T'is inderdaad wel een stofbende maar het vriest gelukkig nog niet.
Gefeliciteerd met je 1e reis.
Nu heb ik effe gemist waar je weer gaat laden en waar naar toe
grt Wim
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Ik lees ook al weken/maanden mee en voel me net een voetbalsupporter.
Het is ONS gelukt en WE gaan door.
Het is ONS gelukt en WE gaan door.
mee varen
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Zeearend, dat gevoel heb ik ook: Wat zijn WE goed bezig!
Hoewel, wanneer je deze draad leest krijgen ZE het beslist niet kado.
Maar dat geeft niet zolang WIJ maar comfortabel achter ons schermpje kunnen blijven genieten van de verhalen en, in mijn geval, de plaatjes die bij mij heel veel herinneringen oproepen. Aan andere tijden toen ZE nog klein of zelfs vloeibaar waren, en IK met een autoband door het gangboord glibberde om de kimmen te sparen.
Hoewel, wanneer je deze draad leest krijgen ZE het beslist niet kado.
Maar dat geeft niet zolang WIJ maar comfortabel achter ons schermpje kunnen blijven genieten van de verhalen en, in mijn geval, de plaatjes die bij mij heel veel herinneringen oproepen. Aan andere tijden toen ZE nog klein of zelfs vloeibaar waren, en IK met een autoband door het gangboord glibberde om de kimmen te sparen.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Wat wordt de volgende reis, Erik?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Lange dag vandaag.
Om kwart voor zes op om te laden. We lagen bij Fa. Brichart in Farciennes, om 585 ton tarwe te laden voor Izegem. Om kwart over zes ging de pijp erin. We hadden een risico genomen door het ruim 's nachts open te laten liggen nadat we het nageveegd hadden de avond tevoren. Buienradar voorspelde geen neerslag. En dat dat liep goed af, alles was 's morgens nog droog.
Op advies van een expert achterin begonnen met laden en naar voren gewerkt. Afladen achterin. Helaas stopten ze niet gelijk toen we voorin in de buurt van de ijk kwamen dus daar kregen we teveel. We liggen wat voorover. Maar ik kan de voorijken nog wel zien, zelfs op de Sambre Hoewel het hier niet meer van dat inktzwarte water is als ik in de zeventiger jaren heb meegemaakt.
585,6 ton tarwe, paar cm uit de middenijk gebleven.
Ik had tijdens het laden trouwens nog een mooi dommigheidje. Ik had de ruimladder in het ruim laten staan want er zou een controleur van Peterson komen. Maar die keek vanuit z'n auto en zag dat het goed was.
En ik vergat die ladder natuurlijk. Totdat ik eens rondliep en 'm twee meter diep in de tarwe zag staan. Snel de lader opgesnord en gezegd naar voren met de pijp. Want de ladder stak boven de den uit en dan krijg ik dat luik niet dicht. Je zou denken dat je zo'n ladder er zo uit trekt, maar kansloos, muurvast in de tarwe. Ruimschep erbij en geprobeerd hem rondom vrij te scheppen, maar de berg tarwe zakte net zo hard weer terug in m'n geschepte gat. Ladder boven de den afzagen zou wel erg zondegeld zijn. En aluminiumzaagsel in de tarwe vind de ontvanger vast ook niet prettig. List bedacht, takeltje gehaald en op de rand vd den gehangen en een touwtje aan de stijlen vastgeknoopt.
En dat lukte, hij kwam er uit. Pff, live & learn Dat overkomt me niet meer.
Om half twaalf zat het erin. Papieren gehaald, en schip naar achteren verhaald zodat de Vera op die plek kon laden. Luiken dicht gelegd en na een boterhammetje montant de Sambre verder op. Naast veevoer geeft ook tarwe veel rotzooi want er bleek veel kaf onder het koren. Het schip is nu praktisch afgeladen en reageert daarmee duidelijk trager dan vorige reis toen we maar 480 ton in hadden. Ruim op tijd afstoppen voor de sluizen want de kopschroef krijgt 'm niet stil met die 145pk. De sluis van Marchienne ligt net na een bocht en verraste me behoorlijk. We liepen 8km en de Deutz moest hárd in de ho-ijzers. En de DAF ook voor wat-ie waard was. Leermomentje
Na de sluis de doorgang naar het Canal de Bruxelles-Charleroi in. We gaan via het Canal du Centre, Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Bovenschelde, Ringvaart om Gent en de Leie. Leuke route want de schepenlieft van Strépy-Thieu zit daarin en daar ben ik nu nog nooit door geweest. Ik ga foto's maken
De sluizen hier hebben drijfbolders, érg prettig.
We hebben het er inmiddels opzitten voor vandaag. Gestrand voor ecluse Viesville, net boven Charleroi. De sluizen draaien hier tot half acht. Moeite om voor de wal te komen want het is hier maar krap 2,50 langs de wal. Twee plekken geprobeerd en uiteindelijk toch voor de wal gekomen. Voor een halve meter af maar er komt vannacht toch niemand meer voorbij.
Morgen verder.
Om kwart voor zes op om te laden. We lagen bij Fa. Brichart in Farciennes, om 585 ton tarwe te laden voor Izegem. Om kwart over zes ging de pijp erin. We hadden een risico genomen door het ruim 's nachts open te laten liggen nadat we het nageveegd hadden de avond tevoren. Buienradar voorspelde geen neerslag. En dat dat liep goed af, alles was 's morgens nog droog.
Op advies van een expert achterin begonnen met laden en naar voren gewerkt. Afladen achterin. Helaas stopten ze niet gelijk toen we voorin in de buurt van de ijk kwamen dus daar kregen we teveel. We liggen wat voorover. Maar ik kan de voorijken nog wel zien, zelfs op de Sambre Hoewel het hier niet meer van dat inktzwarte water is als ik in de zeventiger jaren heb meegemaakt.
585,6 ton tarwe, paar cm uit de middenijk gebleven.
Ik had tijdens het laden trouwens nog een mooi dommigheidje. Ik had de ruimladder in het ruim laten staan want er zou een controleur van Peterson komen. Maar die keek vanuit z'n auto en zag dat het goed was.
En ik vergat die ladder natuurlijk. Totdat ik eens rondliep en 'm twee meter diep in de tarwe zag staan. Snel de lader opgesnord en gezegd naar voren met de pijp. Want de ladder stak boven de den uit en dan krijg ik dat luik niet dicht. Je zou denken dat je zo'n ladder er zo uit trekt, maar kansloos, muurvast in de tarwe. Ruimschep erbij en geprobeerd hem rondom vrij te scheppen, maar de berg tarwe zakte net zo hard weer terug in m'n geschepte gat. Ladder boven de den afzagen zou wel erg zondegeld zijn. En aluminiumzaagsel in de tarwe vind de ontvanger vast ook niet prettig. List bedacht, takeltje gehaald en op de rand vd den gehangen en een touwtje aan de stijlen vastgeknoopt.
En dat lukte, hij kwam er uit. Pff, live & learn Dat overkomt me niet meer.
Om half twaalf zat het erin. Papieren gehaald, en schip naar achteren verhaald zodat de Vera op die plek kon laden. Luiken dicht gelegd en na een boterhammetje montant de Sambre verder op. Naast veevoer geeft ook tarwe veel rotzooi want er bleek veel kaf onder het koren. Het schip is nu praktisch afgeladen en reageert daarmee duidelijk trager dan vorige reis toen we maar 480 ton in hadden. Ruim op tijd afstoppen voor de sluizen want de kopschroef krijgt 'm niet stil met die 145pk. De sluis van Marchienne ligt net na een bocht en verraste me behoorlijk. We liepen 8km en de Deutz moest hárd in de ho-ijzers. En de DAF ook voor wat-ie waard was. Leermomentje
Na de sluis de doorgang naar het Canal de Bruxelles-Charleroi in. We gaan via het Canal du Centre, Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Bovenschelde, Ringvaart om Gent en de Leie. Leuke route want de schepenlieft van Strépy-Thieu zit daarin en daar ben ik nu nog nooit door geweest. Ik ga foto's maken
De sluizen hier hebben drijfbolders, érg prettig.
We hebben het er inmiddels opzitten voor vandaag. Gestrand voor ecluse Viesville, net boven Charleroi. De sluizen draaien hier tot half acht. Moeite om voor de wal te komen want het is hier maar krap 2,50 langs de wal. Twee plekken geprobeerd en uiteindelijk toch voor de wal gekomen. Voor een halve meter af maar er komt vannacht toch niemand meer voorbij.
Morgen verder.
Re: Vliegende Vaart
Heb je vergunning om Bels binnenlands werk te mogen doen? Zo niet, dan help ik je hopen dat je geen controle krijgt...
Leuke route ga je varen, ik ben er nog nooit geweest. Daar waar je het kanaal Brussel-Charleroi in gaat zijn wij jaren geleden leeg rond gegaan. We hadden ergens beneden die sluis zout gelost vanaf Rheinberg en zouden na het weekend weer kalksteentjes laden ergens verder naar beneden, terug voor Rheinberg.
Ik heb wel de twijfelachtige eer gehad om op de Sambre een 100 x 9,50 tegen te komen... en daarachter een 110 x 11,40.... gekkenwerk op die sloot...
Leuke route ga je varen, ik ben er nog nooit geweest. Daar waar je het kanaal Brussel-Charleroi in gaat zijn wij jaren geleden leeg rond gegaan. We hadden ergens beneden die sluis zout gelost vanaf Rheinberg en zouden na het weekend weer kalksteentjes laden ergens verder naar beneden, terug voor Rheinberg.
Ik heb wel de twijfelachtige eer gehad om op de Sambre een 100 x 9,50 tegen te komen... en daarachter een 110 x 11,40.... gekkenwerk op die sloot...
Re: Vliegende Vaart
Ja Ed, die binnenlandse exploitatievergunning heb ik aangevraagd
Re: Vliegende Vaart
Helemaal goed! Hoop alleen dat die reis wel leuk opbrengt, dan is dat het tenminste ook waard.
Re: Vliegende Vaart
Je hebt ons weer helemaal bijgepraat Erik.
T'is net als met alles, al doende leert men. Als je zo druk aan de gang mag blijven komt de routine vanzelf, toch?
Goeie reis,
Wim
T'is net als met alles, al doende leert men. Als je zo druk aan de gang mag blijven komt de routine vanzelf, toch?
Goeie reis,
Wim