We gaan via het Canal du Centre, Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Bovenschelde, Ringvaart om Gent en de Leie. Leuke route want de schepenlieft van Strépy-Thieu zit daarin en daar ben ik nu nog nooit door geweest. Ik ga foto's maken
Ik hoop inderdaad dat je tijd vind om foto's te maken.
Ik ben daar totaal niet bekend, nooit varend geweest, dus ik heb maar eens even op de kaart gekeken waar WE terecht komen.
Ziet er zeer interessant uit.
grt Wim
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Mooie reis, Erik. Wij zijn een paar keer in Roeselare geweest, dat is nog een paar kilometer verder bij het einde van het kanaal.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Hoe kan je met alle hedendaagse hulpmiddellen nog verrast worden?
Wat moet dat dan vroeger wel niet geweest zijn?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Hoi Erik/Jannette,het gaat prima tot dusver;heel andere koek dan 'n bescheiden binnenlands reisje;je gaat inderdaad plaatsen zien,waar menig forumlid nog nooit geweest is! (Zelf ben ik met mijn schip wel in La Louviere en Antoing geweest maar daartussen alleen met de auto;de schepenlift was toen nog in aanbouw)
Even over gisteren: De bedieningspersoon van de laadpijp had toch makkelijk kunnen zien dat de ladder nog in het ruim stond?
Of komt er maar af en toe iemand kijken en moet je de laadpijp zelf bedienen? Op veel van dat soort laadplekken is dat heel "normaal".
En dat 's nachts op laten liggen van het lege ruim:ik heb me wel eens afgevraagd wat nu meer werk is,de luiken dichtleggen en 's morgens weer open of even de stalen vloer weer droogtrekken...
Altijd lastig om tijdig te laten stoppen met laden ,'t gaat 5 keer goed en juist als het erop aankomt.....
Soms is het zo,dat de band leeg moet en dat kan zomaar 10 ton of meer zijn.
In de regio Izegem is weinig retourlading;zelf heb ik er enkele keren oud-glas geladen maar je zult ( of de bevrachter zal)wel 'n plan hebben...
Succes en IK zie uit naar de foto's!
Even over gisteren: De bedieningspersoon van de laadpijp had toch makkelijk kunnen zien dat de ladder nog in het ruim stond?
Of komt er maar af en toe iemand kijken en moet je de laadpijp zelf bedienen? Op veel van dat soort laadplekken is dat heel "normaal".
En dat 's nachts op laten liggen van het lege ruim:ik heb me wel eens afgevraagd wat nu meer werk is,de luiken dichtleggen en 's morgens weer open of even de stalen vloer weer droogtrekken...
Altijd lastig om tijdig te laten stoppen met laden ,'t gaat 5 keer goed en juist als het erop aankomt.....
Soms is het zo,dat de band leeg moet en dat kan zomaar 10 ton of meer zijn.
In de regio Izegem is weinig retourlading;zelf heb ik er enkele keren oud-glas geladen maar je zult ( of de bevrachter zal)wel 'n plan hebben...
Succes en IK zie uit naar de foto's!
Re: Vliegende Vaart
Hallo,Erik,
Hopelijk gaat alles goed met de Jannette en haar bemanning.
Al naar Izeghem?
Lees met veel plezier je verslagen en het voelt of ik er bij ben! Dank daarvoor , papa
Hopelijk gaat alles goed met de Jannette en haar bemanning.
Al naar Izeghem?
Lees met veel plezier je verslagen en het voelt of ik er bij ben! Dank daarvoor , papa
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Vliegende Vaart
Hoi Erik,
Fantastisch, je verslag van alle klusserij op je schip.
Nu je in de vaart bent gaan de verhalen pas echt tot leven komen.
Heel stoer dat een korte eerste reis naar Maashees uiteindelijk op de Sambre belandt!
En dan gelijk op doorreis over het Canal du Centre met de scheepslift Strépy-Thieu naar Izegem!
Het verhaal leest als een jongensdroom. We genieten ervan.
Een hoge waardering ervoor dat je je belevenissen met ons delen wil!
HG Evert
Fantastisch, je verslag van alle klusserij op je schip.
Nu je in de vaart bent gaan de verhalen pas echt tot leven komen.
Heel stoer dat een korte eerste reis naar Maashees uiteindelijk op de Sambre belandt!
