Scheepsmotoren en schroeven.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Roy »

Met een Industrie had je tenminste een echt brok ijzer in de m.k. aan het draaien.
Ik was altijd gek op die karren.

m.v.g., Roy
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye »

M'n moeder woon niet ver van een haven, een zij-arm van een kanaal. Daar ligt nog een oude spits waarop een tachtiger woont. Aan boord staat een 2 cilinder Industrie, van ongeveer 55 pk per cilinder (ik schreef eerst 75 pk, maar ik vergiste mij). Een meer dan twee meter hoge machine, die behoorlijk wat moet wegen... Ziet eruit of ie nog vele jaren mee kan.
Smit-LLoyd had toch ook Industriemotoren? In de A-klasse dacht ik, iets van 300 omwentelingen per minuut? De nieuwere schepen hadden Werkspoor en SWD motoren, oa TM410.

met vriendelijke groet,
Robert
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Roy »

Ja, dat klopt Robert, maar de 4- serie had ook 2 x Industrie als homo.
Wel een geheel ander type en sneller draaiend. Welk type weet ik echter niet meer.
Wat velen niet weten, in de 1e serie van 7 schepen waren de Industrie motoren nog geschikt om direct omkeerbaar te zijn. Dit, omdat men nog niet helemaal zeker van het Lips patent met de omkeerbare schroeven het wel zouden houden in het zware werk wat ze moesten doen. Welnu, het was een doorslaand succes, zodat bij de volgende schepen de motoren niet meer direct omkeerbaar waren.
Moet je allemaal maar toevallig weten.................... :wink:

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door joop 1 »

volgens mij is de grootste 2cyl industie 100 /110 pk vd 6 a ik dacht dat ze van het 7 type geen 2 cyl hebben gemaakt weet ik niet zeker mvr gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Roy,

Zover ik heb kunnen nagaan, Smit-LLoyd:

A-klasse : 2 x Industrie 6D8-OHD / 2 x 1500 pk bij 300 rpm

100-klasse : 2 x Industrie 8D8-HDN / 2 x 3000 pk

40-klasse : 2 x Industrie 8D7-HDN / 2 x 1400 pk bij 430 rpm

100 S-klasse : 2 x Stork-Werkspoor 6TM410 / 2 x 3750 pk bij 600 rpm

Biehl-klasse (USA) : 2 x Delaval Turbine Inc. Enterprise / 2 x 3166 pk

23 / 24 & 118 / 119 - klasse : 2 x Alpha B&W 10V23L-VO / 2 x 1550 pk

60-klasse : 2 x Bolnes DLN, 14 cil. / 2 x 3000 pk

70-klasse : 2 x Bolnes, 18 cil., 18 VDL, 190 x 350 / 2 x 3000 pk

20-klasse : 2 x Stork Werkspoor F 240 / 2 x 1900 pk

120-klasse : 2 x Stork Werkspoor 6TM410 / 2 x 5000 pk bij 600 rpm

90-klasse : 2 x Sulzer-Totovo (Joegoslavië) 16ASV250H / 2 x 4730 pk

50-klasse : 2 x Wärtsilä 8R22 & 2 x Wärtsilä 6R22 / totaal vermogen 5331 pk

Smit-LLoyd Safe & Smit-LLoyd Sound : 2 x MWM 8 cil, TBD 150 / 2 x 4640 pk

Smit-LLoyd Fame & Smit-LLoyd Fortune : 2 x MAN B&W 8L-28/32A-DVO / 2 x 2720 pk

--- SMIT-LLOYD scheepstypen op volgorde van bouw en/of aankoop ---

De A-klasse:
De hoofdvoortstuwingsmachines van de Smit-LLoyd 16 bestaat uit twee zes-cilinder Industrie dieselmotoren van het type 6 D 8.OHD, ieder van 1500 ipk bij 300 omw./min. Elk van deze motoren drijft via een Simplex stuwblok een driebladige schroef met regelbare spoed van fabrikaat Lips type H.M.F.
Ieder van deze schroeven heeft een H.M.F.-naaf met een middellijn van 630 mm, voorzien van bladen uit limabrons met een diameter van 2300 mm.
De schroeven worden elektrisch-hydraulisch geregeld vanaf de brug en zijn voorzien van een gecombineerde spoedtoerentalregeling en bescherming van de motor tegen overbelasting. De dienstsnelheid bedraagt 13-14 knoop.
Verhoging van de manoeuvreerbaarheid wordt verkregen door een dwarsscheepse "Tornado" boegschroef. Deze schroef heeft een stuwkracht van 2,9 ton en wordt elektrisch gedreven. De elektriciteit voor de aandrijfmotor van de boegschroef wordt geleverd door een generator, die gedreven wordt door een Deutz motor van het type F12M716, die 233 pk ontwikkelt bij 1800 omw./min.

met vriendelijke groeten,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye »

joop 1 schreef: 29 nov 2017 18:25 volgens mij is de grootste 2cyl industie 100 /110 pk vd 6 a ik dacht dat ze van het 7 type geen 2 cyl hebben gemaakt weet ik niet zeker mvr gr joop
Ja, het is 110 pk.

met vriendelijke groet,
Robert
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door joop 1 »

dat is dus de 2 vd 6 a stond ook in de walrus van tak
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt Joop, de VD7 werd alleen als 4 en 6 cilinder gebouwd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Boegschroef en dergelijke

Bericht door Jinny »

Daar in dit subforum ook motoren behandeld worden hier mijn vraag maar gesteld.

