De machinekamer, incl. welke motor?
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
ben ik wil geen schip meer je weet toch koop een boot enz. wat de industrie betreft zeker dom dat ik helemaal niet aan die D 70 heb gedacht heb nota bene zelf nog een blauwe maandag met zon ding gevaren ze hadden bij de sloperij een vrachtschip stond er een in
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Voor de kenners een makkie .
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
MAK Msu 423 ?
Groeten
Jan
Groeten
Jan
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Ik ben het helemaal eens met Jan.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Probeer ik toch een K.H.Deutz, type 545.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
@Roy dacht "ik doe een duit in het zakje", maar de echte kenners zagen het al snel, het is een:
die al 62 jaren in de Björn M staat.
die al 62 jaren in de Björn M staat.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Ik denk dat Roy meer kenner is dan ik maar ik had op You Tube gekeken en daar zag ik een Mak met dezelfde kenmerken.
De kenner daarentegen doet dat uit het hoofd
Groeten
Jan
De kenner daarentegen doet dat uit het hoofd
Groeten
Jan
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Ja, maar de vermeende kennis liet Roy toch maar fijn in de kou staan............. .
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Moet je je gas rekening maar op tijd betalen,blijft je grijze massa beter op temperatuur!!
gr.geert
gr.geert
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Ik ontving van Dhr H van Leeuwen een e-mail met daarin een link die misschien voor andere motorfanaten interessant kan zijn, dus heb ik hem toestemming gevraagd het één en ander hier te plaatsen.
.... ik dacht ik dat het goed zou zijn als ik u wijs op de naam van prof. ir. J. van Vollenhoven, in leven hoogleraar Verbrandingsmotoren aan de toenmalige THE (nu TU/e). Van Vollenhoven was, voordat hij benoemd werd tot hoogleraar, (hoofd?) constructeur bij Bolnes, wat hij 10 jaar heeft gedaan. Van 1959 tot aan zijn emeritaat in najaar 1984 is hij aan de TH actief geweest......
Uit de inaugurele rede van Van Vollenhoven (1959) haal ik het volgende:
Hooggeachte Directie der N.V. Machine Fabriek "Bolnes", waarde Han van Cappellen,
Bijzonder dankbaar ben ik dat ik gedurende meer dan tien jaar heb mogen meewerken aan de ontwikkeling van Uw bedrijf, die tijdens deze periode zulk een stormachtig verloop heeft gehad. Helaas heeft Uw Vader, met zijn uitzonderlijke gave technische kennis en zijn grote menselijkheid, dit alles maar voor een gedeelte kunnen meemaken. De moderne nieuwe werkplaatsen, de geheel gelaste V-motor en het grote aantal opdrachten zijn dan ook geheel onder Uw leiding tot stand gekomen.
De prettige geest en het idee van saamhorigheid hetwelk U steeds onder Uw medewerkers wist te scheppen, zowel als de vriendschap die ik van U heb mogen ontvangen, zullen steeds in mijn herinnering blijven.
Tevens moge ik hierbij een woord van dank uitspreken aan alle medewerkers op kantoor en in de fabriek, zowel als aan alle experts, inspecteurs en werktuigkundigen, waarmee ik zo prettig heb mogen samenwerken en die mij door hun praktische kennis en grote ervaring zo veel geleerd hebben.“....
Men kan het e.e.a. nalezen op https://pure.tue.nl/ws/files/4432083/vo ... en1959.pdf en hoe het afliep bij gelegenheid van zijn afscheidsrede op https://pure.tue.nl/ws/files/4235252/vo ... en1984.pdf.
Ik heb prof. Van Vollenhoven goed gekend en heb in 1984 een vak van hem geërfd dat ik tot voor kort heb onderwezen. De door hem verzamelde motorencollectie is heel groot geweest en stond opgesteld in de kelder (catacomben) van Gemini Noord, het vroegere Wlaag, onder het Lab voor Verbrandingsmotorenonzerzoek. Het is in 1984 gedocumenteerd, dit is na te lezen op https://pure.tue.nl/ws/files/42208939/281692.pdf.
De collectie kon niet op de TU bewaard blijven, met had de ruimte nodig voor twee kroegen (!) en daarvoor heeft de toenmalige decaan van de faculteit Werktuigbouwkunde, prof. dr.ir. J.M.W. Schouten, contact gelegd met museum Industrion in Kerkrade. De meeste motoren zijn rond het jaar 2000 daar naartoe verhuisd.
Tot zover Dhr. H van Leeuwen
Vooral de laatste link zal de motoren liefhebbers interesseren.
.... ik dacht ik dat het goed zou zijn als ik u wijs op de naam van prof. ir. J. van Vollenhoven, in leven hoogleraar Verbrandingsmotoren aan de toenmalige THE (nu TU/e). Van Vollenhoven was, voordat hij benoemd werd tot hoogleraar, (hoofd?) constructeur bij Bolnes, wat hij 10 jaar heeft gedaan. Van 1959 tot aan zijn emeritaat in najaar 1984 is hij aan de TH actief geweest......
Uit de inaugurele rede van Van Vollenhoven (1959) haal ik het volgende:
Hooggeachte Directie der N.V. Machine Fabriek "Bolnes", waarde Han van Cappellen,
Bijzonder dankbaar ben ik dat ik gedurende meer dan tien jaar heb mogen meewerken aan de ontwikkeling van Uw bedrijf, die tijdens deze periode zulk een stormachtig verloop heeft gehad. Helaas heeft Uw Vader, met zijn uitzonderlijke gave technische kennis en zijn grote menselijkheid, dit alles maar voor een gedeelte kunnen meemaken. De moderne nieuwe werkplaatsen, de geheel gelaste V-motor en het grote aantal opdrachten zijn dan ook geheel onder Uw leiding tot stand gekomen.
De prettige geest en het idee van saamhorigheid hetwelk U steeds onder Uw medewerkers wist te scheppen, zowel als de vriendschap die ik van U heb mogen ontvangen, zullen steeds in mijn herinnering blijven.
Tevens moge ik hierbij een woord van dank uitspreken aan alle medewerkers op kantoor en in de fabriek, zowel als aan alle experts, inspecteurs en werktuigkundigen, waarmee ik zo prettig heb mogen samenwerken en die mij door hun praktische kennis en grote ervaring zo veel geleerd hebben.“....
Men kan het e.e.a. nalezen op https://pure.tue.nl/ws/files/4432083/vo ... en1959.pdf en hoe het afliep bij gelegenheid van zijn afscheidsrede op https://pure.tue.nl/ws/files/4235252/vo ... en1984.pdf.
Ik heb prof. Van Vollenhoven goed gekend en heb in 1984 een vak van hem geërfd dat ik tot voor kort heb onderwezen. De door hem verzamelde motorencollectie is heel groot geweest en stond opgesteld in de kelder (catacomben) van Gemini Noord, het vroegere Wlaag, onder het Lab voor Verbrandingsmotorenonzerzoek. Het is in 1984 gedocumenteerd, dit is na te lezen op https://pure.tue.nl/ws/files/42208939/281692.pdf.
De collectie kon niet op de TU bewaard blijven, met had de ruimte nodig voor twee kroegen (!) en daarvoor heeft de toenmalige decaan van de faculteit Werktuigbouwkunde, prof. dr.ir. J.M.W. Schouten, contact gelegd met museum Industrion in Kerkrade. De meeste motoren zijn rond het jaar 2000 daar naartoe verhuisd.
Tot zover Dhr. H van Leeuwen
Vooral de laatste link zal de motoren liefhebbers interesseren.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....