"Kletsen en klagen in het gangboord"
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Zit Jinny gelijk op haar stokpaaardje Pieter. Daar moet zij van alles over uit kunnen leggen. Zelf weet ik alleen dat je voor gelijkstroom veel dikkere draden nodig hebt dan voor wisselstroom. Zelf knutsel ik eigenlijk alleen maar met laagspanning in mijn modelscheepjes. Dat is dan weer wel gelijkstroom.Maar gelukkig geen grote afstanden. Gr. Klaas.
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Gelijkstroom of wisselstroom maakt niet uit voor de warmte-ontwikkeling in je draad, die is namelijk afhankelijk van de stroomsterkte in het kwadraat, maal de weerstand die het ondervindt. I²R=P.
Bij lage spanningen heb je dikkere draden nodig. 1 Volt verlies bij 12 Volt
tikt namelijk veel sterker aan dan 1 Volt verlies bij 230 Volt.
Bij lage spanningen heb je dikkere draden nodig. 1 Volt verlies bij 12 Volt
tikt namelijk veel sterker aan dan 1 Volt verlies bij 230 Volt.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
kijk eens op blik op het verleden op facebook,ff lid worden en dan zoeken op havens,schepen ed,schitterende oude fotos
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Geef Jinny nu niet te veel eer...
Ik ben geen wetenschapper.
Ik weet alleen dat electronen ellendig langzaam zich verplaatsen..
Hetgeen natuurlijk weer in tegenstelling lijkt met hun snelheid van 300.000km/s, maar dat is de snelheid waarmee ze om een kern spinnen.
En om van de ene kern naar de andere te springen kost ook iets energie.
Alleen het doorgeven gaat met ongeveer die snelheid, net als die stalen balletjes aan een koortje die tegen elkaar tikken.
Maar dat verklaard dus tevens de lage snelheid 'over de bodem', en de zeer kleine afstand met wisselstroom.
Ik ben geen wetenschapper.
Ik weet alleen dat electronen ellendig langzaam zich verplaatsen..
Hetgeen natuurlijk weer in tegenstelling lijkt met hun snelheid van 300.000km/s, maar dat is de snelheid waarmee ze om een kern spinnen.
En om van de ene kern naar de andere te springen kost ook iets energie.
Alleen het doorgeven gaat met ongeveer die snelheid, net als die stalen balletjes aan een koortje die tegen elkaar tikken.
Maar dat verklaard dus tevens de lage snelheid 'over de bodem', en de zeer kleine afstand met wisselstroom.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
NEE, dank je. Overal vandaan gepikt.
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
In het zuiden van Duitsland ligt Blumberg. Ten noorden daarvan ligt Bleiche.Kapitein Spok schreef: ↑01 dec 2017 14:41Eén kilometer in het veld, maakt bij voorbeeld rond Seneffe (La Louviere) het verschil of het water naar de Maas of de Schelde stroomt.
Daar splitst de Mühlgraben zich. Eén tak gaat naar de Noordzee (via de Rijn)
de andere wordt de Aitrach en gaat naar de Zwarte zee (via de Donau).
-
Kaart ontleent aan: https://www.outdooractive.com/de/tourenplaner/
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Ja Pieter dat is een heel begrijpelijk maar desondanks indrukwekkend en uiterst belangrijk fenomeen.
En het is zo onopvallend. Wat is er nou bijzonder aan deze weg? Niks toch, of het moet zijn dat je er bij hoge nood even een sanitaire stop maakt.
Maar schijn bedriegt, het is niet een gewone weg. Zoals blijkt uit dit bord.
Wie bij hoge nood aan de ene kant van de weg gaat staan, zorgt voor een zeespiegelstijging in de Noordzee.
Wie aan de ander kant gaat staan makt de Middellandse zee wel dieper maar niet blauwer.
En het is zo onopvallend. Wat is er nou bijzonder aan deze weg? Niks toch, of het moet zijn dat je er bij hoge nood even een sanitaire stop maakt.
Maar schijn bedriegt, het is niet een gewone weg. Zoals blijkt uit dit bord.
Wie bij hoge nood aan de ene kant van de weg gaat staan, zorgt voor een zeespiegelstijging in de Noordzee.
Wie aan de ander kant gaat staan makt de Middellandse zee wel dieper maar niet blauwer.
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Tja, dat soort punten zijn er meer.
Maar beekjes die twee kanten op gaan zijn zeldzamer.
Daar bij Blumberg (bij stoomtreinliefhebbers wel bekend) stroomde vroeger de Wutach naar de Zwarte Zee.
Schermuuser CC-BY-SA 3.0 via Wikimedia
-
Op een gegeven moment is de bodem daar een 100 meter omhoog gedrukt en
toen ging de beek niet meer oostwaarts maar zuidwaarts naar de Rijn.
De Rijn schijnt vroeger trouwens niet naar het westen afgebogen te zijn en Nederland gevormd te hebben,
maar liep toen naar Noord Duitsland en heeft daar voor die modder gezorgd.
Wel allemaal ver voor mijn tijd
Maar beekjes die twee kanten op gaan zijn zeldzamer.
Daar bij Blumberg (bij stoomtreinliefhebbers wel bekend) stroomde vroeger de Wutach naar de Zwarte Zee.
Schermuuser CC-BY-SA 3.0 via Wikimedia
-
Op een gegeven moment is de bodem daar een 100 meter omhoog gedrukt en
toen ging de beek niet meer oostwaarts maar zuidwaarts naar de Rijn.
De Rijn schijnt vroeger trouwens niet naar het westen afgebogen te zijn en Nederland gevormd te hebben,
maar liep toen naar Noord Duitsland en heeft daar voor die modder gezorgd.
Wel allemaal ver voor mijn tijd
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Moet wel erg geweest zijn daar, Pieter! De bogen zitten nu zelfs aan de onderkant van de bruggen. Gr. Klaas.
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Dan blijft je hoofd heel als je hem uit het raam steekt
https://www.sauschwaenzlebahn.de/de/home.html
https://www.youtube.com/watch?v=HVqtJTvy3Nw
https://www.sauschwaenzlebahn.de/de/home.html
https://www.youtube.com/watch?v=HVqtJTvy3Nw
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....