Binnenvaart in oorlogstijd.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Kees Keijzer »

In een doosje met oude charters van de luxe motor JACO van mij oom Bram Keijzer een charter gevonden van 75 jaar geleden , dus een uit een hele donkere periode . Op de achterkant van het document staat nog h.e.e.a. over molestschade en oorlogshandelingen. Ik zal binnen kort nog wel eens verder zoeken of nog meer over die moeilijke tijd bij zit.
Afbeelding
Afbeelding
Groet; Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door tijdstroom »

Dat je dat nog hebt Kees, bijzonder, wat me opvalt is dat er een vracht per 2000kg staat, waarvoor was dat?
Kunnen ze nu ook veel beter doen, lijkt het meer.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Gert Schouwstra »

In de eerste helft van de 20e eeuw werden alle granen op de termijnmarkt verhandeld per 2000 kg.
Voor de vrachtprijs werd daar door deze bevrachter blijkbaar bij aangesloten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Kees Touw »

Veel van het (bulk-) vervoer per binnenschip ging in de negentiende eeuw en tot ver in de twintigste eeuw per last.
En een last is 2000 kg of 2 ton.
Er waren verschillende soorten lasten.
Een graanlast was 2000 kg.
Haver was 1500 kg per last.
Rogge was 2250 kg per last.
Bron: I. de Jonge in 'Strijd en Zegepraal der Rijnschippers in het voorjaar 1898', Rotterdam 1898 [herdruk 1973] uitgave van de ARSB.

In oude advertenties lees je wel eens dat een schip 44 en een halve roggelast was.
Zo'n schip was dan 100 ton groot.
Vooral houten Groningse zeetjalken werden nogal eens in roggelasten gemeten.
Omdat er met veel maten gerekend werd kon er betrekkelijke eenvoudig gesjoemeld worden.
Groet van K.T.

P.S.
Wil wil weten wie schipper Iman de Jonge was, de schrijver van 'Strijd en Zegepraal', kan terecht op mijn website:
https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Klik op Scheepvaart III-1 en scrol naar beneden.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door mastodont »

goed opgemerkt Kees
maar dat de mensen niet gezien hebben dat we dat toch al gehad hebben
reis 17 van mijn opa 3,00 gulden per last
viewtopic.php?f=3&t=2654&hilit=butagas&start=9810

en op 10 april 1927 zie je dat hij zand laad per m3 dat is volgens mijn opa 1400 kg
viewtopic.php?f=3&t=2654&hilit=butagas&start=9800
gr
leo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door pieter53 »

BVT heeft:

1> gewichtsmaat meestal gesteld op 2000 kg.
Deze afgeronde eenheid is vermoedelijk pas sinds de Franse tijd gebruikelijk. Daarvoor kende men diverse soorten, vaak plaatselijke, lasten. Deze gewichten kwamen vaak ongeveer overeen met de corresponderende inhoudsmaat 'last'. Zo was de Amsterdamse last (inhoudsmaat) 125 kubieke Amsterdamse voeten (ca. 2,8 m³) en de Amsterdamse Roggelast (gewichtsmaat) 4250 Amsterdamse ponden, hetgeen neerkomt op 2098 kg. Waarbij men dus schijnbaar uitging van rogge met een dichtheid van 74 kg/hl.

2> ca. 1770 kg = 1/10 Groninger mest. Gewichtsmaat gebruikt bij het vervoer van koemest, beer, e.d.

3> inhoudsmaat:
a> voor schepen: ca. 2837 kubieke decimeter vaak gelijk gesteld met de registerton. De maat werd voor zeegaande schepen nog wel eens gebruikt.
b> voor granen: ca. 2900 kubieke decimeter, maar plaatselijk variabel.

4> 14 tonnetjes of 17 kantjes, haring. (ca. 10.000 stuks?)

Zie ook: https://home.kpn.nl/vanadovv/Staring.html
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik kan in die charters van mijn oom tot in de vijftiger jaren nog wel meer de vrachtprijs per LAST tegen, mijn vader gebruikt de term ook nog wel eens b.v. : Een schip van 100 last.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door pieter53 »

PK voor motorvermogen is geloof ik ook al een halve eeuw uitgebannen..... :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door k-k »

Weet niet of ik hem al eens in dit topic heb geplaatst. Scan van het kasboekje van de Hoop op Zegen, waar Opa Klaas mee voer tot 1945.
Over 1943 de hoeveelheden in last en in 1944 in ton. Het handschrift herken ik als die van mijn vader. Gr. Klaas.
1943-46 kasboek 5.jpg
1943-46 kasboek 5.jpg (197.46 KiB) 1969 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Kees Keijzer »

Wrijfhout schreef: 10 jan 2018 15:14 Lemmer onbekende sleepboot (1).jpg
Onlangs wist ik deze oorlogsfoto te bemachtigenen, achterop staat geschreven: 'Unser Boot verläßt den Lemmer Hafen.'

Een naam valt nergens te ontdekken, ik vermoed dat het een buit gemaakte sleepboot uit het IJsselmeerflottielje betreft.
Hieronder een stuk tekst over het IJsselmeerflottielje dat ik in Wikipedia heb gevonden:

"Bij de mobilisatie van Nederland in 1939 voorzag de Koninklijke Marine een eventuele Duitse invasie in Noord-Holland via het IJsselmeer of een landing achter Stelling Kornwerderzand. Om dit te verhinderen werd het IJsselmeerflottielje opgericht. Het flottielje werd onder het bevel van Commandant Marine Willemsoord, schout-bij nacht H. Jolles, geplaatst, die tevens Commandant Stelling Den Helder was. De Koninklijke Marine had echter weinig materiaal om dit adequaat in te richten. Driekwart van de oorlogsschepen bevond zich in Nederlands Oost-Indië. Volgens de opzet zou het IJsselmeerflottielje uit drie kanonneerboten en bewapende motorsleepboten bestaan. Slechts één oorlogsschip, de rivierkanonneerboot Hr. Ms. Hefring van 1880, kon worden toegevoegd. Dit werd meteen het vlaggeschip van het flottielje. Daarnaast werden in eerste instantie acht amsterdammertjes beschikbaar gesteld, maar door hun lage vrijboord waren deze ongeschikt voor de golfslag van het IJsselmeer. Daarom werden ze al op 21 oktober 1939 vervangen door acht gevorderde motorsleepboten. Dit waren de Adwill II, Albatros, Argri, Nelly, Oranje, Sya, Tema en Zeemeeuw. Voor de bewapening van deze boten waren slechts zes 7,7mm mitrailleurs beschikbaar."

"De overgave van Nederland op 14 mei leidde tot een reeks tegenstrijdige orders voor het IJsselmeerflottielje, waardoor een aantal schepen naar Enkhuizen voer in plaats van naar Engeland. Ten slotte kregen de bemanning van de schepen het sein om de schepen tot zinken te brengen. Daarmee kwam een einde aan het bestaan van het IJsselmeerflottielje. Het afzinken van de eigen schepen vond niet afdoende plaats, daar de meeste schepen gelicht konden worden en in dienst van de Duitsers konden worden ingezet of gesloopt werden. De motorsleepboten werden allemaal door de Duitsers als krijgsbuit in beslag genomen. Een aantal overleefde de oorlog en vervielen aan de Nederlandse Staat."

Het boekje "Het IJsselmeerflottielje" had ik eerder al aangeschaft naar aanleiding van een eerdere discussie binnen dit topic. Daarin wordt het verdere oorlogsverloop van de 8 motorsleepboten genoemd. Ik kom er niet uit welke sleepboot dit zou kunnen zijn. Misschien is iemand beter op de hoogte met de genoemde sleepboten en herkent hij de boot.

Gr. Harry
Harry; De ADWIL II, de huidige VICTOR is in 1941 bij Boot in Alphen gebouwd als compensatie voor de in de mei dagen van 1940 verloren gegane ADWIL van Bologne.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie