Stoomsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 04 feb 2018 17.20 14:24

Afbeelding

REGIDOR
(middelste)

Geb. Goole Shipbuilding & Repairing Co. Ltd./1928.
Brt. 264 Net.89 Drv.450ton.
Afm. 34,35x8,53x4,03(4,27)mtr.
Verm. 1 3CY TE (17; 27 1/3; 46 x 33”)/1166 PK.
Sn.
Trkr. 11,5 ton.

Gesch.
1928. 24 de Marzo. Botado para The Argentine Navigation Co. Ltd., (N. Mihánovich), Buenos Aires. Bautizado REGIDOR. (Argentina)
1928. Junio. Alistado.
193. Transferido a la Compañía Argentina de Navegación Mihánovich. - REGIDOR. (Argentina)
1949. 5 de Agosto. Transferido a F. A. N. U. (Flota Argentina de Navegación de Ultramar). – REGIDOR. (Argentina)
1959. 1 de Agosto. Transferido a F. A. N. F (Flota Argentina de Navegación Fluvial). Dependiente de la E. F. F. E. A. (Flota Fluvial del Estado Argentino). – REGIDOR. (Argentina)
2003. Desguazado en Puerto Galván, por Desguace S. A.


RESTAURADOR

Geb. Smith’s Dock Co. Ltd. South Bank/1929.
Brt. 256 Drv,450 ton.
Afm. 34,35x8,53x4,03(4,27)mtr.
Verm. 1x 3Cy. TE.(17; 27 1/3; 46 x 33”)/1166 PK.
Sn.
Trkkr. 10,52 ton.
Sn.

Foto: Joop v.d. Marel.
Info: Info: www.histamar.com.ar , Jaap Bijl.

Gesch.
1929. 24 de Enero. Botado para The Argentine Navigation Co. Ltd., (N. Mihánovich), Buenos Aires. Bautizado RESTAURADOR. (Argentina)
1929. Marzo. Alistado.
1930. Transferido a la Compañía Argentina de Navegación Mihánovich Ltda., Buenos Aires. - RESTAURADOR. (Argentina)
1942. Transferido a la Compañía Argentina de Navegación Dodero Ltda., Buenos Aires. – (Argentina)
1942. Reclasificado: TRG: 264; TRN: 89; DV: 450
1949. 5 de Agosto. Transferido a F. A. N. U. (Flota Argentina de Navegación de Ultramar). – RESTAURADOR. (Argentina)
1959. 1 de Agosto. Transferido a F. A. N. F (Flota Argentina de Navegación Fluvial). Dependiente de la E. F. F. E. A. (Flota Fluvial del Estado Argentino). – RESTAURADOR. (Argentina)
2003. Desguazado en Puerto Galván, por Desguace S. A.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet


Jaap Bijl
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 jul 2010 17.20 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jaap Bijl » 05 feb 2018 17.20 10:20

Roy schreef:
04 feb 2018 17.20 12:34
Klopt Jan, het waren er meer die voor U.S.S.R. rekening werden gebouwd. Jammer maar ik weet niet meer welke het precies waren.
Dat gold trouwens ook voor enkele varende bunkermachines die voor U.S.S.R. rekening op stapel gezet waren. Ik meen dat het die schepen waren die later naar Oosterwijk gegaan zijn en tot kraan c.q. overslag schip verbouwd zijn.

Mooi modelletje van die Dockyard sleepboot Joop !.

m.v.g., Roy
De DOCKYARD XV (1933) en DOCKYARD XVI (1934) werden in 1940 naar Leningrad verkocht.
De DOCKYARD XVII (1941) en DOCKYARD XVIII (1941) konden nog in 1941 aan Rusland worden overgedragen terwijl de DOCKYARD VIII en IX (beide 1941) niet meer naar Rusland konden vertrekken.
Groet, Jaap.

Roy
Berichten: 3455
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Roy » 05 feb 2018 17.20 10:35

Bedankt Jaap, staat dat ook weer op een rijtje !.

m.v.g., Roy

teerkwast
Berichten: 3843
Lid geworden op: 12 nov 2010 17.20 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door teerkwast » 05 feb 2018 17.20 20:36

maar het nadeel was veel groter, je liep regelmatig van stuurboord naar bakboord. dus wat is handig. Ook op de Rijnvaart had je boten, met de pijp voor je snuffert.
Afbeelding

Jan van der Doe
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 05 feb 2018 17.20 20:40

, maar je bleef wel wakker Bart van het heen en weer lopen.

