zijn gisteren niet verder gekomen dan Vreeswijk. De buitendeur van de Beatrix viel in storing, dus daar hebben we een uurtje in gelegen voordat een opgeroepen monteur 'm ge-reset had. Dat kostte me vaartijd om nog in Dordrecht te komen. Tussen Vreeswijk en Dordrecht is maar een overnachtingsplaats met twee ligplaatsen in Lekkerkerk, en ik durfde er niet op te gokken dat die vrij zouden zijn.
Vanmorgen de lek af, helaas tegen de vloed in. Je kunt het niet altijd treffen. Rustig weer, en later een zonnetje erbij, het leek wel een vakantiereisje.

Op het Hollands Diep de bilgeboot langszij gehad, dus alle vette lappen, filters, afgewerkte olie, etc weer kwijt. Slechts 150 liter bilgewater want ik heb tenslotte geen lekkende koelwaterpompen meer. Hoewel ik niet alles eruit kreeg want deze bilgeboot had een zuigslang met een trechtervormig zuigkorfje eraan wat bijna nergens tussen de platen door in m'n bilge pastte. Bovendien moest je het ding precies rechtop in de bilge zetten anders haalde hij lucht. Geef mij maar een gewoon recht stuk anderhalf duimse pijp.

In de Volkerak een vlotte schutting. Gezellig contact met een Forum-lezer.

Bij de Krammersluizen dreef nog flink wat ijs. Beetje duwen om erin te komen en je kwam niet tegen de muur. Er lag een werkscheepje bij om het ijs uit de deurkas te draaien.
De vluchthaven van BRU in gegaan want ik ging Hansweert toch niet binnen m'n tijd halen en bovendien heb ik geen enkele haast want ik kan maandag pas lossen in Beernem.
Mooi plekje hier achterin tegen de palen. Lange touwen gezet ivm het verval.
Vis gaan eten bij BRU-17 aan de haven, een aanrader.

De plaatjes van vandaag:
Beetje heiig in de vroege morgen
Beetje heiig in de vroege morgen
IMG_8940.jpg (99.87 KiB) 2975 keer bekeken
Bij Ameide komen we de Mirjam weer tegen
Bij Ameide komen we de Mirjam weer tegen
IMG_8941.jpg (107.27 KiB) 2975 keer bekeken
Mooi plaatje
Mooi plaatje
IMG_8942.jpg (124.42 KiB) 2975 keer bekeken
De Noordborg ligt er nog steeds
De Noordborg ligt er nog steeds
IMG_8946.jpg (143.87 KiB) 2975 keer bekeken
Een Forumlezer vaart voorbij
Een Forumlezer vaart voorbij
IMG_8947.jpg (107.59 KiB) 2975 keer bekeken
Spits met gróte luchthoorn
Spits met gróte luchthoorn
IMG_8948.jpg (108.76 KiB) 2975 keer bekeken
Terug naar de winter
Terug naar de winter
IMG_8951.jpg (121.37 KiB) 2975 keer bekeken
Pad gebaand
Pad gebaand
IMG_8952.jpg (113.16 KiB) 2975 keer bekeken
Ijs in de sluis
Ijs in de sluis
IMG_8954.jpg (125.01 KiB) 2975 keer bekeken
Niet tegen de muur
Niet tegen de muur
IMG_8955.jpg (130.38 KiB) 2975 keer bekeken
Werkschip draait het ijs uit de deurkas
Werkschip draait het ijs uit de deurkas
IMG_8959.jpg (147.9 KiB) 2975 keer bekeken
De vluchthaven
De vluchthaven
IMG_8960.jpg (257.08 KiB) 2975 keer bekeken
Oude steigers maar nog goed genoeg
Oude steigers maar nog goed genoeg
IMG_8962.jpg (114.18 KiB) 2975 keer bekeken
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door joop 1 »

alle bouwman boten weg alleen de dockyard 3 op de ponton
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

De Andre-B was er wel Joop, maar die lag verderop aan de kade. En waar de Willem-B sr ligt weet Gerben wel :mrgreen:

Wij vanmorgen bijtijds vertrokken, want rond de middag zou er een beetje wind komen.

Mooie zonsopkomst in de Keten.
Sunrise
Sunrise
IMG_8966.jpg (116.37 KiB) 2572 keer bekeken
Rustig weer op de Oosterschelde.

Net voor de uitvaart Brabants vaarwater kwam er een kraanscheepje dwars van stuurboord in. Geen enkele reactie op aanroepen op het blokkanaal van post Wemeldinge, geen blauw bord, geen reactie op geluidssignalen, niks. Draaide op het laatste moment bakboord uit en passeerde stuurboord-stuurboord. :roll: Die heeft vast meer verstand van kraanwerk dan van varen..

Om een uur of negen in Hansweert. Daar was een bunkerboot gezonken.
Bunkerboot gezonken
Bunkerboot gezonken
IMG_8968.jpg (96.55 KiB) 2572 keer bekeken
Ik dacht misschien onder een remming of meerpaal blijven steken bij vloed?
Onder een meerpaal?
Onder een meerpaal?
IMG_8969.jpg (96.9 KiB) 2572 keer bekeken
Maar niet dus; [url=https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/104 ... oven-water].

Vlotte schutting en om kwart over negen buiten. Met de eb naar Terneuzen.

Half elf aan de sluis waar ik me via Sluisplanning.nl voor aangemeld had.
Oostersluis
Oostersluis
IMG_8970.jpg (135.61 KiB) 2572 keer bekeken

Aan de binnenkant waren alle bomen opgeruimd.
Kaalslag tussen de sluizen, in voorbereiding op nieuwe sluis waarschijnlijk.
Kaalslag tussen de sluizen, in voorbereiding op nieuwe sluis waarschijnlijk.
IMG_8971.jpg (113.79 KiB) 2572 keer bekeken
Om twaalf uur gemeerd zijkanaal-A. Mooie plaats geregeld door RWS, bedankt Leo 8)
We blijven hier een paar dagen liggen omdat we voorlopig niet hoeven te lossen.

Tijd voor wat klusjes.

Gyrotol van de bochtaanwijzer is van boord voor een controle beurt.
Gyrotol bochtaanwijzer
Gyrotol bochtaanwijzer
IMG_8972.jpg (158.51 KiB) 2572 keer bekeken
En we gaan 'm verplaatsen. Hij zit nu nl in de stuurhut, op zo'n 5m boven water. Geen goede plaats want dat is veel te ver van het gewichtszwaartepunt van het schip verwijderd. Als het schip slingert 'voelt' de tol een versnelling en reageert met een roercommando. Soms blijft het schip slingeren door zijn eigen roercommando's. Dat kost brandstof en onnodige slijtage van de roeren en stuurwerk, dus daar gaan we wat aan doen. Hij krijgt een plaatsje in de machinekamer, ter hoogte van de lege waterlijn in het schot van de ballasttank voor de motor.

Even Terneuzen in gewandeld maar ik vind 't geen opwekkende stad. Uitzicht op de boulevard is prachtig, dat wel.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Even Terneuzen in gewandeld maar ik vind 't geen opwekkende stad.

Ho ho Erik ! Voor jou mag Terneuzen dan niet opwekkend LIJKEN; deze maand achtenzestig jaar geleden was het in ieder geval (weeën) opwekkend genoeg zodat ik geboren kon worden.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerben »

Janna schreef: 08 mar 2018 22:12 De Andre-B was er wel Joop, maar die lag verderop aan de kade. En waar de Willem-B sr ligt weet Gerben wel :mrgreen:
Ja dat weet ik wel... Erg jammer dat ik Erik gemist heb, meestal vaar ik op de André-B, net deze dagen even niet, maar misschien in Beernem nog een kans want ik lig dichtbij in Nieuwpoort. Even afwachten of we hier weekend mogen houden. Afgelopen weekend heb ik de nachtdienst op de Jannie-B mogen draaien om de Krammer sluis en de inloop vanaf het volkerak ijsvrij te houden.

Groet Gerben
Live to sail, sail to live
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Janna schreef: 08 mar 2018 22:12 Om een uur of negen in Hansweert. Daar was een bunkerboot gezonken.
Ik dacht misschien onder een remming of meerpaal blijven steken bij vloed?
Lekke standpijp WC?
Zie https://112midden-zeeland.nl/bunkerboot- ... -geborgen/
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja, een gat van 12 cm in de standpijp, dat zou heel goed vorstschade in combinatie met een zwakke plek kunnen zijn. Deze bunkerboot is van 1969.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Vliegende Vaart

Bericht door brander »

ZWAANTJE 8. december 2017 op de Waal bij Haaften.
zw 8.JPG
zw 8.JPG (193.68 KiB) 2047 keer bekeken
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC »

Janna schreef: 08 mar 2018 22:12Even Terneuzen in gewandeld maar ik vind 't geen opwekkende stad. Uitzicht op de boulevard is prachtig, dat wel.
Daar heb je een punt. Er wordt al sinds mensenheugenis gezeurd over het imagoprobleem, met een hoop beton los je dat niet op. De nieuwbouw aan de waterkant vind ik persoonlijk afzichtelijk.
Plaats reactie