Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat zal wel kloppen. Ons schip was in 1961 gebouwd en heeft vanaf de nieuwbouw de sleepcilinder gevoerd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, van een deskundige ( Cor Joosten ) die heeft een reglement van 1954 ,en daar in wordt de gele cilinder met bal al voorgeschreven.
gr, Wim
xilence
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2008 20:18
Locatie: Op de eilanden

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door xilence »

Westeind schreef: 24 jan 2018 22:09 .....tja schipperke uwe boot ligt nog in Rotterdam, die komt morgen rond de middag, en daarna bent u aan de beurt, dus alweer rust :roll:

Afbeelding
Geinig, afgelopen maandag nog met 11.000 ton kunstmest geladen in de Beatrixhaven Rotterdam
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Bram,

Ik zie dat je op de Zaan bent beland (waarschijnlijk een reisje grind).
Nu had ik gelezen dat de Wilhelminasluis in Zaandam een breedte beperking had tot 9,50 mtr. Jij bent er uiteraard door, dus is of de beperking opgeheven of had je speciale toestemming gekregen?

grt Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

ichthus schreef: 27 jan 2018 17:51 Hallo allen, van een deskundige ( Cor Joosten ) die heeft een reglement van 1954 ,en daar in wordt de gele cilinder met bal al voorgeschreven.
gr, Wim
Wim dat kan kloppen.
Ik heb in mijn omgeving eens rondgevraagd bij mensen die het zouden kunnen weten en men wist het niet, of men wist mij te vertellen dat het beslist niet veel eerder dan 1954 kan zijn geweest.

Vanmiddag sprak ik iemand die in 1954 als zeventien jarige, matroos was op het sleepschip van zijn vader. Hij kon mij met absolute zekerheid melden dat het in augustus 1954 was dat hij samen met een neef uit een zinken plaat een gele bol heeft geknutseld, te weten twee scharnierende halve cirkels aan weerzijden van een ronde plaat.
Omdat er in die maand aan boord ook een bruiloft werd gevierd, kon hij zich de exacte maand en het jaar waarop dat was gebeurd heel gemakkelijk herinneren.
Dus met elkaar mogen we vaststellen:
In negentienhonderd vierenvijftig ( 1954 ) is de reglementaire verplichting opgelegd dat een slepend schip een cilinder en het laatste schip in de sleep een gele bol moet voeren . Waarvan akte.

Groetjes Theo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Op 14 augustus 1954 verscheen er een herziene versie van R.P.R. waarin de cilinder en de bol genoemd werden.
De nieuwe regeling trad op 1-1-1955 in werking.
(Mijn boeken staan weer in de kast, Wim)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ha, ik zal me weer melden :D

We hadden nog rollen in voor Maastricht, dat reisje ging op zich vlotjes, al dreigde er even in de laatste km een kink in de reis te komen, toen we klein ternaaien afgeschut waren moesten we aanvankelijk vastmaken, omdat men de nieuwe schuif van Limmel wilde testen....Maar omdat ik palen heb ben ik doorgevaren en dacht dan kort voor de stuw te wachten, zover hoefde het echter niet te komen, de schuif wilde op geen manier zakken dus mochten we er toch gelijk door...tis wat met dat nieuwe ding, eerst kapot gevaren tegen een brug, toen een x scheef gezakt, en nu zakte ie dus helemaal niet meer, ik heb overigens niet gehoord of het later nog wel gelukt is hoor< achter onze kont werd het weer gestremd .
Afbeelding
Ze zijn daar s`avonds nog gaan lossen, zelfs snachts , dus waren we de andere dag bijtijds leeg.
toen zijn we naar Born gevaren, of nauwkeuriger gezegd, de berghaven nabij Schipperskerk :wink:
hier hebben we t weekend gelegen.
Afbeelding
Erik had hier ook was geladen, dus dat kon ik ook, alleen duurde het wat langer, moest ook wat meer tonnen hebben natuurlijk, en dan ook 2 soorten, dus op 2 maschienes geladen, al met al pas 15:30 vol, tis niet al voordeel die meertonnen :roll:
Afbeelding
Toen we vol waren toch maar even een flinke ruk gevaren, want maandag laden -woensdag lossen was de opzet, gelukkig hadden we het goed voorstroom en konden we bij Belfeld over de stuw..
Afbeelding
Beneden Sambeek overnacht en des andere daags verder, door sluis Weurt waar men alleen met de halve kolk schut ivm de veiligheid, getrapt schutten noemen ze dat ....gelukkig was het helemaal niet druk dus hadden we er dit x geen oponthoud van...
dan een hoge waal af en Tiel naar binnen....
Afbeelding
daar schutten we een eind naar beneden, en moesten , voor mij voor t eerst, in Raveswaaij ook schutten..
Afbeelding
We zijn die dag tot Wormerveer gekomen, toen vond ik t welletjes, woensdagmorgen moesten ze toch nog een ander schip leeg maken, dus kon ik er wat later aankomen, in Alkmaar idd, Klaas had me al getraceerd in de Zaan :wink:
Dus woensdag wat later gaan lossen, omdat ik inmiddels an de reis was gekomen om ter plaatse in Alkmaar weer te laden vrijdag hoefde de mensen niet te haasten om me woensdag leeg te maken, dus dat vanmorgen op t gemakje gedaan, oja ik moest zelf bobcatten, dat is wel n beetje tegen mn principe, maar ja, ik had al n blauwtje gelopen op n grindreisje vanaf Born, en durfde dit niet te laten lopen, dus dat bobcatten maar voor lief genomen, en ach twas wel n x leuk , maar we gaan er geen gewoonte van maken...
Afbeelding
Vrijdag hier in Alkmaar dus laden voor Rotterdam, bij de "pionier" lossen...maandag.
als t allemaal klopt gaan we dan dinsdag in Vlaardingen toonaarde laden voor Maastricht, we zullen er nog bekend geraken :mrgreen:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

pieter53 schreef: 01 feb 2018 21:41 Op 14 augustus 1954 verscheen er een herziene versie van R.P.R. waarin de cilinder en de bol genoemd werden.
De nieuwe regeling trad op 1-1-1955 in werking.
(Mijn boeken staan weer in de kast, Wim)
Pieter, dat bevestigd dan ook het verhaal van mijn informant. Zijn vader kennende was hij beslist al langer op de hoogte van de aankomende maatregel en zal zodra deze zwart op wit stond, augustus 1954, zijn "personeel" aan het werk hebben gezet.
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Jinny »

Hmmm, baal een beetje dat ik nu pas zie dat je in Alkmaar lig.
Had wel ff een koppie willen doen....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Toch een heel uitgebreid verslag.
We zijn weer helemaal bij.
Blijft mijn vraag nog even onbeantwoord.

Nu had ik gelezen dat de Wilhelminasluis in Zaandam een breedte beperking had tot 9,50 mtr. Jij bent er uiteraard door, dus is of de beperking opgeheven of had je speciale toestemming gekregen?
Grt Wim
Plaats reactie