HG
Jan,
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jaap Bijl
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 jul 2010 17.20 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jaap Bijl » 06 feb 2018 17.20 11:04

Ook de DRYDOCK VIII (1941), DRYDOCK IX (1941) , DRYDOCK III (1946) en DRYDOCK V (1947) werden oorspronkelijk voor Russische rekening gebouwd naar konden als gevolg van de oorlog niet meer worden afgeleverd en werd de bouw vertraagd.
Omdat de boten in zeer koude oorden gingen waren, werd de schoorsteen door de stuurhut geplaatst en diende daartoe als verwarming.
Groet, Jaap.

Jan van der Doe
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 06 feb 2018 17.20 12:26

Afbeelding
BEN SHORTRIDGE

Geb. NSW Govt.DockYard,Australia Gouvernment, Canberra/1954
Brt. 146 ton.
Afm. 32x6 mtr.
Verm. Steam.
Sn.

Foto: eig.coll.
Info: www.miramarshipindex.nz

Gesch.
1971: BEN
1972: MANANA
1981: INVESTIGATOR
1987: NOAH'S ARK
1995: REEF EXPLORER
2000: ERIN MARIE

There was a need for new tugs, new fire fighting vessels,
new dredges and new spoil barges and there was so
much demand for new shipping that the MSB even had to
order spoil barges from the United Kingdom. These were
shipped to Sydney in completely knocked down form and
were assembled.
With the three old fire floats (Hydra, Pluvius and Cecil
Rhodes) now structurally inadequate, the MSB took over
three new seagoing tugs which had been built to a modified
English steam tug design. Boray, Boambilly and Burrowaree
were completed in 1947 by Walkers Ltd in Maryborough,
Queensland.
They were part of a group, units of which were used by
the Army, the RAN and by various state government
departments. They were the first modern sea-going diesel
tugs owned by Australia. Only one of the design was ever
fitted with a steam engine, the PWD’s Ben Shortridge, the
rest being fitted with National diesels. The Boray type were
99ft overall and had a displacement tonnage of more than
280 tons. They could make 10 knots and were fitted with
very powerful water-pumps for their roles as dual purpose
fire and towage tugs.
In 1960 Boambilly was sold to the Melbourne Harbour
Trust as was Burrowaree somewhat later, her place
apparently taken by the 1968 built, ex-PWD tug A.R. Ford
about 1974.
Inspired by the upcoming 1988 Bi-Centenary, the MSB
ordered three modern firefighting tugs from Carrington’s
near Hexham on the Hunter River and these new tugs were
on duty by the time of the celebrations — Eva Burrows,
Shirley Smith and Ted Noffs
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 11 feb 2018 17.20 18:58

Afbeelding
GAGLIARDO SECUNDO

Ex.HMS DRIVER (W100)

Geb. A.Hall & Co,Aberdeen/1943.
Brt. 245 Net.47 ton.
Afm. 28,18(27,44)x8,54(8,41)x4,27 Mtr.
Verm. 1x 3Cy TE. 406,635 & 1067x686/..PK.
Sn.

Foto: eig.coll.
Info: LR.,www.aberdeenships.com

Gesch.
1943: gebouwd voor de regering.Port Auxilary Service.
1949: naar Gibraltar
1964: verkocht aan Carmelo Picciotto Fu Guiseppe (Messina, Italy)
1984: gesloopt.

Afbeelding
als DRIVER
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 19 feb 2018 17.20 17:55

Afbeelding
T.H. WATERMEYER

Ex.WATERMEYER, H.M.S.WATERMEYER,

Geb. A. & J. Inglis Ltd.,Glasgow/1939.
Brt. 620 Net. Drv.503 ton.
Afm. 47,43x10,09(10,04)x4,73 mtr.
Verm. 2xTE 3cyl (17, 29, 48 x 30in)/2500 IPK.
Sn. 13,25 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: LR., www.clydeships.co.ok ,A Century of African Steam Tugs

Gesch.
In 1939, overgenomen door de Britse Marine als bergings en reddings sleepboot met als voorvoegsel H.M.S.
1941/1942 op eigen kracht naar Zuid Africa.
1962, nieuwe ketels geplaatst te Salt River.
1980, uit dienst.
1982, gesloopt.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jaap Bijl
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 jul 2010 17.20 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jaap Bijl » 19 feb 2018 17.20 20:51

S.slb. T.H. WATERMEYER IMO: 5347831 ZSMF 1939-1982
Bouwjaar: 1939
Werf: A. & J. Inglis Pointhouse Ltd., Glasgow. Bouwnummer: 1021P.
47,43 x 10,04 x 4,73 meter, 620BRT
2 x 3 cil. Lobnitz & Co., 3370 ipk.
00-10-1939 T.H. WATERMEYER/South African Railways & Harbour Administration, Kaapstad.
00-10-1939 WATERMEYER/U.K. Royal Navy, London.
00-11-1940 T.H. WATERMEYER/South African Railways & Harbour Administration, Kaapstad.
00-00-1982 Te Port Elizabeth gesloopt.

Groet, Jaap.



Plaats reactie