Mijn kennis van boegschroeven is nogal beperkt, ik ken de gebruikelijk tunnels van links naar rechts welke je bij jachtjes (met een electromotortje) en grote zeeschepen (iets zwaarder materiaal) ziet.
Maar hoe werkt het nu met een boegschroef op de binnenvaart?
Wat ik in de topics van Bram en Erik tegenkom kan ik even niet plaatsen met onderstaande systemen.
Wie helpt dit nieuwsgierig wijf even uit de brand?
Hoe werken jullie systemen?

Afbeelding Afbeelding
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Boegschroef en dergelijke

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Jinny,

De bovenste foto betreft een 'azimuth thruster'. Die is 360° draaibaar. Het model op de foto is een elektrische, die krijgt dus z'n energie uit een dieselaggregaat, of eventueel rechtstreeks van de hoofdmotoren.
Een 'azimuth thruster' is heel geschikt om als boegschroef te dienen, vooral in de pleziervaart. Het nadeel is wel dat het hele spul onder het voorschip hangt en dus kwetsbaar is als je ergens tegenaan vaart onder water. Duurdere thrusters zijn overigens intrekbaar.
Ze zijn er in alle soorten vermogens, en dienen lang niet altijd alleen als boegschroef. De moderne havensleepboten van Smit hebben vrijwel allemaal azimuth thrusters. In havensleepboten als de Smit Cheetah, Smith Panther etc. zijn ze gekoppeld aan twee Caterpillar motoren van bijna 4000 pk per stuk, daarmee ontwikkelen de twee (achter geplaatste thrusters) een trekkracht van 90 ton. Het voordeel van azimuth thrusters in de havensleepvaart is dat ze 360° draaibaar zijn, en het schip dus ook 'achteruit' kan trekken zonder trekkkrachtverlies, er wordt immers, zeker in de Europoort en Maasvlakte vaak voor (op de winch op het voordek) vastgemaakt.

De onderste foto is de klassieke boegschroef. Ofwel direct mechanisch aangedreven door een dieselmotor, ofwel door een elektromotor. Een zo geplaatste boegschroef loopt een minimale kans op beschadiging omdat ie veilig in een tunnel zit.
De vraag is wie de eerste boegschroef (van het klassieke type) gebruikte. Waarschijnlijk is de boegschroef niet lang na de uitvinding van de voortstuwingsschroef uitgevonden. Maar aanvankelijk zal wel niemand er het nut van hebben ingezien, of er in hebben willen investeren.
Wie waren de eerste die commercieel een boegschroef gingen gebruiken. Uit noodzaak. Dat liep ongeveer gelijk tussen de roro-ferries en offshore schepen.
Roro-ferries laden voor, of achter, en lossen achter, of voor. Wie wel eens van Dover naar Calais is gevaren met een ferry, ziet dat het schip in Dover auto's en trucks laadt, en dat die er in Calais langs de voorklep uitrijden. Daarna rijdt het verkeer er in Calais via de voorklep weer in. Bovendien ligt het schip met de boeg richting Frankrijk, en niet richting zee. Het schip moet dus in de haven draaien, of bij redelijk weer, op zee vlak voor de haveningang, en vaart richting Dover. Daar aangekomen is er een nieuw probleem: de auto's staan met de voorkant richting hekklep. De ferry moet dus een tweede keer draaien, en vaart in Dover achteruit de terminal binnen, en legt aan, waarna het lossen kan beginnen. Een, of tegenwoordig meerdere, boegschroeven zijn dan wel handig. Bij ferries zag je de eerste boegschroeven zo halverwege jaren zestig.
In de offshore varen bevoorradingsschepen en ankerbehandelingsschepen, deze moeten op zee zo dicht mogelijk bij het booreiland of boorschip kunnen blijven liggen. Dat geschiedt door de voortstuwingsschroeven in samenwerking met de boegschroef. Een bedrijf als Smit-LLoyd had halverwege de jaren zestig al boegschroeven in hun A-klasse.

Ook ik vaar op een AHTS, een Anchor Handling Supply Tug. Wij hebben een boegschroef in tunnel voor (1 x 883 kW elektrisch), twee hekschroeven in tunnels (2 x 883 kW elektrisch). Ook is er een uitklapbare azimuth thruster die voor is geplaatst. Deze wordt gebruikt om het schip op z'n plaats te houden, als we onder andere op volle zee op één plaats moeten blijven liggen, bijvoorbeeld om te wachten. De hoofdaandrijving geschiedt overigens door vier Bergen diesels (2 x 3000 kW, 6 cilinders en 2 x 4500 kW, 8 cilinders = 21.400 bhp).

Er is nog een andere boegschroef, die vaak in de binnenvaart wordt gebruikt: de Vethjet. Hier is de schroef horizontaal geplaatst. De schipper in z'n stuurhuis kan door het openen en sluiten van kleppen het schroefwater voor, naar links, rechts, voor of achter 'spuiten'. Eigenlijk een eenvoudige versie van een waterjet. Op zeer grote binnenschepen hebben deze Vethjets wel meer dan duizend pk. Soms zijn er zelfs twee geplaatst.

met vriendelijke groet,
Robert
Plaats reactie