Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag hebben we het grind gelost in Zwartenberg.

Vroeg uit Oosterhout vertrokken, om half zeven door de Marksluis. Via het Markkanaal naar de rivier de Mark. Mooi varen hier.
Om half negen gemeerd bij de betoncentrale, en onmiddellijk begonnen met lossen. Dat ging vlot, om twaalf uur ging de laatste hap er uit.
Het ruim werd volgens het charter bobcat-schoon opgeleverd. Dus zelf aan de gang om het laatste beetje kwijt te raken. Toen we daarmee klaar waren was de kraanmachinist was zo vriendelijk om de grijper even in het ruim te laten zakken zodat het veegsel daar in kon. In emmertjes omhoog trekken is een klus..

Daarna het ruim uitgespoten en droog gestript. Grind is niet best voor een geverfde buikdenning, die is behoorlijk kaal geworden. Als ik tijd heb deze week zal ik hem even opnieuw in de verf rollen. Er is nog ruimverf genoeg over.

Gangboorden uitgespoten en den even afgeboend. Overal modderspetters en grind.

Om een uur of vijf vertrokken richting Werkendam. Eerst terug naar Oosterhout en via de Amertak naar de Amer. Om het Jacominahoofd heen de Nieuwe Merwede op naar Werkendam.
Om tien uur gemeerd in de insteekhaven van Instalho en Clean naast de 135m Vantage. Die ligt met z'n kont in het schroevendok.

Deze week gaan we een nieuwe dekwaspomp installeren, plus een algemene dienstpomp. Zodat ik het ruim uit kan spuiten en tegelijkertijd af kan pompen. Ook handig om de ballast er vlot uit te pompen.
Daarnaast een nieuwe uitlaatdemper voor de DAF, zodat de matroos voorop kan horen wat ik zeg.
En de electricien komt voor de nodige klusjes.
Pas volgende week weer varen.

De foto's van vandaag:
Op de mark, bijna aan Zwartenberg
Op de mark, bijna aan Zwartenberg
IMG_8506.jpg (132.53 KiB) 3848 keer bekeken
De eerste hap gaat eruit
De eerste hap gaat eruit
IMG_8508.jpg (149.01 KiB) 3848 keer bekeken
Bobcat-schoon
Bobcat-schoon
IMG_8509.jpg (152.62 KiB) 3848 keer bekeken
Zelf uitgespoten-schoon
Zelf uitgespoten-schoon
IMG_8510.jpg (136.47 KiB) 3848 keer bekeken
Onze losplaats
Onze losplaats
IMG_8513.jpg (105.9 KiB) 3848 keer bekeken
Prachtig landelijke varen op de Mark
Prachtig landelijke varen op de Mark
IMG_8516.jpg (102.84 KiB) 3848 keer bekeken
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door tijdstroom »

De bediening van de Marksluis in Oosterhout vind ik wel bijzonder, waar je ook voor hebt gelegen. Vorig jaar heb ik met de Tijdstroom met vrijwilligers rondgevaren op de Mark, en wilde 's avonds nog naar huis varen. Zelfs dat kleine sluisje in de Roode Vaart wordt tot zaterdagavond laat bediend. Komen we zaterdag rond vier uur voor de marksluis, is ie al gestremd. Er wordt op afstand bediend, mensen zijn aanwezig, maar draait gewoon niet. Waarom is me een raadsel.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

tijdstroom schreef: 23 jan 2018 08:57Er wordt op afstand bediend, mensen zijn aanwezig, maar draait gewoon niet. Waarom is me een raadsel.
In NW-Overijssel had men als smoes dat er geen storingsdienst voor die uren beschikbaar was.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door maarpol »

Prachtig landelijke varen op de Mark

Je bent verdwaald man je vaart in een sloot
Groeten Martin

Roest rust nooit.
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Vliegende Vaart

Bericht door zoetwatermatroos »

Die route veel gevaren. Lossen in Oudenbosch. Geladen vanaf heijningen naar binnen ivm de diepgang. En leeg via Oosterhout weer naar buiten.
Schipper MTS Vosta
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Eric,

Gezien dat je weer aan het varen ben, dus alvast maar boven aan gezet :D , kun je ons (indien mogelijk) weer bijpraten. :mrgreen:

grt Wim
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Tjongejonge, weer 20 pagina's gemist omdat ik geen mailtjes van het forum kreeg. :(
Ik heb niet alles gelezen, dan ben ik nog lang bezig, maar wel veel plaatjes gezien en de hoofdpunten mee gepakt.
Interessante reisjes zo! Zoals eerder al werd aangehaald doe je zo direct veel ervaring op in allerlei omstandigheden.
Je maakt ook wel serieus werk van de updates hier, erg leuk!
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

je hebt je bericht al weer weg gehaald of zo, maar ik herkende wel degelijk een stukje tekst van Kees van Kooten en Wim de Bie :wink:
ze moeten nog eens zeggen dat ik niet op Lucky Luke lijk
ik geef sneller commentaar dan dat jij kan plaatsen :mrgreen:
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Was maar een halve post Leo, Internet trouble. Hierbij het hele verhaal.
Jij bent idd reten-snel ;)


Sorry dat ik twee weken verzaakt heb. Als excuus wil ik aanvoeren dat ik het erg druk had bij de werf. En de drive was ook even wat minder, een echte feuilleton gaat het niet worden hoor.

Goed, twee weken liggen klussen in Werkendam, in het insteekhaventje van Instalho en Clean.

wat is er gebeurd? Teveel om op te noemen. Een paar grote projecten en een heleboel kleintjes.

Een groot project was het vernieuwen van de dekwaspomp, plus installatie van een nieuwe lens- en ballastpomp.
De oude dekwaspomp was versleten, na vele jaren trouwe dienst mag ik aannemen. Er is een bijna identieke pomp voor terug gekomen, die 4 bar druk levert bij een goede 35kuub per uur. Da's genoeg om het ruim eens flink uit te spuiten. Of van driehoog een volwassen vent van z'n brommer :mrgreen:
De lens- en ballastpomp geeft maar zo'n 2 bar, maar levert 65 kuub per uur.
En omdat ze toch met de brander in de weer waren heb ik gelijk dat hoekje van de machinekamer een beetje op laten schonen, oude steuntjes, lipjes en ander overbodig geworden ijzerwerk weg gebrand. Een paar spanten waar in de loop der jaren hapjes uit gebrand waren weer aan laten helen, want die zitten er tenslotte niet voor niets.

Overboord leiding ook vervangen want daar zat geen afsluiter tegen de huid en dikwandig was het ook al niet. Als die doorroest kun je daar zo maar op zinken, want geladen zit hij onder water. Dus daarom gelijk ook maar een terugslagklep erin. Hoewel het al die jaren blijkbaar goed afgelopen is, toch maar verbeterd.

Ook een zuigleiding op de ballasttank laten maken zodat ik die vlot leeg kan trekken. Als hij dicht is, wat nu nog niet helemaal het geval is. Ik heb op de slechtste plekken wat plaatjes en postzegels laten zetten. Een heel nieuw schot kan bruin nu niet trekken. Alleen het stukje schot tussen de motorfundatie heb ik laten vervangen want dat was echt een vergiet. Ik kan hem nu in ieder geval tot anderhalve meter vol gebruiken, genoeg om onder 5m te komen, voor dat lage bruggetje in Arques bijvoorbeeld.

Zuig- en persmanometers erop zodat je kunt zien hoe e.e.a. werkt.

De andere grote klus was uitlaatdempers vernieuwen in de voormachinekamer. De DAF van de boegschroef heeft nu een 45dB demper, en is daarmee heel stil geworden. De oude uitlaat keek je zo doorheen, als daar ooit binnenwerk ingezeten heeft dan was het echt compleet verdwenen. Daarna geïsoleerd, dus veilig en dan blijft het wat koeler in de zomer. Is vandaag nog niet nodig :mrgreen:
Gelijk de uitlaat bovendeks verzet naar een plaats waar hij niet onder de luiken valt als die op de voorroef opgestapeld liggen. De oude was klapbaar maar stond tegen de onderkant van de stapel luiken aan te blazen als je open lag. Leek me geen goed idee. Nu iets naar voren en naar bakboord, op de plaats van een oude kachelpijp van de voorroef. Afneembaar i.v.m. de kruiphoogte.
Uitlaat van de generator moest van z'n plaats voor dit hele verhaal en ook vervangen, dus die is nu ook muisstil. Prettig voor jezelf op het voordek en voor de buren als je 's avonds de generator draait.

