Waar was dit?

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar was dit?

Bericht door Kapitein Spok »

De laatste brug voor Hellevoetsluis.

Auw!! hier wordt aan een litteken getrokken!
Ik had deze brug ooit moeten zien maar zover is het nooit gekomen.

Ik weet niet meer precies het jaar, maar ik denk dat het 1965 was.
Mijn vader kende het Voornse kanaal, maar was daar al jaren niet meer geweest en wij, zijn zonen, nog nooit.
Omdat we wisten dat dit kanaal op termijn gesloten zou worden, wilde pa daar toch nog een keer doorheen. Dus toen we met cement naar Hellevoetsluis moesten zag pa, al was het een beetje om, toch een mooie kans dit kanaal nog eens te (laten) zien.

Alles ging goed tot we in de sluis lagen en de sluismeester met z'n boekje over de muur kwam lopen om te vragen met hoeveel ton van wat, we van waar naar waar wilden. Toen de bestemming Hellevoetsluis viel, keek de man ons heel verbaasd aan. Het was, komende van Lixhe ook niet de kortste weg. Dus pa begon te verklaren dat het ook een ophalen van herinneringen was en dat hij het kanaal nog een keer wilde zien.
Waarop de sluismeester vertelde dat we dan toch echt te laat waren. Er lag sinds kort en dam in het kanaal en de doorgaande vaart was niet meer mogelijk.
En ja van daar via het Spui en Haringvliet naar Hellevoetsluis, is nog een heel eindje. Maar goed een ervaring en een mooi verhaal rijker lagen we toch voor donker nog in de werkhaven bij de Haringvlietsluizen in aanbouw.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

vlot -klapbrug is inmiddels ook al wat jaren verdwenen maar het huis staat er nog steeds ook nog een foto van de vlotbrug zoals het was ( foto mag op Facebook gezet worden dus dan ook hier)
Bijlagen
vlotbrug huis.jpg
vlotbrug huis.jpg (81.5 KiB) 1628 keer bekeken
voorne vlotbrug nieuwehoorn '13 - kopie.jpg
voorne vlotbrug nieuwehoorn '13 - kopie.jpg (143.64 KiB) 1628 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar was dit?

Bericht door k-k »

Knap dat je de locatie van de klapbrug hebt gevonden Piet. In juni 1964 zijn we met de Alioth nog door het Voornse kanaal naar het Brielse Meer gevaren. De Gulf raffinaderij in Europoort was net in bedrijf en in het voedingskanaal naar het Brielse Meer was ter hoogte van de Welplaatweg een hele partij baggerspecie in het kanaal gelopen. Naast het kanaal werd een stuk terrein opgespoten en de dijk om dat terrein was doorgebroken. Ik zat toen net in dienst (64-3) en bij mijn eerste verlof lagen mijn ouders in Nieuwesluis. In 1966 bunkerden we met de Engelina baggermolens in het in aanbouw zijnde Hartelkanaal. En zo volgden we het ontstaan van de Europoort. Ook in 1967 en 1968 werd er regelmatig weeken gehouden in die contreien. Eind 1966 ging vader bij de Gulf raffinaderij werken en ķochten een huis in Vierpolders. Ondanks dat we het allemaal hebben mee gemaakt is het moeilijk om alles in de chronologische volgorde te zetten. Maar met elkaar moet dat wel lukken. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar was dit?

Bericht door Kees Keijzer »

De eerste reis bieten van de campagne van 1964 hebben we met pa geladen in Nieuwesluis in de voorhaven en zijn we via Hellevoetsluis naar Stampersgat gevaren, dat was de laatste keer dat we in Nieuwesluis geschut zijn. We hebben daarna nog wel meer in Ouden Hoorn en net voor die bewuste brug in Nieuwen Hoorn bieten geladen en ook wel tarwe maar toen was de noordkant van het kanaal al dicht.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

waar liggen deze schepen foto dacht ik van fb het lijken oostduitse schepen hamburg ???
Bijlagen
.waarwasdit.jpg
.waarwasdit.jpg (120.07 KiB) 1325 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar was dit?

Bericht door k-k »

Piet, Ben er al jaren niet meer geweest, maar is het niet in Antwerpen? Daar lijkt de brug op de achtergrond op. Rechts naast de brug een lichtenbord. Kruisschanssluis misschien? Links van de brug wat tanks en raffinaderijtorens. In die hoek zat ook het Petroleumdok. Zou ik eerst een oud kaartje moeten zoeken of de lay-out klopt. Vroeger kwamen we wel daar bij de Esso raffinaderij. Fina zat er ook. Zie net na het aanpassen van mijn verhaal dat Theo in dezelfde hoek zit. Gr. Klaas.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar was dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Ik zie drie CO 's en brugkranen : Antwerpen Stocatra.

Mijn schoonvader, Otto Oome, heeft in 1958 de CO 11 in Hemiksem van de werf gehaald.
Toen het grootste motorschip onder Belgische vlag.
Hij heeft er jaren kolen en erts van Antwerpen naar Luik mee gevaren.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

oke veel dichter bij huis dus een pano foto van hansa dok met kranen en opslag tanks

bedankt
Bijlagen
antw hansadok.jpg
antw hansadok.jpg (89.97 KiB) 1310 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar was dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Absoluut Antwerpen, foto van af zeeschip genomen die onder de kranen ligt bij de Stocatra.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

alle bedankt toch bekender als ik had gedacht
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie