En dan bewaar je er één of twee en gaat de rest weg, of verdwijnt de hele serie in de prullen bak?
ik moet je eerlijk bekennen dat toen ik las "ik ben de laatste tijd nog al bezig om veel foto's weg te gooien" mijn eerste gedachte was:
Kwistniedatdemastodontkonevoluerenineenolifant! (in de poseleinkast !)
Mijn jeugd.
Re: Mijn jeugd.
ik moest gelijk aan mijn eigen tekst denken
maar aan het eind van de hobby is het" controle alt delete " vrees ik
leo
en inderdaad, ik bewaar er wel iets vanom 12.00 staat de motor in het ruim ,tussen de mais
we gaan eerst maar eens eten
na het eten trekken we de overals aan ,en wat er dan gebeurd ....
de mannen hebben alles bij zich ,brand en las apparatuur ,slangen met slangen klemmen ,snoer ,bochtjes ,you name it
goed opletten ,het lijkt wel een truuk van Hans Kazan
zebrandenhetschotopenenzetteninhetruimeenpellet
opdepalletkomthetmotorblokdaarnazettenzeeenlossehoutenschot
opdepelletdaarachtersmijtenzedekoppenenuitlatenenalleanderelosse
onderdelenalleswordafgedektmeteenzeiltjedenieuwemotorwordnaar
binnengetrokkenenzelassenhetschotdicht
om0100uursnachtsishetschipweerlaadgereedvoordevolgendemorgen
dat was snel he?
maar aan het eind van de hobby is het" controle alt delete " vrees ik
leo
Re: Mijn jeugd.
Je kan het altijd nog schenken leo zodat de hobby blijft voort bestaan als gedachtenis aan jou
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Mijn jeugd.
Laat ik voorop stellen dat ik beslist teveel bewaar.
Maar mijn devies is: Het kan nog minsten twee keer van pas komen en je kunt het maar één keer weggooien.
In die draad over barrerwerktuigen heb je een paar foto's geplaatst waar ogenschijnlijk niet veel bijzonders op staat.
Maar het beeld van schepen ten anker midden in het baggergat en anderen met de kop tegen het schoor of zelf langs een groen walletje, ze roepen bij mij heel veel herinneringen op. En als ik er langer naar kijk dan komt er ook nog geluid bij. De krakende baggermolens, het eentonige gejank van de "britse straathond" op een zandschip dat ligt te pompen, en hoe dat gejank onvermijdelijk overgaat in gepruttel en dan de stilte als het kreng weer eens hapert, (nu gelukkig bij de buren). Het getik tegen de zij als het bootje van de molen onverwacht kwam om je te halen omdat er aan de bijladers kant een plekkie vrij komt en alles dat vóór ons is daar niet kan laden...........
Deze draad heet "Mijn Jeugd" soms lijkt het of we broers zijn...
Leo denk niet dat ik je op je gemoed wil werken, ik zou niet durven, maar bezint eer ge begint, want de kinderhand is gauw gevuld. en ik kan je verzekeren dat er vele "kinderhanden" zijn.
Maar mijn devies is: Het kan nog minsten twee keer van pas komen en je kunt het maar één keer weggooien.
In die draad over barrerwerktuigen heb je een paar foto's geplaatst waar ogenschijnlijk niet veel bijzonders op staat.
Maar het beeld van schepen ten anker midden in het baggergat en anderen met de kop tegen het schoor of zelf langs een groen walletje, ze roepen bij mij heel veel herinneringen op. En als ik er langer naar kijk dan komt er ook nog geluid bij. De krakende baggermolens, het eentonige gejank van de "britse straathond" op een zandschip dat ligt te pompen, en hoe dat gejank onvermijdelijk overgaat in gepruttel en dan de stilte als het kreng weer eens hapert, (nu gelukkig bij de buren). Het getik tegen de zij als het bootje van de molen onverwacht kwam om je te halen omdat er aan de bijladers kant een plekkie vrij komt en alles dat vóór ons is daar niet kan laden...........
Deze draad heet "Mijn Jeugd" soms lijkt het of we broers zijn...
Leo denk niet dat ik je op je gemoed wil werken, ik zou niet durven, maar bezint eer ge begint, want de kinderhand is gauw gevuld. en ik kan je verzekeren dat er vele "kinderhanden" zijn.
Re: Mijn jeugd.
ik heb al veel sleepboten van Jonathan naar de eeuwige jacht velden gestuurd omdat ik daar niks mee heb
nu krijg ik net deze vraag binnen per mail
Hallo leo ik ben Henk Tigelaar en probeer contact met je te krijgen via de moderne techniek .
Mijn ouders hadden de spits lies Amsterdam mijn vraag zijn daar nog foto's van en zou je die willen door sturen .
Als je geen tijd of zin heb hoor ik het graag.