Nadat het voorop zo stil geworden was hoorden we pas goed hoeveel herrie de hydraulische besturing van het stuurrooster van de boegschroef maakte. Een hydrauliekman erbij gehaald en die stelde de diagnose cavitatie in de pomp door een te dunne zuigleiding.
Er zat een 16mm zuigleiding van een meter of 8 lang en een pers van 12mm, en dat leek hem veel te weinig. De mannen van Instalho aan het werk gezet, en die hebben de zuig vervangen door een 28mm leiding en de 16mm als persleiding gebruikt. Met als gevolg dat de herrie over is, en het rooster razendsnel draait - problem solved 8)
E.e.a. is vorig jaar op een andere werf nieuw gemaakt maar blijkbaar niet helemaal goed. Toen ik destijds opmerkte dat die leiding me gevoelsmatig aan de dunne kant leek was het standaard antwoord; "dat maken we hier altijd zo". Volgende keer toch m'n gevoel maar volgen. :?

Verder is de elektricien een paar dagen bezig geweest. O.a. een paar 220V groepen achter de omvormer gezet zodat ik de generator echt alleen nog maar voor draaistroom en de boiler nodig heb. De halogeen dek verlichting vervangen door LED lampen om het stroomverbruik wat te verminderen. Nieuwe bediening op de luikenwagen-lier, met noodstop want de oude werkte niet. Wat instrumentenverlichting gerepareerd.
Nieuwe computer voor de Tresco plus een nieuw scherm. Dat werkt nu een stuk sneller en ik kan het scherm zelfs overdag aflezen :wink:
Batterij uit het Furuno SC-50 satelietkompas laten vervangen want die gaf een foutmelding. .Alleen geeft hij nu de koers niet meer aan op de Tresco dus daar moet nog verder naar gekeken worden.

Wi-Fi- en 4G buiten antennes op de antennebeugel geplaatst t.b.v. Internet aan boord want dat is tegenwoordig onmisbaar. Router met accespoint erbij dus we hebben nu een Vliegende Vaart netwerkje 8)
Het eerste wat een tegenwoordige matroos doet als hij aan boord komt is om de code vragen

Ik had de oude verbruiksmeter van Bram gekregen, en die hebben we geïnstalleerd zodat ik het brandstofverbruik van de Deutz in de gaten kan houden.
Nieuwe peilglazen op de bunkertanks gezet zodat ik ze af kan lezen zonder bril ;)

De zaling van de voormast laten vernieuwen. Die had ik zelf gemold door de mast op te draaien met de vlaggenlijnen te strak. Stripjes laten maken zodat die lijntjes in lijn zitten als de mast bout waardoor dat niet nog eens gebeurd.
Aluminium beschermkapje om de aandrijving van het schroefas vetsmeerapparaat laten maken. Daar had de politie een opmerking over gemaakt; alle bewegende delen moet afgeschermd zijn.

Spiegels bij geplaatst zodat ik vanuit de stuurhut ook achterom kan kijken, handig om te zien of de kont al bij is.

Vlaggestokhouder voorop de voorboeiing gezet voor een geusje. Dan zie ik vanuit de hut de plaats van de voorsteven beter, want de voorboeiing zit net achter de kap. En ook handig als windwijzer als de mast plat ligt.


Verder nog wat kleinigheidjes in de woning.

Het wordt nog wel eens wat hier :wink:
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Hallo Eric,
Goed te horen dat je weer in de vaart bent.
Je zegt, een feuilleton gaat het niet worden, maar dit is toch al een heel verhaal.
En zoals je zelf zegt, het gaat wel wat worden.
Zo te lezen wordt het schip steeds meer aan aan jou eisen aangepast. :D
Goeie vaart naar Ravestein,
grt Wim
Plaats reactie