Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Bietenvaart.

Bericht door k-k »

Die bovenste Schier, eind 40-er jaren? Heb zelf ook zoiets, ooit van het internet geplukt. Eentje uit 1935 en de ander uit 1948. Voor de zeilers zal er in de campagne wel wat sleepboothulp geweest zijn denk ik. In mijn prille jeugd kende ik maar twee suikerfabrieken. De "oude" in Hoogkerk en de "nieuwe" bij Groningen. Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Bietenvaart.

Bericht door teerkwast »

En Puttershoek, Klaas?
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Bietenvaart.

Bericht door k-k »

Bart, In mijn prille jeugd kwam ik niet verder dan de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. Zie Steilstevens toen en nu blz 174. Pas in 1955 werd voor mij het land verder ontsloten Toen volgden 17 jaar in de tankvaart bij De Haas. Vanaf april 1966 mocht ik me schipper noemen en leverde stookolie af bij de suikerfabrieken in Halfweg, Steenbergen, Oud Beijerland, Puttershoek, Sas van Gent en Stampersgat. In de herfst van 1970 ben ik nog een keertje in Hoogkerk geweest. CSM was destijds Esso-klant. Puttershoek en Stampersgat (Suiker-Unie) stookten via Calpam Chevron olie. Was leuk werk, maar de bietenschepen lagen altijd in de weg. En waren het geen bietenschepen, dan wel die melasse kwamen halen. Nooit een onvertogen woord gevallen hoor! Eenmaal de schrik van een motorscheepje dat in Steenbergen met het berghout op het anker van de Alcyone was blijven hangen. Al lossend hadden we hem een stukje opgetild. In 1996 lagen we met de zeilboot bij de WSV binnen de sluis van benedensas en vertelde de havenmeester hetzelfde verhaal. Hem gevraagd of de schrik al uit de benen was. Hoezo? vroeg hij. Toen heb ik hem maar bekend dat ik destijds de schipper van dat tankertje was. Hoor je het verhaal eens van de andere kant. Gr. Klaas.
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Bietenvaart.

Bericht door Jinny »

Hahahaha, dat is leuk Klaas....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik schat het eerste kaartje van rond 1950, in ieder geval voor 1956 want ten is de kleur gewijzigd , rood werd zwart.
Het tweede kaartje i.d.d. begin 60 er jaren.
Groet, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

hier nog een kaart van ghna iets voor onze tijd maar wel heel duidelijk vergroot .


Afbeelding
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

deze is iets mooier meer een vaarkaart van de zelfde periode

Afbeelding


Hydrographische kaart der Vaarwaters van het Haringvliet, Krammer, Volkerak en Haringvliet 1884
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
CorvdOuden
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 okt 2014 12:45
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Bietenvaart.

Bericht door CorvdOuden »

Het laatste kaartje dateert niet van 1884 maar van 1844. Normaal ga ik niet in zo iets spitten, maar ik zag op het kaartje dat Anna Jacobapolder nog niet ingedijkt was, en op het kaartje van 1857 was dit wel gebeurd. En toen ben ik verder gaan zoeken.
Ik ben opgegroeid in St-Philipsland, en daarom vond ik het zo interessant.

Groet,
Cor.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

cor 1884 is dan een schrijf foutje maar inderdaad staan er mooie kaarten van hoe het vroeger was en vooral omdat je ze lekker kan vergroten suc6 ermee .
wat dat betref is ghna een prachtige beeldbank met ook veel topo kaarten

dit is er ook zo een als je ziet hoe alles veranderd is sinds die tijd wat toen hoofd vaarwater was is nu een meertje geworden ook rotterdam is behoorlijk veranderd maar kijk verder maar zelf


Afbeelding

Topografische kaarten van Rotterdam, Delfland, Voorne-Putten en Kralingen en omgeving
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

een stukje uit de krant van Dhr van Malland over Oons febriek VCS Dinteloord

https://www.digibron.nl/search/detail/4 ... emeentekas
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie