De Haas Tankvaartbedrijf.

maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door maarpol »

Ik kreeg antwoord op de vraag om de Bolnes er nog instond . Hier het antwoord wat ik kreeg.

Good evening Martin, the engine in the Massoua is a Baudoin engine.

En de Massoua is op de AIS te zien https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... el:MASSOUA
Groeten Martin

Roest rust nooit.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

de algorab voer vrij geregeld door de oude oranjesluis en wat ze mij vertelden was get stuk er afgehaald omdat bij het schutten het schip een beetje dwars in de sluis moest liggen om eerst een deur dicht te krijgen ,dan over halen achter die deur en dan de andere dicht ,een heel ge etter, maar voor dat het wat modernere kwadrant werk voor de deuren er kwam ,werden de deuren met kettingen over en weer kruislings geopend en gesloten en dan was het nog lastiger om dat te doen met schepen van 90 meter ,er waren wel meer schepen die wat afgeplat waren om in de sluis te passen, ook zat er verschil in eb en vloed deuren en de lengte daar tussen .
maar dit is allemaal verleden tijd ,toen er nieuwe bediening werken op de sluis kwamen en de zuid kolk werd voorzien van hydraulische bediening mochten er bij gelijk water ook langere schepen door om dat dan alle deuren van die kolk open stonden ,
hoe het bij andere sluizen ging weet ik niet maar tja ik heb van 1952 tot 1975 naast de oranjesluizen gewoond en moesten er iedere dag over als we naar school moesten ,en pa werkte als elektromonteur en machinist op het sluizen complex .
oja huub de haas zat er in die tijd op en is later naar de alphaca gegaan volgens mij.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

oja en de man die van de damco kwam op de alphaca was jan van Haaften uit stavenisse
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Je kan natuurlijk gelijk hebben Klaas, maar ik kan me geen andere lading voor de "Algorab" herinneren. Maar goed, Jij hebt langer bij De Haas gevaren, dus is het mogelijk een benzine of gasolie reisje geweest. 't Kan zomaar................

m.v.g., Roy
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

wat ik nog wel weet is dat hij als Nedlloyd geregeld naar Delfzijl voer ,met als schipper Gerard redegeld hij kwam uit leiden en had ook op de alphaca en atlas gevaren.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Roy, Dat jij bij de Algorab aan Nafta denkt is niet zo verwonderlijk. Dat heeft ze, net als de Alnitak, veel voor de Esso naar DSM in Stein gebracht. Bij Esso heete dat spul L(ight) V(irgin) N(aphta). Regelmatig namen ze dan een reisje Pirolyse benzine weer mee terug. Smerig spul en stinken! DSM kraakte net als andere chemische bedrijven de Nafta en werden er Plastics van gemaakt. Nafta is een soort laagwaardige benzine en niet geschikt als autobrandstof. Daartoe is o.a. het octaangetal te laag. Het spul dat BP naar Erdöl Chemie verscheepte heette daar L(ight) D(istillate) F(eedstock). Geen idee hoe het bij Shell heette. Die leverde het aan BASF in Ludwigshafen. Maar verder zal ik je er niet mee vermoeien. Bij de Haas heb ik het zelf nooit gevaren. Gr. Klaas.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door maarpol »

Deze Massoua heeft in Walvis Bay (Namibia)in dok geweest , daarvoor kwam de sleep uit het zuiden vandaan naar het Noorden . Congo
Groeten Martin

Roest rust nooit.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Martin, Wat me opviel op een van de foto's in het dok is dat de nieuwe schroefas geleverd werd met de schroef er al op. Misschien wel gemakkelijk met inhijsen/schuiven. Je kunt de as dan dicht aan de schroef aanslaan en blijft er een lang stuk beschikbaar om naar binnen te steken. Gr. Klaas.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door maarpol »

Ziet er naar uit dat ereenhoop goed werk aan dit schip gedaan is daar , link naar waar ik dit filmpje vond . Met deze tekst er bij

Testing the main engine of the MT Massoua after a long repair period. Full ahead and doing a Tortional Vibration Calculation. This was the final step to finishing this

https://www.pictaram.org/post/BaoyxbZlpHR
Groeten Martin

Roest rust nooit.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door maarpol »

De haven van Point Nore , foto is niet recent gemaakt maar laat wel zien waar die Massoua gewoonlijk lag. Ligtnu weer in die haven maar niet daar.


https://www.lepratiqueducongo.com/wp-co ... re-2-A.jpg
Bijlagen
Point Nore massoua.jpg
Point Nore massoua.jpg (129.32 KiB) 1623 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie