Familie Switynk.

van: www.kustvaartforum.com
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Nog een foto van de Vlieland (1)

Mvrgr Roelof
windrose

Bericht door windrose »

Kustvaart Harlingen is opgericht door 4 kapitein eigenaren:
R.Switynk zoon van Lambertus ( Bart )
R.Rientjes
A.Boere
J.Omens
Zie ook www.kustvaartharlingen.nl

Have fun
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Bericht door Dick »

Om wat verband aan te brengen tussen alle Switynks en hun (zeegaande) schepen, onderstaand overzicht, mede op basis van artikelen uit onder meer De Blauwe Wimpel (met dank aan Roy Helleman).

Lambertus Sr: Vlieland (62), Texel (73)
Zoon Sietse J.: Harns (86), Harns (94)
Zoon Rienk: Almenum/Almenum I (78), Almenum (92)
Zoon Jan: Ameland (74)
Zoon Lambertus Jr (Bart): Terschelling (81), Skylge/Sea Loire (91)
Zoon Anton: Vlieland (82), Vlieland (94)

Jaap (broer van Lambertus Sr): alleen binnenvaart
Zoon Frederik Sjouke (Frits): Veritas (71), Veritas (85), Veritas/Fast Sim (93), Veritas (07)
Zoon Lambertus (Bart): Jans (62), Michel (59), Michel (84), Michel/Sea Rhine (93), Michel (06)
Zoon Geert: Thalassa (72), Thalassa (83), Thalassa (92), Thalassa (99)

Ben: aanvulling 12-2017: Frits en Geert hadden samen de spits Jans ex Christian, werf de Deurne, Tielrode.

Stefan J. (zoon Lambertus Jr): Ameland (01)
Robin (zoon Lambertus Jr): mede-eigenaar Kustvaart Harlingen
Cor (zoon Lambertus Jr.): Cito (94), Cito (05)
C. Switynk (onbekend): Roelina (59)
onbekend: Anita (ex Michel (59)

Houd me aanbevolen voor aanvullingen of correcties.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De eerste Terschelling gaat met gelijk water door de sluis van Nieuw Statenzijl naar buiten.

Terschelling.jpg
Terschelling.jpg (117.51 KiB) 2829 keer bekeken
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Bericht door Dick »

Ben,

Nog even een aanvulling. De eerste schepen waren uiteraard eigendom van enerzijds Lambertus Sr en anderzijds Jaap.
Voor wat betreft Lambertus: in 1973 kregen de Vlieland en Texel een officiële zeebrief voor de Wad- en Sontvaart.
Bleven deze schepen tot zijn overlijden op 16 november 1972 eigendom van hem of zijn ze op een gegeven moment aan zijn zoons overgedragen.
Waren de Ameland (1974-89) en Almenum (1978-92) eerst ook nog van hem of meteen al van zoon Jan resp. zoon Rienk.
Tenslotte de Jans (1962), gekocht in 1973, deze zou wellicht eerst van Jaap Switynk & Zonen, Dieren geweest zijn en daarna
van zoon Bart of zoon Frederik Sjouke. Dit is mij niet duidelijk.
Bij het bovenstaande vlootoverzicht staan nog een paar andere vraagtekens

Was de Anita ook van Switynk en zo ja van wie?
Was de Roelina van C. Switynk en wie is dit?
Welke Switynk was mede-eigenaar van de Adriana met welke Verschoor?

Hoop dat je dit mee kunt nemen tijdens je gesprek.

Groet

Dick
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Als 1e schip kan de in 1915 bij scheepswerf Appelo, Zwartsluis gebouwde Friese maatkast "Elizabeth Jacoba" aangehouden worden.
Haar thuishaven was Kampen en achter op het schip stond: 19 L. Swietink.15 . Afm. 31.50 lang en 6 m. breed.
Ze had een draagvermogen van 250 ton, werd in 1938 van een 70 pk Brons motor voorzien en in 1953 met 7.50 m.
verlengd bij Worst & Dutmer, Meppel, waardoor het laadvermogen steeg tot 320 ton.
Zij werd herdoopt in "Jenny", naar oma Jentje Switynk. De Jenny ging af en toe ook naar Hamburg. Ze werd in 1969 verkocht en is in 1985 gesloopt.

elizabeth jacoba 1915 l. swietink.jpg
elizabeth jacoba 1915 l. swietink.jpg (77.4 KiB) 2926 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Het 2e. schip was een sleepboot, de Pollendam. Hij kocht haar in 1946 samen met B. Brijder. De familie blijft aan de wal. Zij verkopen de Pollendam in mei 1947 naar Nederlandsch Indië en Lambertus gaat met zijn gezin weer terug naar de Elizabeth Jacoba.
Bijlagen
Pollendam sleepboot.jpg
Pollendam sleepboot.jpg (86.38 KiB) 3121 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Hier is de vlootlijst, die ik heb opgemaakt n.a.v. bovenstaand gesprek.

