Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Janna schreef: 19 jan 2018 23:27AfbeeldingHé, een tjalk.
IJsseltjalk Nooit Volmaakt.
Scheepsportret op BVT.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Vliegende Vaart

Bericht door wim »

Hier een kort filmpje over de Vasco da Gama
https://youtu.be/RG3z6blgFaM
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Eric, ik ben een paar dagen weggeweest en werd bij terugleer wederom verrast door je geweldige “Reisverslag”. En ditmaal ook nog met een relaas uit het land van mijn kinderjaren en vroege jeugd. GEWELDIG!

Naar aanleiding van wat opmerkingen kan ik het niet laten wat aanvullende info te verschaffen. Je zegt:
het is zo'n sluis waarvan de deuren niet tegenover elkaar liggen.
Eric, dat heet in het jargon een bajonetsluis. In Binnenvaarttaal staat daarover:

bajonetsluis:
sluis, met brede kolk en 'verspringende' sluisdeuren. D.w.z. dat het ene stel deuren zoveel mogelijk aan bakboord en het andere stel zoveel mogelijk aan stuurboord (of omgekeerd) geplaatst is.
De bajonetsluis is een bijzondere vorm van de komsluis.

https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... jonetsluis

Leo zei:
ooit heb ik mij wijs laten maken dat die sluizen zo gebouwd zijn uit veiligheids- overweging
op weg naar Tilburg heb je een trapsluis die ook zo gebouwd is
het verhaal was dat als er in tijden van oorlog een deur uitgeschoten zou worden door een soort van torpedo dat hij dan nooit met een schot twee deuren er uit kan schieten waar door het kanaal leeg zou lopen aan de boven zijde
ik vond het nog al wat, maar ik heb geen verstand van sluizen

Leo, laat ik zeggen dat ik er een klein beetje “sluizen”verstand heb, maar ga er maar van uit dat Binnenvaarttaal in dit geval de enige juiste verklaring voor deze bouwwijze.
We kunnen het ons niet meer voorstellen, maar pas bij de bouw van de Beatrixsluis einde jaren dertig heeft RWS het sluishoofd net zo breed gemaakt als de sluiskolk.
Het bewegen van de deuren gebeurde natuurlijk lange tijd met ellebogenstoom.
Dan was het handig dat de deuren niet groter waren dan strikt noodzakelijk. De Maassluizen uit de twintiger jaren waren de eerste volledig elektrische sluizen in Nederland. Maar ook toen vond men het geldverspilling om rechte muren te bouwen.
Het was goedkoper om een stuk muur schuin te maken zodat de sluisdeuren kleiner konden worden.
Dat in Weurt en Heumen de sluishoofden 16 meter zijn, is te danken aan de gemeente Nijmegen. Die wilde dat de Kanaalhaven voor zo groot mogelijke schepen bereikbaar waren en wilde geen onnodige beperking in de breedte. De meerkosten van de langere sluisdeuren zijn destijds dan ook door de gemeente Nijmegen aan RWS vergoed. En zo werd sluis Weurt groter dan de andere Maassluizen en was daarmee tot de ingebruikname van de sluizen in Tiel en Wijk bij Duurstede (1952) de grootste binnenvaartsluis in Europa.

Bajonet sluizen zijn zeker niet uniek, maar de sluizen 15 en 16 waar Eric ons zo mooie plaatjes van heeft laten zien, zijn toch wel heel bijzonder, maar ook dat is nauwelijks bekend. Ze liggen namelijk “schuin” in het kanaal.

In de Katholieke Encyclopaedie uit 1933 legt Ingenieur Egelie uit welke slimmigheid hier is toegepast.

Afbeelding

En ook niet echt algemeen bekend is dat daar in Roeven bij sluis 15 ( Nederweert) een van de eerste en oudste waterkrachtcentrales van Nederland ligt. Gebouwd in 1919, dus nog voor de bouw van de huidige sluis 15.
Dat zijn allemaal dingen die in mijn brein komen boven borrelen naar aanleiding van de plaatjes en de verhalen van Eric.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Interessant dat van sluis 15 en 16 (en ook de rest ;-) )
Je moet er maar op komen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Toch zit er een addertje onder het gras.
Als er één schip door de sluis gaat is het systeem prachtig.
Maar met twee lange schepen in de schutting zal men iet wat scheef tussen de landhoofden door (eigenlijk door het landhoofd!) moeten varen.
De doorvaartbreedte wordt dus iets minder.
De doorvaartopening ligt namelijk in het verlengde van het kanaal, niet in het verlengde van de sluiswanden.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter dat klopt, het tweede schip zal met de kop toch even dwarsweg moeten. Nu gaat dat in deze sluizen al weer iets eenvoudiger dan in de andere ZWV sluizen waar de hoek haaks is/was. Bij 15 en 16 loopt hij een toch iets schuin, maar lastig blijft het.
Wat je op de foto van Eric niet duidelijk ziet is dat de muur met de deurkas aan stuurboord in een andere hoek staat dan die aan bakboord. Ze staan niet evenwijdig aan elkaar. Als eerste schip moet je je dus op de bb muur richten, zodat je aan sb in de kolk komt, en als tweede moet je je bij het invaren meer op de stand van de sb muur richten.