En dan gelijk op doorreis over het Canal du Centre met de scheepslift Strépy-Thieu naar Izegem!
Het verhaal leest als een jongensdroom. We genieten ervan.
Een hoge waardering ervoor dat je je belevenissen met ons delen wil!
HG Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Vliegende Vaart
Leuke reacties hier, zelfs van de schoonfamilie
Verslagje van vandaag met veel foto's, grijs weer of niet.
Vanmorgen in Viesville pas om acht uur begonnen want ik mag per dag toch niet langer dan 12 uur varen. Mijn collega is nog lichtmatroos, dus in principe ben ik alleenvaarder. Hij doet een opleiding aan het Nova college en moet 45 vaardagen maken plus een praktijkexamen, en dan is hij matroos. Daarna kunnen we samen de Rijn eens op.
Helaas liep er net een buurman in de sluis dus dat kostte een half uur.
Tegenover Luttre hadden we een Carrefour aan het water gevonden, met een kade voor de deur. Dus daar gestopt voor boodschappen.
Duidelijk een gegraven kanaal.
Vanaf het Canal Bruxelles-Charleroi linksaf het Canal du Centre op. De afslag naar het oude kanaal.
Regen en wind, geen lekker weer. Dan waardeer je zo'n stuurhut pas, op de Janna zou ik buiten staan in m'n regenpak
De schepenlift van Strépy-Thieu was een belevenis. Helaas een uur moeten wachten want er liep voor ons net een schip de sluis in. Er was er maar een van de twee bakken in gebruik. Samen met de spitsen Star en Compaan geschut, die konden makkelijk naast elkaar en wij erachter. Alle foto's:
Ongelofelijk hoog boven het landschap als de bak boven is, je zou er hoogtevrees van krijgen. Gelukkig hebben mijn collega en ik hier geen last van
Het zakken duurt zo'n 10 minuten schat ik. De bakken werken onafhankelijk van elkaar met elk een contragewicht.
Toen we beneden waren kon je bijna niet meer zien waar we vandaan gekomen waren daar bovenin.
Verderop de oude scheepsliften nog kunnen zien aan bakboord.
De sluizen komen we met zo'n 3km/uur in met de motor heel langzaam vooruit. Als we binnen zijn motor af en op de boegschroef de gang er wat uit te halen. Even goed achteruit met de Deutz om praktisch helemaal af te stoppen, en dan laten we hem voorzichtig in het steekeind lopen en kan de Deutz weer vooruit om de kont bij te houden. Eén keer een sluiswachter gehad die er op stond dat de motor gestopt werd tijdens het schutten, maar meestal maak ik achter niet vast. Met glijbolders wel trouwens.
Bij Mons verandert de naam van het kanaal in Canal Blaton-Péronnes. Daar is het nog vrij ruim en kun je makkelijk 8-10km/uur. 8 is het maximum maar ik heb ze nog niet met laserguns bezig gezien
Na Ghlin wordt het wat smaller en ondieper, en dan kunnen we vaak niet harder dan zo'n 7km/uur. Aan de wal te zien staat het waterpeil wat lager dan normaal. We hebben vaak maar zo'n 50cm water onder het vlak en dan stuurt hij niet makkelijk. Rustig aan dus. Soms dreigt hij uit z'n roer te lopen en dan is even een beetje gas erbij nodig om dat te stoppen. En dan maar wat langzamer.
Om acht uur bij Baudour gaan liggen aan een mooi kaaitje.
Verslagje van vandaag met veel foto's, grijs weer of niet.
Vanmorgen in Viesville pas om acht uur begonnen want ik mag per dag toch niet langer dan 12 uur varen. Mijn collega is nog lichtmatroos, dus in principe ben ik alleenvaarder. Hij doet een opleiding aan het Nova college en moet 45 vaardagen maken plus een praktijkexamen, en dan is hij matroos. Daarna kunnen we samen de Rijn eens op.
Helaas liep er net een buurman in de sluis dus dat kostte een half uur.
Tegenover Luttre hadden we een Carrefour aan het water gevonden, met een kade voor de deur. Dus daar gestopt voor boodschappen.
Duidelijk een gegraven kanaal.
Vanaf het Canal Bruxelles-Charleroi linksaf het Canal du Centre op. De afslag naar het oude kanaal.
