Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 30 okt 2017 15:35 en... er staat geen afbeelding bij.
Dat is inderdaad een omissie.
Maar als je op het woordje DEN geklikt had, was je wel bij een plaatje gekomen.

Het wordt trouwens een probleem om bij 20.000 termen een plaatje te plaatsen.... (ik zit pas ergens bij de 2000 nog wat)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Bietenvaart.

Bericht door Jinny »

Ik ken een kinderpsych............kening van het kind.
Fantastisch....
Ik had dat zo willen zien...

Zo hadden wij een keer op de bouw (ik ben electricienne van beroep) de opmerking, morgen gaan we aflassen.
Dat is alle draden in de juiste volgorde uit de buisjes aan elkaar verbinden.
De stageloper kwam de andere ochtend met zijn electrisch lasapparaat uit zijn vaders schuur aanzeulen...
Die kon het jargon ook nog niet...

Wat een den was had ik wel begrepen Pieter, de term denneboom daarintegen kon ik niet plaatsen..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

Off-topic:

ter leerinck ende vermaeck!
.
Op Binnenvaarttaal staat nog een verzameling woorden die voor verwarring kunnen zorgen en een hele beestenboel.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Bietenvaart.

Bericht door JC »

Mazzel dat ik dat niet allemaal uit mijn hoofd moet kennen :mrgreen:
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

een mooi souvenir gekregen/verdiend van de VCS een delft blauwbord we hadden eerst een mooier en groter bord met de wapens van de drie suikerfabrieken met een geschulpte rand maar helaas je weet hoe het gaat met breekbaar materiaal bij slecht weer wil er wel eens wat sneuvelen zo ook dat bord vloog door de roef en kapot we kregen wel een nieuw bord van dhr van malland zie hier het bord
Bijlagen
VCS  Dinteloord.JPG
VCS Dinteloord.JPG (244.67 KiB) 1895 keer bekeken
VCS Dinteloord bord.JPG
VCS Dinteloord bord.JPG (353.46 KiB) 1895 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Piet; De gemeente wapens van Dinteloord en Zevenbergen met de drie kruizen en de drie rozen van Roosendaal. Dat was toch een teken dat jullie gewaardeerd werden.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

De suiker schippers werden zeker gewaardeerd door den VCS / fam van Malland als je bv onze familie bekijkt die zijn al met de klipper vertrouwen uit Hoofdplaat met opa Piet Kamp voor de suikerfabriek gaan varen dat zal zoiets van rond 1920 geweest zijn daarna in 1928 is de luxemotor gebouwd de Nelly door opa en is daar direct mee voor de suikerfabriek gaan varen heel de oorlog door gevaren en in 1944 is mijn vader getrouwd en hebben ze de Nelly overgenomen van opa en zijn ze ook voor de febriek gaan varen in 1965 liep het werk steeds verder terug veel meer vrachtauto's brachten de suiker rond in nederland het voordeel was kleinere partijen en direct bij de klant dus ook de VCS Depot vervielen van lieverlee dus toen heeft pa de spits gekocht.
Dus totaal 45 jaar voor de VCS en dat schept een band vooral met van Malland die dat wel waardeerde ook het onderhoud aan de zeehond werd nogal een door de schippers gedaan want die konden goed schilderen, of als er eens iets verhuisd moest worden naar een andere plaats in nederland ging dat ook nogal eens mee aanboord of achter de kont mee gesleept.


Ook was de VCS sociaal voor zijn werknemers bij ziekte en gebrek ook in de oorlogstijd werd er nogal eens een oogje dicht geknepen als het ging om suiker of drogenpulp en kolen voor de kachel in de koude winter maanden.
Ik weet dat er in 1953 ook veel hulp is geboden de schepen die in de buurt waren zo ook wij werden naar de fabriek geroepen we kregen daar stroop vaten met drinkwater en drogenpulp in het ruim om de eerste hulp te bieden tijdens de ramp ook hebben we toen veel mensen een vee aanboord genomen van af flakkee en naar dintel gebracht dat nog droog was gebleven.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door Janna »

Aankomst bietenschepen in Steenbergen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NVad8GkzzL4&sns=fb[/youtube]
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Even een vraag stellen hier; Wet iemand zich nog te herinneren dat er in Jutphaas in de naoorlogse jaren bieten zijn over geslagen van uit boerenpramen in vrachtschepen die ze dan naar de suikerfabrieken, misschien C S M ,brachten.
Ik kreeg deze vraag van iemand maar zelf heb ik er ook nooit van gehoord.
Dus wie wel?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Bietenvaart.

Bericht door klipper »

Ik meen in de 60er jaren?, dat vanwege de kleine suikerbieten oogst, er suikerbieten met kustvaarders uit Denemarken naar NL zijn verscheept. Er werd in Delfzijl overgeslagen in binnenschepen. Hoeveel is onbekend. Het verhaal bij dit verhaaltje was dat er nogal wat gesteente bij zat. Ik weet niet of een en ander juist is. Wie o wie!. Gr
Plaats reactie