Bij voorbaat Hartelijk dank
Henk Tigelaar
Gegevens Lies
Bouwwerf Ateliers de la Dendre te Deux Acres
Bouwjaar 1958
Brand merk 12853 B Rott 1970
Brand merk 16812 B Rott 1982
Laatste naam Vale
Scheepstype Spits
EU nummer Onbekend
Eigenaar Pankras
Tonnage 362
Lengte 38.90
Breedte 5.09
Diepgang 2.50
Voortstuwing 236 PK Scania
Bijzonderheden:
1958 240 PK MAK
0000 Vorige meting BG 2225B
1970 15-01 R 33199N L38.90xB5.09.D2.50.ton 365.012
1976 Motor vervangen 236 PK Scania
1980 05-11 RN 1002 L38.90xB5.09.D2.50.ton 362.219
199? GESLOOPT
Eigenaren:
1958 Veca Verstraten te Doel
1969 Lies Arie Tigelaar te Amsterdam
1974 Lu-die Gerrit de Both te Rotterdam
1982 Vale Cornelis Steneker te Rotterdam
1988 Vale Pankras te Grootebroek
als Lu-Di van Gerrit en als Vale van Cornelis heb ik het schip wel gekend
maar ik geloof niet dat ik daar nog foto's van heb
dus dan maar hier de vraag door zetten
wie heeft er wel wat van?
Harry wil jij eens kijken voor die gast?
en voor Spok dan nog even de volgende
hier je pomp motor
het kreng wat het meestal alleen maar gelijk starten als je aan je buren wilde laten zien wat een geweldige pomp motor jij wel niet had
maar als je hem echt nodig had dan hing je tong op je hielen van het trekken aan het touwtje
de bougie was vuil of vet of weet ik wat niet voor malheur
eerst benzine er in met de jerry can
en dan had je nog maar een lullig straaltje als bvb de zuigkorf lucht pakte of verstopt zat
als de luiken goed schoon waren kon je ze pas teren
in dit geval heel de familie aan de bak
kijk deze foto's heb ik gehad van wijlen Piet Baay van de spits Panta Rhei
hij had geen motor drive op zijn agfa clack dus deze laat ik nog even in mijn dossier
gr
leo
nu krijg ik net deze vraag binnen per mail
Hallo leo ik ben Henk Tigelaar en probeer contact met je te krijgen via de moderne techniek .
Mijn ouders hadden de spits lies Amsterdam mijn vraag zijn daar nog foto's van en zou je die willen door sturen .
Als je geen tijd of zin heb hoor ik het graag.
Bij voorbaat Hartelijk dank
Henk Tigelaar
Gegevens Lies
Bouwwerf Ateliers de la Dendre te Deux Acres
Bouwjaar 1958
Brand merk 12853 B Rott 1970
Brand merk 16812 B Rott 1982
Laatste naam Vale
Scheepstype Spits
EU nummer Onbekend
Eigenaar Pankras
Tonnage 362
Lengte 38.90
Breedte 5.09
Diepgang 2.50
Voortstuwing 236 PK Scania
Bijzonderheden:
1958 240 PK MAK
0000 Vorige meting BG 2225B
1970 15-01 R 33199N L38.90xB5.09.D2.50.ton 365.012
1976 Motor vervangen 236 PK Scania
1980 05-11 RN 1002 L38.90xB5.09.D2.50.ton 362.219
199? GESLOOPT
Eigenaren:
1958 Veca Verstraten te Doel
1969 Lies Arie Tigelaar te Amsterdam
1974 Lu-die Gerrit de Both te Rotterdam
1982 Vale Cornelis Steneker te Rotterdam
1988 Vale Pankras te Grootebroek
als Lu-Di van Gerrit en als Vale van Cornelis heb ik het schip wel gekend
maar ik geloof niet dat ik daar nog foto's van heb
dus dan maar hier de vraag door zetten
wie heeft er wel wat van?
Harry wil jij eens kijken voor die gast?
het eentonige gejank van de "britse straathond" op een zandschip dat ligt te pompen, en hoe dat gejank onvermijdelijk overgaat in gepruttel en dan de stilte als het kreng weer eens hapert, (nu gelukkig bij de buren).
en voor Spok dan nog even de volgende
hier je pomp motor
het kreng wat het meestal alleen maar gelijk starten als je aan je buren wilde laten zien wat een geweldige pomp motor jij wel niet had
maar als je hem echt nodig had dan hing je tong op je hielen van het trekken aan het touwtje
de bougie was vuil of vet of weet ik wat niet voor malheur
eerst benzine er in met de jerry can
en dan had je nog maar een lullig straaltje als bvb de zuigkorf lucht pakte of verstopt zat
als de luiken goed schoon waren kon je ze pas teren
in dit geval heel de familie aan de bak
kijk deze foto's heb ik gehad van wijlen Piet Baay van de spits Panta Rhei
hij had geen motor drive op zijn agfa clack dus deze laat ik nog even in mijn dossier
gr
leo
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Mijn jeugd.
In het boek; De Vrachtvaarders van Europa, van Bas Klimbie staan foto's van een reis met een spits van Cornelis Steneker naar Frankrijk Crnelis heeft dacht ik een TRESOR en een VALÉ gehad.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Mijn jeugd.
Dat klopt Kees, die Tresor heet nu Wanderer en ligt in Heijen als woonschip. Was nog in beeld na het drama in Grave. Na de Tresor had Cornelis de Valé waar naar gevraagd wordt.
Re: Mijn jeugd.
Hallo allen ,laat ik nu net heel mijn boekenkast type 6x Billy van de IKEA hebben verkocht aan iemand die heel goed is in die handel dus ...nu zoek ik weer naar een foto van de luxe motor ; BA MAaDSu ; en de geschiedenis ervan bij voorbaat dank
ik vind het een mooi klinkende naam gr Wim
ik vind het een mooi klinkende naam gr Wim
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Mijn jeugd.
Ergens op dit topic staat nog een foto van de Bamaadsu van Vissers. ingevroren in de Kalkhaven in 1963.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.