Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag gelost, en verhaald naar de laadplaats.

De sojaschroot werd door de kraan op een rooster van een put gegooid waarin het langzaam wegzakte, een lopende band op en de silo in.
Soja wordt op het rooster van een put gestort
Soja wordt op het rooster van een put gestort
IMG_8258.jpg (137.54 KiB) 2345 keer bekeken
In vier uur leeg.
Lossen ging vlot
Lossen ging vlot
IMG_8259.jpg (165.47 KiB) 2345 keer bekeken
Beetje mistig vanmorgen
Beetje mistig vanmorgen
IMG_8260.jpg (216.34 KiB) 2345 keer bekeken
Bezemschoon..
Bezemschoon..
IMG_8261.jpg (153.18 KiB) 2345 keer bekeken
Onze lading
Onze lading
IMG_8262.jpg (204.73 KiB) 2345 keer bekeken
Ruim nageveegd en klaar gemaakt voor vertrek naar onze laadplaats Arques-Smetz, twee sluizen terug.
Nageveegd
Nageveegd
IMG_8264.jpg (154.84 KiB) 2345 keer bekeken

Alles plat; voormast, Kopschroef uitlaat, hut gezakt, uitlaten van de motor en kachel eraf, tv antenne eraf. Antenne van het sateliet kompas lager gezet, en de GPS antenne van de AIS plat.
Hut omlaag
Hut omlaag
IMG_8267.jpg (144.56 KiB) 2345 keer bekeken
Op de losplaats gezwaaid, dat ging ruim.

Even een duwboot ruimte gegeven die naar binnen kwam, en langs de jachten op naar het lage bruggetje.
Duwer komt de haven in
Duwer komt de haven in
IMG_8270.jpg (111.52 KiB) 2345 keer bekeken
Het is hier krap zat.

Hadden de brug vooraf opgemeten en die was 5,07m hoog. Of beter gezegd laag.
Wij waren 5,00m, dus dat moest net kunnen.
Maar toen we onder de brug wilden ging het niet. Blijkbaar stond er inmiddels iets meer water. Moeilijk te zien aan de wal want het waterpeil varieert hier constant vanwege de sluizen, dus een brede groene waterlijn.
Terug op de kopschroef en ballast in de ballasttank gezet. Niet in het ruim want dat hadden we schoon en droog.
De ballasttank is lek vanaf ongeveer 1,20m hoog, dus 1m water erin. Maar hij bleek onder de platen ook lek, omdat de wierbak daar weggesneden is. De lekken waar ik bij kon afgepropt.
lekke tank..
lekke tank..
IMG_8277.jpg (184.4 KiB) 2345 keer bekeken
Er staat nu dus wat water in de bilge en dat geven we dan maar af als we een bilgeboot tegenkomen.

Vooraf de sluis Flandres gevraagd of hij aan het afschutten was maar dat was niet zo. Daar kreeg ik vanmorgen een belletje over van de voormalige schipper van de spits Linquenda, nu de Nadenos. Die waarschuwde me hier voor. Waarvoor dank 8)

Héél voorzichtig onder de brug door met zo'n 10cm speling.
Láge brug..
Láge brug..
IMG_8272.jpg (134.16 KiB) 2345 keer bekeken
Ook voorop werd het krap dus de voormast even naast de koker gelegd.

Er lag tegenover de haveningang een duwbak afgemeerd waardoor we niet opvarig de haven uit konden dus afvarig eruit en gezwaaid in de kom verderop. Nadat we de lage brug door waren gelijk de ballasttank leeg gaan trekken om het lekken te stoppen.

De bruggen op het kanaal zijn 25cm hoger en geen probleem.
Normale brug
Normale brug
IMG_8273.jpg (114.38 KiB) 2345 keer bekeken
Onder een normale lage brug
Onder een normale lage brug
IMG_8274.jpg (140.29 KiB) 2345 keer bekeken

Met de hut naar beneden is lastig varen omdat je weinig over de kop ziet. Radar even omhoog om te kijken heeft het risico dat je 'm vergeet bij de volgende brug. Spiegels gebruiken dus maar dat is in het donker ook weer lastig. Matroos voorop om aanwijzingen te geven.

We liggen inmiddels op onze plaats in Arques-Smetz. Morgenmiddag 450t tarwe laden voor Weert.