1. Elizabeth Jacoba, later Jenny, zie hierboven.

2. sleepboot Pollendam - 5-9-1946 opgeleverd door Oostema, Hoogkerk - 1 x 3 cyl. Brons 150 pk - brandmerk 22.02165 - 10-5-1947 naar Ned. Indië.

3. Vlieland (1) - 1956 - 43.00 x 6.60 - besteld bij scheepswerf Hendriks, Doodewaard, maar uitbesteed aan scheepswerf Akerboom, Lisse (nr. 221) - eigendom van L. Switynk en zijn zonen Jan, Rienk en Bart - in 195. verlengd - in 1971 verkocht als Variant - later bekend als Percifico - niet meer in binnenvaart 2005.

4. Ameland (1) - 1961 - 500 ton - 50.00 x 6.60 - scheepswerf Minerva, Amsterdam (10) - L. Switynk & Zn. - 1971 verkocht als Rival - nog in de vaart als instructievaartuig voor jongeren als Hollands Glorie.

5. Terschelling (1) - 1964 - 661 ton - 58.24 x 7.20 - de Jong & Smit, IJsselmonde - L. Switynk & Zn. - 1974 verkocht als Willem S, daarna Volharding en nog in de vaart als Moira.

6. Texel (1) - 1970 - 62.13 x 7.19 - 530 ton - Bijlholt, Foxhol (585) - L. Switynk & Zn. - 1981 verkocht aan J. Bakker, Morgenstond.

7. Margriet - 1964 - 70.00 x 8.20 - 994 ton - Duijvendijk, Lekkerkerk (nr. M104) - in febr. 1971 gekocht - L. Switynk & Zn. - 1977 verkocht als Margriet - daarna Alma - 2006 in de vaart als Wesu.

8. Vlieland (2) - 1962 - 55.18 x 7.23 - 703 ton - Bijlholt, Foxhol (572) - 1973 gekocht - ex Stad Delfzijl - L. Switynk & Zn. - 1978 verkocht als Speranza - 2006 verkocht naar Duitsland als Hildegard Krebs.

9. Burgundia - 1964 - 59.07 x 9.52 - 432 brt. - 725 ton - De Waal, Zaltbommel (678) - 1972 aangekocht - ex Tor Burgundia - Jaap Switynk en schoonvader Verschoor - schip Panama vlag - 1975 naar W-Duitsland - Burgundia - 1981 aan de grond gelopen en gesloopt te Troon.

10. Ameland (2) - 1974 - 62.11 x 60.28 - 588 brt. - 813 ton - scheepswerf Friesland, Lemmer (70) - L. Switynk & Zn. - 1985: Jan Switynk - 1988 verkocht: Afhankelijk - 1998 naar Belize: Dantor - 2002 gezonken.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Switynk schepen nr. 3 t/m 8 waren binnenschepen, maar de binnenlandse vrachtenmarkt wordt in de zestiger jaren minder en er wordt werk aangenomen, o.a. van Ewald Muller uit Hamburg naar Stade, Willemshaven en de Weser. Dit is het begin van een nieuw vaargebied, de Hamburgvaart. Het gebied wordt verder uitgebreid als er door het Kielerkanaal naar de Oostzee, Denemarken wordt gevaren. De schepen krijgen een marifoon aan boord en een radar voor de veiligheid in de Duitse bocht. In 1973 worden de Texel en Vlieland aangepast voor de Beperkte Kleine Handelsvaart. De Terschelling en de Margriet varen uitsluitend nog in de binnenvaart.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Als in 1972 Lambertus Switynk overlijdt, wordt de Firma voortgezet door de zonen Jan, Sietse en Anton. Rienk en Bart beginnen samen met de Almenum. Jaap koopt de Burgundia met zijn schoonvader Verschoor. (Niet van de rederij Verschoor, Lemmer).
Plaats reactie