De Haas Tankvaartbedrijf.

piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

de haas met 2 ramen achter in de roef zijn er in ieder geval niet veel maar welke de meeste tanker zie je van voren of opzij maar we gaan zoeken.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

IK dacht aan de "Arcturus" of "Achernar" die hadden een woning voor de matroos achterop. Maar die waren waarschijnlijk te groot om daar te lossen.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Zou het misschien de "Atria" kunnen zijn ?.

m.v.g., Roy
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

is het wel een de haas tanker ik weet er geen met ramen achter in de roef maar ik weet dan ook niet alles ??
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Tuurlijk is het een Haastanker! En die Helderse jongen heeft het goed. 10 Bonuspunten voor Roy! Stond er nog een jaartal bij Kees? Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Niet helemaal eerlijk denk ik.
Mare, ik heb wel op de "Atria" gevaren................. :idea: :wink:
Ik ben dan ook van dat vlakke dek zonder trunk uitgegaan. De "Atria" leek qua opzet wel een beetje op de grotere "Shell 14", wat ik altijd een heel mooie tanker gevonden heb. M.a.w. die twee ramen aan de achterkant van de roef wist ik ook echt niet meer hoor !. 8)

m.v.g., Roy
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

hij lijkt verdacht veel op de atria ,deze had aan de achterkant van de roef een ingangs deur verder lijkt de bunkergiek bediend te worden met behulp van een mast ,de bunkergiek toen ik er op zat krikten we omhoog door middel van een hand bediende hydropomp en de giek werd met geien omgetrokken en vast gezet ,ook zie ik dat de uitlaat van de ketel door de schoorsteen gaat en het teken op de schoorsteen lijkt ook verdacht veel op de haas ,tja het is dus de atria ,maar ver voor mijn tijd .
groet wout, o ja ik voer er op met herman zwalua .
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas, er stond geen datum bij, maar ik dacht rond 1960.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Gelukkig heb ik door de jaren heen een hoop Hazen-foto's opgeslagen en daardoor wat vergelijkingsmateriaal. Van de Atria is er niet zoveel fotomateriaal, maar ergens is het een uniek schip. En daardoor makkelijker herkenbaar. Voor mij dan het geluk dat het een "ouwetje" is dat ik nog heb meegemaakt. Wat er na 1972 bij gekomen is moeilijker te plaatsen. Altijd leuk als er weer eens iets boven water komt. Met elkaar blijven speuren dus! Kees, het zal wat later geweest moeten zijn. Bij binnenvaart.eu staat dat ze in 1963 is gebouwd. Zelf schat ik 2e helft 60-er jaren. Heb aan de Waalhavencentrale zelf één keer gelost. Moet tussen 1969 en 1972 zijn geweest. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

als ik het nog goed had dan had de atria geen kopschroef ,in de mach kamer viel het eerst de grote ketel op met daar achter een bolnesje .
edie de haas vertelde mij eens op kantoor dat het schip bestemd was om verlengt te worden naar 100 meter en er 2 bolnessen in zouden komen ,dat alles is niet doorgegaan ,wel was het zoo,n beetje de voorloper van de nieuwe schepen alpaca en adara .
de achterroef was in verhouding erg groot voor 3 man de mess zat stuurboord achter en de keuken bb ,, de gang in de midden en de machkamer deur in het verlengde daarvan ,voorbordes onder de stuurhut zat naar ik meen een pompmotor .
het meeste wat mij bij bleef dat was dat het erg lang duurde voor je op gang kwam en betijds moest gaan afstoppen .
vooral de bunker reisjes naar Amsterdam was een lange trage reis .
maar tja het is natuurlijk al erg lang geleden ,en mijn eerste haas schip.
Plaats reactie