De tips over de voormast een stukje hoger; goed idee maar ik kan de hoogte ervan slecht opmeten. En als ik zie dat het met de voormast niet gaat ben ik waarschijnlijk toch te laat voor m'n hut..

De route; leuk dat iedereen zo meedenkt. Ik ben van plan om via Terneuzen en het Albertkanaal te gaan. Voor de Kempen zijn we te groot en voor Helmond te diep. De Nete vind ik echt de krikkemikken, ik denk dat via Terneuzen sneller gaat. Tegen de tijd dat we in Klein Ternaaien zijn is de was er wel uit op de Maas denk ik.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Zo beleef je nog eens wat en bouw je een schat aan ervaring op in korte tijd. Mooi man.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Erik, Een (nep) geusje op de voorsteven, net iets hoger dan de hut. Is gemakkelijker op te meten dan de mast. Bij het schutten op kleine kanaalpanden zie je vaak een golfbeweging en kan behoorlijke verschillen geven. Jaren geleden (1993) maakte ik een praatje met de sluismeester op de laatste sluis van het Saima-kanaal. Daar viel het me op dat het waterpeil zo onrustig was. Op dat moment was er geen vaart. De sluismeester legde uit dat het de inhoud van een afgelaten sluis was, die op het pand heen en weer klotste. Aan de oevers zag je het niet zo, maar de op en neer lopende schrijver trok mijn aandacht. Allemaal heel verklaarbaar, maar je staat er niet altijd bij stil. Gr. Klaas.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Hallo,op het Main - Donau kanaal bij de 22 meter diepe sluizen het zelfde probleem,ondanks de 6 spaarkommen wordt de laatse 3 meter op het kanaal geloosd welke trogvormig is uitgevoerd,in Fontinettes zelfs 1/3 volgens de folder va J C ,vandaar de schade aan de spoorbrug rand aldaar.En Erik ,nog geen [blad] blaazer aangeschaft in plaats van een bezem !? groet aan allen van Wim.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vanmiddag tarwe geladen in Arques-Smets.
Aan een bandje want de pijp was kapot.
Dat is een hoop gedoe want dat ding kan uiteraard níet van z'n plaats, dus verhalen om de lading te verdelen. Maar daarnaast ook afhouden of bijhouden om recht te blijven liggen. Makkelijk als je palen hebt.. :wink: De DAF en Deutz zijn niet af geweest.
Zat aardig wat kaf bij maar gelukkig waaide het meeste naar voren en de wal op.

Totaal 450 ton, in 15 vrachtauto's van 30 ton. Gepland vier stuks elk voor en achter de gebinten, en zeven er tussenin.
Druk met steekeindjes, wrijfhouten, de ijkstok en turven hoeveel camions er al in zaten.
De laatste vrachtauto gebruikt om hem recht en gelijklastig te krijgen.
Uiteindelijk is het redelijk gelukt, we liggen 2cm over stuurboord en 2cm voorover.

De foto's vertellen het verhaal:
Dit bandje.
Dit bandje.
IMG_8278.jpg (157.37 KiB) 1838 keer bekeken
Het begint te lopen
Het begint te lopen
IMG_8279.jpg (183.86 KiB) 1838 keer bekeken
Vrachtauto ertegen
Vrachtauto ertegen
IMG_8280.jpg (174.67 KiB) 1838 keer bekeken
De controleur neemt een kijkje
De controleur neemt een kijkje
IMG_8281.jpg (172.8 KiB) 1838 keer bekeken
Lekker zonnetje erbij
Lekker zonnetje erbij
IMG_8282.jpg (155.67 KiB) 1838 keer bekeken
Het zit er bijna in.
Het zit er bijna in.
IMG_8283.jpg (148.56 KiB) 1838 keer bekeken


Toen achteruit naar een rustig plekje voorbij de glasfabriek-laadplaats.
Dichtgelegd en Feierabend. Morgenochtend gaan we richting Weert.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Theo Horsten »

------
Albertkanaal, Klein Ternaaien...
Eindelijk kom je eens ergens waar zelf ik bekend ben, Erik. :D
Ik volg je ademloos.
-----------
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Nou Theo, dat zeg je nu wel'Klein-Ternaaien' maar Erik zou ook kunnen overwegen om via Briegden/Neerharen/Bosscherveld te gaan.
Niet zozeer voor de geringe tijdwinst maar meer voor het 'leermoment'; twee sluizen met max. 55 m.toegelaten lengte met ca. 8 m verval. 😀
Erik, het ging allemaal weer prima, mooie foto's!
Goeie reis!
P.S. De route via Klein-Ternaaien is wel veel mooier en ook ruimer uiteraard.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Gezien Erik‘s ervaringen betwijfel ik of hij nog veel moet leren.Ik geloof,dat het meer even wennen is.
Groeten,Arie.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik ga deze keer ff voor makkelijk, dus het wordt Klein Ternaaien. Ik doe constant dingen voor de eerste keer, aan leermomenten geen gebrek ;). Ik ben zelf het Albertkanaal nog nooit over geweest.

Ook leuk voor Theo, en ik zal foto's maken voor de memories, hoewel het er vast flink veranderd zal zijn.
En daar zijn coasters nu voor bedoeld natuurlijk; vér het binnenland in en die overslag in de zeehavens er tussenuit knippen. Ik ben zelf een paar reizen met een coaster naar Asuncion geweest en dat was net zoiets. Maar dan zonder sluizen of lage bruggen.

Vandaag was het potdik van mist in Arques. Ik hoorde vanmorgen een weerbericht wat sprak over optrekken rond de middag, dus eerst aan het boenen en klussen gegaan. Naamborden zitten er weer netjes op, rondje onderhoud voormachinekamer, alle kaf overboord gespoten en de boeiing waar ik vanaf de wal bij kon geboend.
Inmiddels was het inmiddels twaalf uur en het zicht blééf slecht, dus uit arren moede toch maar gaan varen. Die tarwe moet tenslotte wel naar Weert, en ik heb dat radarpatent niet voor niets gehaald.

De hele ochtend was er zegge en schrijve één schip voorbij gekomen, maar zo gauw ik los wilde maken kwamen ze echt overal vandaan. Ik geloof dat ik wel vijf stuks voor heb laten gaan :roll:

Rustig aan begonnen met 7-8km/u maar er later 10 van gemaakt. Je went eraan.
De hele middag 100-125m zicht gehad. Later werd het iets beter tot 200m maar tegen de avond liep het weer terug to 100m. Dat is best inspannend varen als je het nog niet zo lang doet, dus al om half acht gaan liggen, net door sluis Cuinchy.
De mensen dit die vak al wat langer doen denken vast waar heeft-ie 't over, maar ik moet nog even inslingeren zeg maar :)

Morgen verder.

De foto's vertellen het verhaal:
IMG_8293.jpg
Hier ging 't nog wel
(87.9 KiB) 631 keer gedownload
IMG_8295.jpg
Klein bereik
(141.6 KiB) 631 keer gedownload
IMG_8296.jpg
Uitzicht?
(124.41 KiB) 631 keer gedownload
IMG_8297.jpg
We worden opgelopen door een één-pk ;)
(63.03 KiB) 631 keer gedownload
IMG_8298.jpg
Tegenvaart doemt op uit de mist
(85.04 KiB) 631 keer gedownload
IMG_8299.jpg
Op radar op de sluis Cuincy aan
(138.2 KiB) 631 keer gedownload
IMG_8300.jpg
Nu zie ik 't
(113.9 KiB) 631 keer gedownload
IMG_8301.jpg
En in de sluis
(112.03 KiB) 631 keer gedownload
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

We gaan na het eten even de benen strekken.
IMG_8302.jpg
Rust boven de sluis
(105.37 KiB) 563 keer gedownload


Even het dorp in gelopen waar het doodstil was. Bij ons in Nederland kijk je overal naar binnen maar hier niet. Au contraire, praktisch alle huizen hebben de rolluiken voor ramen en deuren gesloten. Het lijkt op een recreatiedorp in de winter, maar er staan overal auto's dus er wonen wel mensen.

De kerk is verlicht.
IMG_8303.jpg
Eglise
(152.14 KiB) 563 keer gedownload
Voor het gemeentehuis een monument ter ere van de gevallen dorpsgenoten in de wereldoorlogen. Ik denk dat vooral tijdens de eerste wereld oorlog de linies hier in de buurt hebben gelopen.
IMG_8304.jpg
Oorlogsmonument
(95.81 KiB) 563 keer gedownload


De bakker is morgenochtend vanaf zes uur open - verse croissantjes voor ontbijt :)
Plaats reactie