Regen en wind, geen lekker weer. Dan waardeer je zo'n stuurhut pas, op de Janna zou ik buiten staan in m'n regenpak
De schepenlift van Strépy-Thieu was een belevenis. Helaas een uur moeten wachten want er liep voor ons net een schip de sluis in. Er was er maar een van de twee bakken in gebruik. Samen met de spitsen Star en Compaan geschut, die konden makkelijk naast elkaar en wij erachter. Alle foto's:
Ongelofelijk hoog boven het landschap als de bak boven is, je zou er hoogtevrees van krijgen. Gelukkig hebben mijn collega en ik hier geen last van
Het zakken duurt zo'n 10 minuten schat ik. De bakken werken onafhankelijk van elkaar met elk een contragewicht.
Toen we beneden waren kon je bijna niet meer zien waar we vandaan gekomen waren daar bovenin.
Verderop de oude scheepsliften nog kunnen zien aan bakboord.
De sluizen komen we met zo'n 3km/uur in met de motor heel langzaam vooruit. Als we binnen zijn motor af en op de boegschroef de gang er wat uit te halen. Even goed achteruit met de Deutz om praktisch helemaal af te stoppen, en dan laten we hem voorzichtig in het steekeind lopen en kan de Deutz weer vooruit om de kont bij te houden. Eén keer een sluiswachter gehad die er op stond dat de motor gestopt werd tijdens het schutten, maar meestal maak ik achter niet vast. Met glijbolders wel trouwens.
Bij Mons verandert de naam van het kanaal in Canal Blaton-Péronnes. Daar is het nog vrij ruim en kun je makkelijk 8-10km/uur. 8 is het maximum maar ik heb ze nog niet met laserguns bezig gezien
Na Ghlin wordt het wat smaller en ondieper, en dan kunnen we vaak niet harder dan zo'n 7km/uur. Aan de wal te zien staat het waterpeil wat lager dan normaal. We hebben vaak maar zo'n 50cm water onder het vlak en dan stuurt hij niet makkelijk. Rustig aan dus. Soms dreigt hij uit z'n roer te lopen en dan is even een beetje gas erbij nodig om dat te stoppen. En dan maar wat langzamer.
Om acht uur bij Baudour gaan liggen aan een mooi kaaitje.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Het gaat goed Erik, zaterdag in Izegem?
Goede reis verder.Het haventje door de brug aan SB is Hautrage we hebben er eens geladen en gelost, hier liggen we in de Darse de Hautrage, we hebben daar in mei 1987 een soort fijne steentjes uit een zeeboot in Rotterdam gelost;
Groet, Kees.
Goede reis verder.Het haventje door de brug aan SB is Hautrage we hebben er eens geladen en gelost, hier liggen we in de Darse de Hautrage, we hebben daar in mei 1987 een soort fijne steentjes uit een zeeboot in Rotterdam gelost;
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Uiteraard volgen we je zo ongeveer per kilometer, en spreken we ons dagelijks.
Maar je hebt gelijk al vaarwater te pakken waar wij niet meer komen kunnen, de lift op zich is wel groot genoeg natuurlijk, maar ik heb hem alleen nog maar in aanbouw gezien....heeeel lang geleden
Het plan...
Je ziet waar je nu gevaren hebt was toen nog geen sprake va water
Goeie reis verder
Maar je hebt gelijk al vaarwater te pakken waar wij niet meer komen kunnen, de lift op zich is wel groot genoeg natuurlijk, maar ik heb hem alleen nog maar in aanbouw gezien....heeeel lang geleden
Het plan...
Je ziet waar je nu gevaren hebt was toen nog geen sprake va water
Goeie reis verder
vaar om te leven (niet andersom)
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Vliegende Vaart
Deze zomer per fiets de Scheepslift verkend.
Ik was daar nog niet eerder geweest.
Van onder. Van opzij. Van alle kanten bekeken.
Schepen in de lift.
Maar voor fietsers............... GEEN lift
Dus een flinke hijs naar boven Pfffffffff.......
Groet Evert
Ik was daar nog niet eerder geweest.
Van onder. Van opzij. Van alle kanten bekeken.
Schepen in de lift.
Maar voor fietsers............... GEEN lift
Dus een flinke hijs naar boven Pfffffffff.......
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-