Scheepsmotoren en schroeven.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Boegschroef en dergelijke

Bericht door Jinny »

Er is nog een andere boegschroef, die vaak in de binnenvaart wordt gebruikt: de Vethjet. Hier is de schroef horizontaal geplaatst. De schipper in z'n stuurhuis kan door het openen en sluiten van kleppen het schroefwater voor, naar links, rechts, voor of achter 'spuiten'. Eigenlijk een eenvoudige versie van een waterjet. Op zeer grote binnenschepen hebben deze Vethjets wel meer dan duizend pk. Soms zijn er zelfs twee geplaatst.
En om deze term ging het me, nu kan ik verder zoeken, bedankt..

Verder, bedankt voor je duidelijke uitleg.
Het bovenste plaatje is echter een Vetus 'grindmolen'* ofwel een klassieke boegschroef voor tupperware jachtjes. (Durft ze te zeggen met haar 8 ton zware stalen tobbe :mrgreen: :mrgreen: )
Maar het idee is duidelijk, en dat van die draaibare thrusters ook.

Nogmaals bedankt..

edit,
Een korte zoekslag bracht me op het volgende filmpje, ik begrijp het nu.
https://www.youtube.com/watch?v=Uexk-iZ ... e=youtu.be



* Grindmolen vanwege de cavitatieherrie die die dingen maken...
Sommige jachtjes hebben er twee, een voor en een achter...
Je ziet dan 'Herr Kapitein' driftig zijn polyester paleis in de hand houden met veelvuldig gebruik van zijn voor en achter grindmolen.
Bij huurboten ziet het vaak een beetje zielig, omdat de betreffende bediener geen idee heeft waar ie mee bezig is.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door joop 1 »

Robert Delhaye schreef: 04 dec 2017 22:53 De "Dominique Gerling", rechtsboven in beeld.
Bouwjaar : 1954
Bouwwerf : F. Schichau A.G., Bremerhaven, Duitsland (bouwnummer: 1664)
BRT : 86 t / NRT : 24 t
Lengte : 26,87 (l.o.a.) 24,20 (l.l.) x Breedte : 6,60 x Diepgang : 2,30 meter
Machine : 4 t.e.w. 8 cil. Deutz
Type : RBV8M545
Vermogen : 850 bhp @ 320 omw./min.
Snelheid : 10 knopen / Bollard Pull : 9 ton / 1 schroef
die diepgang van 2.30 moeten wij toch zeker wel een meter bij tellen, anders denk ik dat de schroef boven water steekt
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Joop,

Ja, 2 meter 30 is misschien een beetje weinig, dat kan wel een centimeter of dertig meer zijn.

Maar ik baseer me hier op de gegevens van:

1) zoals verstrekt door de rederij in kwestie
2) die gegeven door Belgian Ships Archive
3) en, veelal nauw verbonden met die van Belgian Ships Archive, de gegevens van Lekko.

Beste Joop, één ding dat me al sinds zéér lange tijd een beetje vreemd voorkomt op forums in Nederland, maar ook in Duitsland (merkwaardig genoeg niét in de D.D.R.) is het feit dat er talloze mensen zijn, zelfs bij ervaren binnenvaarders of zeevaarders, die nauwelijks enig idee hebben van en over motoren en de bijpassende schroeven.
Ze vergeten de spoed van de schroef, het aantal bladen om voor de taak effectief te zijn, het toerental van de schroef (sommigen waren te zuinig om een reductiekast te plaatsen, inderdaad kostbaar, maar met als resultaat een veel beter rendement).

Laten we eens naar deze sleepboten kijken, in de ergens tussen begin jaren vijftig en eind jaren zestig gebouwden, met een KHD / Deutz diesel, 6 of 8 cilinder... Echter, we moeten hier niet alleen kijken naar het vermogen versus schroefdiameter, maar ook naar de boring maal slag van de machine.
Boring maal slag = POWER!
En, in tegenstelling tot een auto, zoals een Chevrolet Corvette Big Block 7.4 L, heeft deze sleepboot zelfs nog een turbo (drukvulling).
Met andere woorden, deze sleepboten van de URS, en voorafgaande rederijen, zijn gewoon havensleepboten, en kunnen als kustsleepboten dienen, om naar Zeebrugge of Oostende te varen.

Maar wat ik wil zeggen is: hoe kun je met een ""armzalige"" 850 - 1250 pk - zelfs bij een laag toerental - een schroef van méér dan 2 meter diameter effectief aandrijven?

Uiteraard heeft de URS wel talloze sleepboten en recentelijk AHT's die veel meer diepgang hebben.

Maar om terug te komen op het onderwerp "motor & schroef(schroeven)" is eigenlijk een al lang, overdue, topic nodig.

met vriendelijke groet,
Robert
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Jinny »

Het lijkt mij wel handig, zo een topic.
Leer ik iets over spoed, diameter, bladen en toerentallen....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Hi Jinny,

Laat dit nou het enige :-) zijn waar ik écht iets van weet.
Je vertelde me recent dat je een stevig stalen schip hebt. Ik heb ook enkele keren, op vakantie, met vrienden, een Engelse narrowboat gehuurd, via het Grand Junction Canal van Leyton Buzzard naar Birmingham gevaren, en terug. Aquaducten, tunnels, industriesteden onderweg, vogelrijke gebieden, nou ja, alles; en tientallen sluizen, en sluistrappen.
Scheepje van zo'n twintig meter lang, en iets meer dan twee meter breedt, maar...
ondanks z'n meer dan 22 ton leeggewicht volstond een 20 pk Lister 2-cilinder voor de aandrijving, stoppen en manoeuvreren. Wat een machine!
Ik bedoel maar, daar hadden ze de juiste schroef en de juiste machine.
Heb ik ook altijd voor geijverd aan boord, dus betrokken bij ontwerpen van ferries en sleepboten.

beste groeten,
Robert
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Jinny »

Zoek maar een plekje ik leer wel..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door joop 1 »

nu wij het toch over pk.s en schroeven hebben ik had in mijn rondvaartboot 375 deutz met een 300 pk electromotor op een schroef van ja u leest het goed van 2.30 m bij 180 toeren en liep krap 11 knopen en dat met een schip van 30 x8.20 x3.20 diepg met een eigen gewicht van 275 ton dus over weinig pk.s met een top rendement gesproken
Bijlagen
P3050042.JPG
P3050042.JPG (108.41 KiB) 4552 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door k-k »

Altijd een rondvaartboot geweest Joop? Wel een robuust schip voor dat doel. Zware berghouten, waardoor weinig gezeul met wrijfhouten. Of werden ze in gezet voor het vervoer van werklui in de Hamburgse haven? Met al dat aanleggen en afvaren zal de D-E voortstuwing handig zijn geweest. Gr. Klaas.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door joop 1 »

ja zo gebouwd er varen er nog 4 in hamburg . de D E voortstuwing was geweldig als je vol achteruit wou had je ook direct vol super schepen zijn het bij mij is de deutz in elkaar gelopen ik heb op de plaats van de E motor een Daewoo V8 480 pk met 9/1 vertraging dus 200 toeren op de zelfde schroef liep ik dik 11 knopen dus met 180 pk meer een knoopje sneller kan je toch zien dat electr oersterk is in ham
burg hebben zo.dikke 20 van deze boten gevaren zonder veel problemen
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Joop,

Ja, het is hierboven eigenlijk al gezegd, het is vooral aan de elektromotor te danken. Die levert namelijk max. koppel (Drehmoment) vanaf, in principe, 0 toeren.
Voordelen: gemakkelijker manoeuvreren, en je kunt zeer langzaam varen (wat bij een rondvaartboot en bijvoorbeeld patrouilleboten van pas kan komen om iets goed te laten zien of te bekijken).

Voor de lezers die niet weten hoe een elektromotor-installatie functioneert:
Het gaat in feite om een diesel-elektrische voortstuwing.
Eén of meerdere dieselmotoren drijft een gelijkstroomgenerator aan, die via een (Ward-Leonard)schakeling met de eigenlijke voortstuwingsmotor(en) verbonden is. De voortstuwingsmotor is de elektromotor.

Een ander groot voordeel van een diesel-elektrische aandrijving is dat men gemakkelijker 'onder last' kan wegvaren, dus op gang komen. Een dieselmotor is eigenlijk niet erg geschikt om een schip op gang te brengen. Een ander voordeel is dat het niet uitmaakt waar je de dieselmotoren plaatst in het schip, ze drijven immers alleen maar de generatoren aan, zo kun je de stabiliteit van het schip eventueel verhogen. De elektromotoren staan wel dichter bij de schroef en drijven een reductiekast aan waaraan de schroefas zit.

Een andere toepassing in de scheepvaart vinden we in Zwitserland. Van vier van de acht of negen daar nog op het Meer van Genève varende grote raderboten werd in de jaren zestig en zeventig de stoommachine verwijderd. Proeven met een dieselmotor die direct de schoepraderen aandreef waren geen succes, er werd dan ook gekozen voor een dieselelektrische aandrijving. Dankzij de elektromotoren kon men de raderen gelijkmatig laten draaien, en was er voldoende vermogen aanwezig om op gang te kunnen komen. Een stoommachine levert z'n vermogen ook bij een zeer laag toerental (de meeste raderboten draaien op dienstsnelheid z'on 40 omwentelingen per minuut, het maximum ligt op ergens tussen de 55 en 60 omw./min.)

In de sleepvaart zagen we aanvankelijk diesel-elektrische aandrijvingen in vooral de Verenigde Staten. Ook ijsbrekers zijn meestal diesel-elektrisch of zelfs turbine-elektrisch, of atoom-elektrisch.

Een nadeel van diesel-elektrische aandrijving schijnt een hoger brandstofverbruik te zijn bij volle kracht?

met vriendelijke groet,
Robert
Plaats reactie