Ha, lachen dat ik ineens in het Engels kanaal vaar. Vaak geweest maar nog nooit met een binnenvaartschip
Zo zie je maar, die AIS-websites zijn niet helemaal te vertrouwen.
En ook op Tresco blijft het AIS-symbool van een schip wel eens 'hangen'. Dan zie je een rondje op je scherm maar buiten is niets te zien.
Maar AIS zelf vind ik een van de beste uitvindingen op navigatiegebied van de laatste tijd. Het vergroot de veiligheid doordat je schepen aan kunt zien komen, en het verbetert de communicatie omdat je de naam ziet en ze daarmee kunt oproepen. Geen geroep van 'ship in postion xxx', of 'die afvaart daar en daar', maar gewoon de scheepsnaam. Vanmiddag gingen we de versmalling van Komen in, en ik zag de opvarige Marina komen en kon makkelijk een afspraak met hem maken dat wij eerst door kwamen.
Goede post over die omgekomen soldaten Spok. Bij de eerste wereldoorlog denk ik altijd aan het boek "Im Westen nichts Neues" van Erich Maria Remarque, een boek wat grote indruk op me heeft gemaakt toen ik het op de middelbare school las. Levens telden niet voor de generaals. En misschien vandaag de dag nog steeds niet voor sommige politici. En dat slagveld lag hier, in Noord-frankrijk en Belgie.
Maar goed, terug naar vandaag.
Om zeven uur op, en een de motor klaar maken en de ander naar de bakker.
Om kwart voor acht onderweg, met heel wat beter zicht dan de vorige dag.
Het werd een gewoon dagje varen zonder enige opwinding of technische maleur. Ik durf het bijna niet te zeggen maar er sluipt een zekere gewenning in het hele spel; het begint routineus te worden. Prettig, want dan ga je ook tijd krijgen voor andere zaken.
Wat ook scheelde was dat het inmiddels normaal water was, dus geen hele kleine doorvaarthoogtes of veel stroom in de kont.
Bij sluis Don een tijd liggen drijven, en uiteindelijk samen met de 85m Carpe Diem in de sluis. Diagonaal om wat beter te passen.
Ook La Grande Caroussel met z'n tweeen, maar in Quesnoy raakt ik 'm gelukkig kwijt want die is korter.
Beneden sluis Baafs Vijve blijven liggen. Half tien, 't was wel mooi geweest ook. De binnenvaart maakt (te) lange dagen. In welke andere bedrijfstak wordt het normaal gevonden dat 14 uur werken per dag de norm is?
Morgen gaan we, ivm het tij op de Schelde, niet verder dan Terneuzen dus dat wordt een normale werkdag.
Foto's van vandaag:
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
wat was de naam van dat lekkere kontje
gr Bas de Ruijter
gr Bas de Ruijter
Re: Vliegende Vaart
dacht ik wel vroegere Pelikaan
mooi schip
goede vaart gr Bas
mooi schip
goede vaart gr Bas
Re: Vliegende Vaart
niks veranderlijker dan een mens
ik weet nog goed dat het wel eens anders is geweest
ik vind deze mooier
en even vrij naar Mart Smeets
mag ik dat zeggen ?
ja dat mag ik zeggen
ik weet nog goed dat het wel eens anders is geweest
ik vind deze mooier
en even vrij naar Mart Smeets
mag ik dat zeggen ?
ja dat mag ik zeggen
Janna schreef: ↑12 jul 2010 14:04Dat is dan wel niet voor mij bedoeld; maar tjonge, wat een mooi schip is datmastodont schreef:nog even een berichtje speciaal voor mijn broer Wim
Wim als je nu even je liggende gelden opneemt ,dan heb ik hier een mooie aanbieding voor je
https://www.gallemakelaars.nl/
kijken bij de vrachtschepen
de Prins van Oranje is te koop
60x7,20
bouwjaar 1962
vraag prijs 250.000,00
altijd handig als je een schip koopt wat je al kent
gr
leo
Staat nog een mooie motor in ook.
Én inm in prijs verlaagd; 225.000,-
Ik zal hier geen foto's van anderen posten, maar hij staat hier:
https://www.shipphoto.nl/fotos/fotos2.asp?fotoid=25535
, en hier:
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/5412/
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: Vliegende Vaart
Ik weet niet waarom je dat schrijft Leo, maar dat mooie is er een beetje van af. Ik ben hem van de week nog voorbij, staat een andere naam op, maar de tranen schieten je in de ogen.
gr Rienk
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Re: Vliegende Vaart
Ja die Prins van Oranje is een mooi schip. Laatste keer dat ik 'm zag wel wat minder onderhouden.
Maar ik vond 'm niet praktisch voor de Rijn, dacht niet dat hij makkelijk naar boven zou lopen. Plus hij is gebouwd op 60m en als je 'm inkort tot 55m krijg je vast een knik in de zeeg. Maar de Industrie die erin staat is natuurlijk heel bijzonder.
We lagen vandaag trouwens in de sluis Evergem samen met ook een Industrie, in de Nikita ex Vogelzang. Daar zit nu een jong stel op zag ik. Leuk dat die een ouder schip met zo'n motor aandurven. Zo te horen niet direct omkeerbaar maar met koppeling.
