Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Op zondags draaien in de winter vgs mijn informatie de bruggen en sluizen niet op het Merwede kanaal. Daarom maar via Tiel gegaan.

En de elec heeft teruggebeld, en uitgelegd welke draadjes. Komt goed.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »


Wat moest je in Wijk?
Een rondje hardlopen, Ed. :D
Doe jij dat dan niet? :mrgreen:

grt Wim
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Oh? Ik meende dat dat gewoon het hele jaar door ging, omdat er ook transport plaats vind. Misschien niet door oud Vreeswijk?

Ik "loop" alleen hard op diep water, Wim. :mrgreen:
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Ze zeggen geen verstand te hebben van die oude materie.
Ik ben het in deze volledig met Pieter eens, het is best te doen, alleen niet rendabel...
Als je geen haast hebt mag je die oude dynamo wel op Schoorldam op de wal gooien, loop ik het ding wel na...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik zou geen geld aan dat oude ding spenderen Ed. Die 160A wisselstroomdynamo van mij heeft een goede 500€ gekost qua aanschafprijs. Bosch-cloon made in Taiwan. Maar hij doet het, want de ampéremeter stond vol in de hoek.
IJzerwerk van fundatie aanpassen en elektrawerk van nieuwe kabels leggen en het ding aansluiten kwam daar nog bij.
Maar jij bent natuurlijk reten-handig en hebt waarschijnlijk meer vrije tijd dan ik. Want ik vlieg hier van het ene naar het volgende klusje, en dat blijft voorlopig nog wel even zo :roll:
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Maar eens een keer zien. Schoorldam word hem vermoedelijk niet, daar kwam ik het laatst langs met de Leidsegracht, vele jaren geleden. :lol:

Ja, dat heb je als je piloot bent, hè. Dat vliegen zit er aan vast. :wink:
Overigens is het nog niet zeker of de dynamo niet in orde is, hoor, kan ook de regelaar zijn, die zit in een aparte kast.
Afijn, staat ook niet in de brand! :)
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Vliegende schippers, zijn niet zo zeldzaam hoor. Ik hoor meestal dat ze haast hebben.
Afbeelding
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Erik, ik zal je weer even bovenaan zetten, dan hoeven de spotters op de route Werkendam-Vreeswijk morgen niet zover te zoeken ;)

succes maar weer, grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja, ik zal weer even een update doen hoor :wink:

Wederom een drukke week achter de rug.
Begonnen aan de kade in de Biesboschhaven.
Cornet service heeft het ruim uitgespoten
IMG_7605.jpg
IMG_7605.jpg (194.88 KiB) 1255 keer bekeken
en geverfd
IMG_7608.jpg
IMG_7608.jpg (135.99 KiB) 1255 keer bekeken
Rood omdat ik daar nog een bus van heb staan, en het is iets minder 'besmettelijk'.

Ziet er weer strak uit.
IMG_7640.jpg
IMG_7640.jpg (122.17 KiB) 1256 keer bekeken
Wat een verfje niet doet.

Blommaert is langs geweest voor advies over de luiken en de luikenwagen. De inkorting was zeven luiken en dan kom je vervolgens of voor- of achteraan de luikenkap niet meer uit. Ik krijg nog offertes van ze, maar voorlopig krijg ik alles nog wel goed dicht.

Nieuwe vloerbedekking in de stuurhut laten leggen.
IMG_7634.jpg
IMG_7634.jpg (121.27 KiB) 1256 keer bekeken
In de voormachinekamer vuil onder de platen weggeschept, want daar rook het niet zo fris.
IMG_7635.jpg
IMG_7635.jpg (172.59 KiB) 1256 keer bekeken


Woensdag naar Instalho in de Beatrixhaven verhaald om de luikenwagen op te knappen. Die had wel wat tlc nodig :wink:
Ze hebben 'm eraf getild en in de loods onder handen genomen. De bakboordszijde is nu draaibaar zodat die kant beter meeloopt als je 'm vanaf stuurboord verrijdt. Nu is hij, na wat smering van de rail op de den, van een kant te bedienen. Hoewel hij elektrisch kan hijsen heb ik het handliertje ook vernieuwd zodat ik desnoods stroomloos kan hijsen. Ook handig voor als je snel even een luik open wil leggen, geen gedoe met verlengsnoeren en zo. Draden vervangen en twee blokken. De lepels (als je die zo noemt) vervangen en alles uitgelijnd. Hij werkt weer prima maar echt in je eentje openleggen wordt een uitdaging.. Ik ga 'm borstelen en in de Owatrol zetten mocht het ooit nog stoppen met regenen :roll:
Ik kon er ook tijdelijk m'n luiken opslaan die ik over heb, dus die liggen nu op een container.
IMG_7642.jpg
IMG_7642.jpg (104.8 KiB) 1256 keer bekeken
Ik moet er ergens nog een definitieve plek voor vinden.

Generator is geserviced, want die startte slecht. Kleppen gesteld, opvoerpompje vervangen en wat brandstofleidingen. Draait weer goed.

Vandaag eerst de luiken eraf gehesen en toen naar Dordrecht om te bunkeren bij Delta. GTL voorop want de DAF rookt nogal, vooral bij het starten. Eens kijken of dat beter wordt. Maar ik denk dat de verstuivers ook aandacht nodig hebben. Achterop gasolie en smeerolie voor de Deutz, wat drinkwater en toen richtig Jutphaas.
IMG_7643.jpg
IMG_7643.jpg (125.97 KiB) 1256 keer bekeken
Ik belde de sluisbediening van het Merwedekanaal om me aan te melden en toen bleek dat dat in de winterperiode 24 uur van te voren moest. Had ik even gemist :oops: Maar de Zuidersluis werd aan het eind vd middag toevallig bediend om een Spaans bootje door te laten, dus dat was mazzel, we mochten toch schutten. Flink doorgedraaid op de Lek maar helaas zat de Beatrix tegen, waardoor de sluiswachter toch nog even op ons moest wachten 8) Alle lof; wie zegt dat de overheid niet flexibel kan zijn?
Om half zes gemeerd langszij de Miranda, die lijkt er wel een beetje op. Een hardloper met een langzaamloper erin; 600pk Brons. Als die volaan draait kun je er misschien wel achter waterskieen :mrgreen:

Volgende week de ijkmerken als het weer het toelaat. Dan heb ik nog wat andere afspraken, maar de week erop hoop ik aan de gang te kunnen.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Zo zo, dat ruim ziet er gelikt uit! Ga je ook rollen varen? :mrgreen:
Een luikenwagen in je eentje bedienen vergt denk ik vooral gewenning. Ik meende een starre verbinding te zien tussen beide kanten, dat moet eigenlijk wel goed te krijgen zijn. Maar goed, als het aardig waait kan het toch nog een tricky onderneming worden.
Die vloerbedekking in de stuurhut... (ja ik heb weer wat te mekkeren :P ) ...ik vrees dat je daar nog wel spijt van gaat krijgen.
Je kunt nog zo je best doen om je schip schoon te houden, vloerbedekking is een magneet voor vuil. Ik heb laminaat in de hut, nadat er eerst van die (namaak) Heuga tegels in lagen. Die waren binnen een jaar verrot. Ofschoon we de hut toch wel schoon hielden en de tegels ook een paar keer gesopt waren. Maar je ontkomt er niet aan in de stuurhut, daar komt vuil het makkelijkste binnen. Ik denk dat linoleum o.i.d. nog de beste keuze is voor een stuurhut.

Maar het gaat de goede kant op! Ben benieuwd wanneer je je eerste reis gaat doen! :D
Plaats reactie