Johan D schreef: ↑07 jan 2018 20:29
Die 60 ton broodjes werden opgestapeld in twee gasolietanks aan de bovenzijde zijn er stalen profielen overheen gelast, zijn altijd op hun plek gebleven maar ging wel tenkoste van de bunkercapaciteit.
Groeten, Johan
Johan vraagje
Hoe zwaar waren die Broodjes per stuk ??????????
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Geen idee, ik ben pas enkele weken daarna aan boord gekomen, wat ik wel weet dat ze speciale glijbaan hadden gemaakt vanaf dek naar de gasolietanks. Die tanks bevonden zich onder de verblijven net voor de midscheeps, de eerste broodjes kregen echter zoveel vaart dat ze dwars door het schot van de kofferdam gingen. Achteraf gezien bleek het niet zo'n goede keuze deze manier van ballasten, scheepvaartinspectie was er niet van op de hoogte gebracht waardoor het schip in het eerste jaar slechts een tijdelijk certificaat van deugdelijkheid kreeg.
Nou die broodjes moeten toch rap naar de 50 kg of meer gaan, heb zelf broodjes van een 10 kg en die zijn toch een stuk kleiner.
Snap ook wel dat ze door het schot heen gingen
Een detailopname van de broodjes, 3 rijen x 4 hoog x ca. 40 achter elkaar, dat zijn plm. 480 broodjes.
Gesteld dat er op de foto nog begonnen moest worden met het verplaatsen weegt één broodje 60 ton = 60.000 kg : 480 = 125 kg.
zwitserland 1975 60 ton broodjes.jpg (101.44 KiB) 2846 keer bekeken
Met dat gewicht ondingen om te verstouwen in de bunkers. Als die vallen helpen stalen neuzen in de schoenen ook niet veel meer. Schatte ze eerst op ongeveer 50 kg per stuk. Gr. Klaas.