Maar goed, vandaag gevaren van Vijve tot Terneuzen.
Beetje uitgeslapen maar we hadden nóg wel een uur kunnen blijven liggen want er kwam een duwer met een kraanponton langs die vastliep in het droge stuk beneden sluis Vijve. Gelukkig kwam hij na een hele poos heen en weer gedraai los en kon hij de sluis in. Hij raakte bij het invaren het sluishoofd en het betonstof stoof in het rond. Er zit voor deze sluis geen remming zoals in Nederland gebruikelijk is.
Geen makkelijk klusje om zo'n vierkante bak van bijna 12m breed en 2,80 diep de Leie door te persen. Hij moest naar Harelbeke om de deuren van de nieuwe sluis erin te hangen.
Hij kon maar heel langzaam varen, dus de schepen die erachter vielen waren ook not amused.. Maar boven de sluis heeft hij 'm even tegen de wal gehouden om iedereen door te laten.
Dus we konden pas om half elf weg. Op de Leie loopt het schip meestal prima. Het kanaal Gent naar Brugge is een ander verhaal, daar loopt en stuurt het schip een stuk minder. Voor Evergem aangekomen bleek de sluis gesperd. Vastgemaakt en gelukkig begonnen ze na een poosje weer, maar eerst van beneden een volle sluis dus voordat je dan geschut bent ben je anderhalf uur verder.
Daarna zaten er een paar voor ons die ineens een mooi plekje zagen om te gaan liggen en opeens aan de ho-ijzers trokken, dus daar weer liggen drijven. En we zaten achter een langzame spits tot buiten de Ringvaart.
Maar eenmaal op het Kanaal Gent Terneuzen loopt het schip prima, lekker ruim en diep water daar.
Om een uur of zes gemeerd voor de Oostersluis. Leo kwam nog langs, opgeviste wrijfhouten brengen. Geweldig Leo, onwijs bedankt!
We waren er inmiddels een stuk of drie kwijt dus nu zijn we weer voltallig.
Morgen gaan we over de vloed naar Antwerpen. Dan gaan we eens bij een radarboot in aanbouw kijken
Foto's van vandaag:
Maar ik vond 'm niet praktisch voor de Rijn, dacht niet dat hij makkelijk naar boven zou lopen. Plus hij is gebouwd op 60m en als je 'm inkort tot 55m krijg je vast een knik in de zeeg. Maar de Industrie die erin staat is natuurlijk heel bijzonder.
We lagen vandaag trouwens in de sluis Evergem samen met ook een Industrie, in de Nikita ex Vogelzang. Daar zit nu een jong stel op zag ik. Leuk dat die een ouder schip met zo'n motor aandurven. Zo te horen niet direct omkeerbaar maar met koppeling.
Maar goed, vandaag gevaren van Vijve tot Terneuzen.
Beetje uitgeslapen maar we hadden nóg wel een uur kunnen blijven liggen want er kwam een duwer met een kraanponton langs die vastliep in het droge stuk beneden sluis Vijve. Gelukkig kwam hij na een hele poos heen en weer gedraai los en kon hij de sluis in. Hij raakte bij het invaren het sluishoofd en het betonstof stoof in het rond. Er zit voor deze sluis geen remming zoals in Nederland gebruikelijk is.
Geen makkelijk klusje om zo'n vierkante bak van bijna 12m breed en 2,80 diep de Leie door te persen. Hij moest naar Harelbeke om de deuren van de nieuwe sluis erin te hangen.
Hij kon maar heel langzaam varen, dus de schepen die erachter vielen waren ook not amused.. Maar boven de sluis heeft hij 'm even tegen de wal gehouden om iedereen door te laten.
Dus we konden pas om half elf weg. Op de Leie loopt het schip meestal prima. Het kanaal Gent naar Brugge is een ander verhaal, daar loopt en stuurt het schip een stuk minder. Voor Evergem aangekomen bleek de sluis gesperd. Vastgemaakt en gelukkig begonnen ze na een poosje weer, maar eerst van beneden een volle sluis dus voordat je dan geschut bent ben je anderhalf uur verder.
Daarna zaten er een paar voor ons die ineens een mooi plekje zagen om te gaan liggen en opeens aan de ho-ijzers trokken, dus daar weer liggen drijven. En we zaten achter een langzame spits tot buiten de Ringvaart.
Maar eenmaal op het Kanaal Gent Terneuzen loopt het schip prima, lekker ruim en diep water daar.
Om een uur of zes gemeerd voor de Oostersluis. Leo kwam nog langs, opgeviste wrijfhouten brengen. Geweldig Leo, onwijs bedankt!
We waren er inmiddels een stuk of drie kwijt dus nu zijn we weer voltallig.
Morgen gaan we over de vloed naar Antwerpen. Dan gaan we eens bij een radarboot in aanbouw kijken
Foto's van vandaag:
Re: Vliegende Vaart
Is een plezier je te volgen en te zien , wens je het aller beste toe.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Vliegende Vaart
groet machiel
- Bijlagen
-
- PICT0796.JPG
- (156.13 KiB) 340 keer gedownload
-
- PICT0797.JPG
- (120.89 KiB) 330 keer gedownload