Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Jinny schreef: 04 dec 2017 09:21 Vaar je alweer?
Want volgens de AIS lig je al 45 uur stil...
Dwz, de AIS is je al 45 uur kwijt..
Ik heb vandaag wel een heel klein stukje gevaren, en dan ook nog achteruit :wink:

We zijn op Marine Traffic inderdaad in Huy blijven steken. Maar MT heeft hier in de buurt blijkbaar geen doorgeef-stations zitten. MT verzamelt gegevens van prive-ontvangers die het via Internet aan hun doorgeven. Ik dacht dat het ooit begonnen was als een project van de zeevaartschool in Piraeus, maar Wikepedia heeft een iets andere versie. Je kunt er hier alles over lezen.

Vanmorgen om zeven uur achteruit door de sluis van Floriffoux, maar omdat de Mauna Kea nog lag te laden op een rechte kade beneden de sluis vastgemaakt. Bij de silo gemeld en gehoord dat ze ons pas morgenochtend om acht uur gingen lossen. We hebben twee losdagen dus dat kan. Wel jammer.

Van de nood een deugd gemaakt en gaan klussen. Er is hier voorlopig nog werk zat.

Dekwaspomp uit elkaar gehaald om te onderzoeken waarom deze zo weinig water geeft.
de dekwaspomp
de dekwaspomp
IMG_7782.JPG (156.06 KiB) 1454 keer bekeken
Er blijkt tussen slijtplaat en de waaier 3mm ruimte waar het vgs de fabrikant 0,3mm moet zijn, dus dat verklaart de zaak. Je kunt wel een ringetje achter de waaier zetten, maar de moer op de as is ver weggeroest, en ik ben bang dat als ik dat los haal ik het niet weer werkend krijg.
De slijtplaat en waaier
De slijtplaat en waaier
IMG_7783.JPG (235.58 KiB) 1454 keer bekeken
Offerte opgevraagd voor een nieuwe pomp, want om je ruim uit te spuiten moet er wel een beetje druk op staan. Eens kijken hoe erg dat wordt..
K & R HSA 2
K & R HSA 2
IMG_7780.jpg (143.51 KiB) 1454 keer bekeken




Op de losplaats is een schuine kade, en lig je dus met je kim tegen de wal. Vind ik minder prettig omdat er hier vrij druk wordt gevaren, en vooral als er geladen schepen passeren ga je flink aan de haal. Dus bij een lokale oldtimer garage een paar gebruikte autobanden gescoord.

Gaten erin geboord met een gatzaag, touwtje eraan van de juiste lengte en dan laten we die er tussen zakken morgen.
Gatzaag voor het touw en zodat ze goed zinken
Gatzaag voor het touw en zodat ze goed zinken
IMG_7796.JPG (232.57 KiB) 1454 keer bekeken
Doe ik met de Janna ook als ik op een schuine kant lig, en hopelijk werkt dat hier ook. De Mauna Kea zag ik ze trouwens ook gebruiken.

Verder de wrijfhouten voorop met oude stropjes om de voorbolders gezet, dat laat meer ruimte vrij voor je touwen dan een paar slagen wrijfhoutentouw. En het is een stuk sterker.

En zo komen we de dag wel door :mrgreen:
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Mooi zo.
Dat MT of VV (vesselvinder gebruik ik meestal) gaten heeft weet ik.
Vooral Frankrijk heeft grote gaten.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wytze van der Velde »

Hoi Eric,

Even een ideetje aan de hand doen wat betreft je autobanden: Deze werken uiteraard maar zijn zeker voor een geladen schip nogal flexibele.
Als je een keer tijd hebt ga eens opzoek naar "industrie luchtbanden" b.v. heftruck enz. deze zijn vele malen sterker dan gewone autobanden. Met name de staalgordel die om de velg gaat. Als vletten man gebruiken we ze nog wel veel rond de vletten ;-)
Wordt wel steeds lastiger om ze op de kop te tikken aangezien tegenwoordig alles hergebruikt wordt.

Grtz en een goede vaart Wytze
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Inderdaad: niets is handiger dan een heftruck bandje.
Natuurlijk zijn er wel banden die nog beter zijn, maar die zijn niet te tillen.
Afbeelding
Wikicommons Maker: bdk cc-by-sa 3.0
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ik zou vliegtuigbanden nemen ;)
vaar om te leven (niet andersom)
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Hahahaha, daar heeft Erik vast nog wel een ingangetje voor via zijn oude job...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Nou, ik zie dat ik weer geen mailtjes krijg als er ergens wat geplaatst word, heb weer veel gemist!
Afijn, mooi dat je de eerste reis begonnen bent. Gelijk een sprong in het diepe, de Sambre op!
Wel mooi varen daar, idd. Succes eerst maar weer!
Kap Passagiersvaart
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2017 22:42

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kap Passagiersvaart »

Auto banden
Ik had altijd autobanden van een vrachtwagen en dan midden door gedaan zodat er 2 helften waren en dan aan het eind met een draad een strop eraan gemaakt touw eraan en dan kon je hem tot over de kim laten zakken waar hij dan om de kim draaide je lag dan heerlijk rustig.
Ze waren wel niet zo heel ligt maar goed te handelen
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag dan m'n eerste reis uitgelost.

Vanmorgen om zeven uur naar de losplaats gevaren, met de bandjes op de kim. Ze begonnen pas om half negen want de mobiele kraan moest nog opgezet worden, grijper er aan etc. Controleur (een Vlaming, dus de taal was geen probleem) kwam langs voor papierwerk en om te kijken of de raapschroot niet nat was geworden.

Maar eenmaal op gang ging het lossen redelijk vlot, en om half een waren ze klaar.
IMG_7831.JPG
IMG_7831.JPG (134.55 KiB) 1645 keer bekeken
IMG_7806.jpg
IMG_7806.jpg (194.28 KiB) 1645 keer bekeken
Bobcat om bij te rijden, en dezelfde man deed ook het scheppen en vegen.
IMG_7830.JPG
IMG_7830.JPG (212.8 KiB) 1645 keer bekeken
Uiteindelijk lossen slechts twee man het schip. Het is geen feest om op zo'n schuine kant te moeten lossen, bandjes of niet. Je houdt hem moeilijk recht langs de wal, en vooral als er geladen schip voorbij komt lig je al snel te bonken.
IMG_7805.jpg
IMG_7805.jpg (193.12 KiB) 1645 keer bekeken
En je komt slecht aan of van boord want je ligt een stuk uit de wal, vooral als je nog geladen bent. Dus geklooi met een laddertje etc.

We hebben zelf de den afgeveegd.
IMG_7806.jpg
IMG_7806.jpg (194.28 KiB) 1645 keer bekeken
Echt schoon lieten ze hem niet achter maar de controleur (handig, die kon je van alles vragen) zei dat dit gebruikelijk was.
IMG_7813.jpg
IMG_7813.jpg (157.15 KiB) 1645 keer bekeken
Losverklaring gehad, en we waren klaar.

Om twee uur gaan varen. Stuurhut laten zakken en toen waren we net geen 5m hoog. De laagste bruggen zijn 5,30m dus genoeg speling. Geen ballast nodig. Wel de antenne beugel klappen, uitlaatpijp eraf en de radar laten zakken. De Sambre is niet breed, vooral niet als je een geladen schip tegenkomt. Maar voor ons alleen is het ruim zat.
IMG_7827.JPG
IMG_7827.JPG (87.84 KiB) 1645 keer bekeken
Deze keer hadden we contact met de laadplaats kunnen krijgen, en wisten we precies waar we zijn moesten. Een schip wat voor ons moest laden was net klaar, en we konden gelijk onder de pijp. Om acht uur gemeerd. Maar we staan pas voor morgenochtend zes uur op de planning.
Ruim nageveegd want dat was afgesproken.

We moeten het schip nog afspuiten want veevoer stuift, er ligt veel over de roef en gangboorden. Morgen.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Ik dacht al, wat heeft hij nu voor een raar kleurtje op het roefdek gezet ;-)

Gefeliciteerd met het volbrengen van de eerste opdracht en laten we hopen dat er nog vele volgen!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie