Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Spitsenvaart.

Bericht door tijdstroom »

Afbeelding
De Eben Haezer Twin, een pousseur, opvarend brug van Krefeld, lading koolzaad voor Neuss.
Moerbeker.
Afbeelding
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Spitsenvaart.

Bericht door tijdstroom »

Afbeelding
Frans can du nord schip Olayla te berg, ook voor Neuss. Heeft er tegenwoordig een 1200 pk in staan, komt op met een 10 km per uur. Mag ook wel met 2 pk per ton.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

Ik weet niet of dit werkstuk over de spitsenvaart hier al eens vernoemd is, maar ik zag vandaag toevallig een pdf over de spits.

Even googelen op: (pdf) de spits - universiteit Gent

www.lib.ugent.be/fulltext/RUG01/002/303

Mooi foto's, mooie dekplannen in bijlage en veel tekst. Ongeveer 200 pagina's.

met vriendelijke groet,
Robert
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Jan Kroes »

Leuk een foto van mezelf te zien.
Stemapy 1.jpg
Stemapy 1.jpg (138.26 KiB) 2032 keer bekeken
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter dank voor het werkbaar maken van de link.

Robert : Waaaaaanzinnig mooie plaatjes!!!!! Dit is echt genieten.

Wat mij opviel was de benaming: claire-voie.
Dat is natuurlijk de oorsprong van wat in de zuidelijke contreien de klavaar genoemd wordt.
Waarschijnlijk al lang bekend (ik heb scheepvaarttaal nog niet geraadpleegd !) maar ik vond het een leuke gevonden van mezelf.

Maar Robert nogmaals dank voor het plaatsen hier. Ik wordt er helemaal opgetogen en blij van, wanneer ik al die details van spitsen interieurs zie.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Jan Kroes »

Kapitein Spok schreef: 09 nov 2017 11:10 Wat mij opviel was de benaming: claire-voie.
Dat is natuurlijk de oorsprong van wat in de zuidelijke contreien de klavaar genoemd wordt.
Waarschijnlijk al lang bekend (ik heb scheepvaarttaal nog niet geraadpleegd !) maar ik vond het een leuke gevonden van mezelf.
Is hier al eens besproken, maar waarschijnlijk voor dat jij hier lid was.

viewtopic.php?p=52521#p52521
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Is hier al eens besproken, maar waarschijnlijk voor dat jij hier lid was.

Jan, ik zie het. En ik had het dus goed aangevoeld. altijd prettig om te ervaren.

Wat ook heel fijn is om te constateren dat er toch ook nog dingen van vóór mijn tijd zijn.
Ik merk dat dit bij heel veel gespreksonderwerpen steeds minder het geval wordt......... :mrgreen: :lol:
De veel gebruikte openingszin van mijn vader "Ik weet nog...." heb ik wat verfoeit. En nu is het, als ik niet oplet, mijn meest gebruikte.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

Ja, ik vond het ook goed gedaan dat hele werkstuk. Als ik zoiets zou maken dan ging het over het stuurhuis, de machinekamer en motoren, het dek en het exterieur en het varen.
Dit is duidelijk uit een heel andere invalshoek geschreven, voor mensen die niet erg bekend zijn met de binnenvaart. Het voordeel daarvan is dus al die tekst over het leven aan boord, koken aan boord, slapen aan boord, je wassen aan boord, het sociale leven aan boord, en bijpassende foto's.
Maar dat doet het prachtige debinnenvaart - binnenvaarttaal ook met de scheepsportretten.

De claire-voie... ofwel, letterlijk vertaald: 'helder zicht' (nou ja, eigenlijk 'helder zien', maar dat klinkt niet mooi)..., zolang het buiten licht bleef natuurlijk. Op enkele foto's hangt er een lamp onder. Ergens anders wordt dan weer beschreven dat de roef zo laag was, dat de schipper onder de claire-voie moest gaan staan om zich aan- en uit- te kunnen kleden.
Ik las in de tekst dat veel schippers van West-Vlaanderen waren. Dan zullen ze met de Kerst wel een kreeftje gekregen hebben van vissende familieleden uit Nieuwpoort, Oostende of Blankenberge. Zo'n kreeft werd vaak koud gegeten. Half op een bord gelegd met mayonnaise en garnituur. Dat heette "Homard Belle-Vue" - kreeft schoon-zicht. Dus onder de Claire-Voie een Belle-Vue...

Nou ja, ik geniet van het hele stuk. Achterin staan een aantal interviews. Enkele interviews staan echter op een "bijgevoegde audio-CD". Er hoort dus een CD bij het hele schrijfwerk. Ik heb de Universiteit van Gent geschreven om te kijken of ze meerdere exemplaren van die CD hebben, ofwel er een kopie van kunnen maken. Misschien staat er naast gepraat, en tussendoor geluiden van koffiekopjes en jeneverglaasjes, ook nog scheepsmotorgeluiden op?

met vriendelijke groet,
Robert
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Robert, ik heb natuurlijk nog niet alle tekst gelezen, maar toch al wel een stuk.
Het is een prachtig document.
Fijn dat je dit hier hebt geplaatst.
Plaats reactie