Maar je hebt gelijk, ook deze vondst van ir. Louman is dan wel een verbetring van de bajonetsluis, maar een kom- of bajonetsluis is voor de scheepvaart nooit ideaal.

Eric schreef ook: Gelijk na de sluis is het ook droog en trekt een duiker naar bakboord dus daar hadden we moeite om uit de wal te blijven.
Die duiker zal zeker invloed gehad hebben maar, zeker met zijn breedte blijf je bij het uitvaren van deze kolk gemakkelijk te lang strak langs de sb muur varen, terwijl je eigenlijk zo gauw mogelijk de kont wat van de muur moet zien te krijgen om goed recht in het kanaal te komen.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank voor de uitleg over sluis 15 Spok en Pieter. Nu snap ik waarom ik hem niet rechtuit de sluis uit kreeg. Vanwege de buurman kon ik er niet rechtuit uit, en vanwege de hekjes op de deuren durfde ik de kont niet te draaien totdat ik helemaal de sluis uit was. En toen ik er eenmaal uit was kreeg ik met m'n kleine kopschroefje de kop niet recht, mede door de zuiging van de duiker. Gelukkig stond daar een stukje remming om me tegen te houden, precies voor dit doel neem ik aan. En de buurman van de Isis wist waarschijnlijk precies wat hij deed, en trok me in het voorbijvaren mooi terug uit de wal.

Maar goed, inmiddels zijn we een paar dagen verder.

Gisteravond met vrienden Breda in geweest dus nu pas tijd voor een verslag.

Om zes uur begonnen beneden Sambeek. Rustige Maas met weinig vaart op de zaterdag.

Sluis Grave was ik al in geen eeuwigheid meer door geweest want met de tjalk komen we daar nooit. Het moet wel veertig jaar geleden zijn.
De stuw is gerepareerd en niets wijst meer op die mistige avond een jaar geleden. Ik vind de invaart van het sluiskanaal aan de bovenkant vrij krap en haaks. Ik kan er wel een beetje inkomen dat iemand die er nog nooit geweest is deze invaart gemist heeft, en misschien aangezien heeft voor een haven. Hij zal de stuw wel argeloos aangezien hebben voor een brug, want op radar zie je weinig verschil. De boeienlijn boven de stuw kan ook wel wat duidelijker zichtbaar op radar.
Natuurlijk is zoiets niet goed te praten, je moet je Tresco of andere navigatiekaart natuurlijk goed bestuderen als je vaart. En al helemaal in dikke mist.
Maar toch; als iets fout kán gaan, dan gaat het op een zeker moment ook fout, zo luidt de welbekende wet van Murphy :mrgreen:
Ik ben benieuwd naar de conclusies in het rapport van de Raad voor de Veiligheid. Dat moet komend voorjaar klaar zijn hoor ik.

De sluizen van Grave en Lith stonden keurig voor ons klaar, prima service 8)

De Maas heeft korte kribben of oevers met bomen er op, en die hebben zwaar te lijden gehad van de storm van afgelopen donderdag. We hebben er tientallen om zien liggen.

Om half twee draaiden we de Amertak in, en net na tweeen meldden we ons bij de Marksluis. Om te horen dat die maar tot twee uur draaide :roll: We hadden de bedieningstijden wel opgezocht maar bij de verkeerde datum gekeken :oops: in de winter draait hij zaterdags niet tot zeven uur 's avonds maar twee uur 's middags. De logica daarachter ontgaat me want de sluis wordt op afstand bediend vanuit de Centrale in Tilburg dus er hoeft niemand langer op dienst te blijven. De sluisbedienaar wilde nog wel voor ons draaien maar z'n superieur verbood dat, tijd is tijd.
Leuker kunnen we het niet maken..

Dus vastgemaakt op de remming van de kruising en weekeind.
Nu is de planning maandagmorgen om zes uur door de sluis, en om zeven uur aanvang lossen ipv zes uur.

De plaatjes:
Grave van beneden gezien
Grave van beneden gezien
IMG_8495.jpg (111.97 KiB) 1482 keer bekeken
de markante bomen langs de Maas
de markante bomen langs de Maas
IMG_8496.jpg (91.61 KiB) 1482 keer bekeken
Stormschade
Stormschade
IMG_8497.jpg (114.88 KiB) 1482 keer bekeken
Brandhout..
Brandhout..
IMG_8498.jpg (95.32 KiB) 1482 keer bekeken
Mooi scheepje
Mooi scheepje
IMG_8502.jpg (94.16 KiB) 1482 keer bekeken
Amertak
Amertak
IMG_8503.jpg (176.46 KiB) 1482 keer bekeken
Haven Oosterhout
Haven Oosterhout
IMG_8504.jpg (134.67 KiB) 1482 keer bekeken
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder »

Dit is een van Goor, de ex "Gerjo-P' , "Favoriet" . Blijven voor mij de mooiste schepen uit die periode. Geniet van je verhalen, vooral doorgaan :D
mvg
Geert
Bijlagen
Gerjo-P.jpg
Gerjo-P.jpg (150.99 KiB) 3012 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door tijdstroom »

Ik ben het vaak met je eens, maar nu ff niet. Laatst heb ik een foto, niet zo'n beste gemaakt van mijn radarbeeld boven Grave.
Afbeelding
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de schipper van de tanker door de stuw is gegaan. Dat hij zo ie zo is gaan varen met zo'n lading, zonder de plaatselijke kennis in potdichte mist. Maar hij had de beschikking over een electronische kaart. Zelfs op de radar is het allemaal duidelijk lijkt me. Het moment dat hij de ketting brak heeft een herrie gegeven, als hij dan achteruit had geslagen , was er zelfs nog weinig aan de hand. Maar hij is doorgevaren zonder te stoppen. Tussen ketting en stuw zijn ongeveer drie honderd meter.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Nu snap ik waarom ik hem niet rechtuit de sluis uit kreeg.

Eric ga er maar gerust van uit dat deze specifieke kenmerken van sluis 15 en 16 bij weinigen bekend zijn, en dan bedoel ik niet eens de varenden.
In mijn RWS tijd kwam ik ook wel RWS-ers tegen die op die sluizen werkten of er anderszins formele bemoeienis mee hadden die dit absoluut niet wisten. Maar wanneer je daar nog eens komt let er maar eens op en dan is het duidelijk te zien.

Overigens heb je weer hele mooie plaatjes geleverd. Nu kan ik vanaf m'n luie stoel een deel van de schade in mijn voormalige beheersgebied bekijken.
Heel relaxt. Dat die bakenbomen ( de officiële naam voor de bomen op de oevers van de Maas beneden Heumen, de Amer en Bergse Maas) bij bosjes sneuvelen is een vanzelfsprekendheid. Deze bomen zijn gewoon aan hun levenseinde. Ze zijn ooit geplant om bij overstroomde uiterwaarden toch een veilige vaart mogelijk te maken, vandaar de naam BAKENboom. Die functie hebben ze inmiddels goeddeels verloren en met het hier en daar plaatsen van een radarbaken op een paal heel goed te vervangen.
Het grootste probleem is nu echter dat de locale bevolking en de gemeentes van mening zijn dat ze als gemeentelijke monumenten moeten worden aangemerkt en dus herplant moeten worden als ze sneuvelen.
Een ander probleem is het feit dat deze omgevallen bomen onderdeel zijn van het ecologische systeem en dus niet verwijderd mogen worden maar ter plaatse moeten wegrotten. Dus jouw opmerking "Brandhout" is voor velen zeer begrijpelijk, maar niet voor iedereen.
Ik herinner me de moeite en de discussie die we als nautische dienst hebben moeten getroosten toen er pal boven de stuw van Grave een aantal exemplaren zoals "brandhout" paralel en half in de rivier en met de kruinen naar boven(strooms) waren omgevallen. Eén hoogwater golfje en ze zouden de kop voor hebben genomen en in de stuw zijn beland.
Die vlakbij de stuw lagen mochten we uiteindelijk weghalen, maar anderen moesten met kettingen worden vastgelegd want ze mochten niet uit het gebied. Gelukkig zijn de ecologen inmiddels wel tot het inzicht gekomen dat er ook nog zoiets is als een gulden middenweg. Dus ik houd er rekening mee dat de meeste van de bomen die nu platliggen toch wel weggehaald zullen mogen worden.
En anders......... worden deze bomen een walhalla voor "Alles (m.u.v. schippers) wat leeft en bloeit en dat ons altijd weer boeit", zoals ons dat door Bert Garthof en Leo de Beer iedere zonder in "Weer of geen weer" werd voorgehouden.
Plaats reactie